Ta bezpłatna usługa, dostępna na stronie internetowej UFG, została uruchomiona dokładnie rok temu.

Dzięki niej można uzyskać informacje, które mają szczególne znaczenie dla osób poszkodowanych w wypadkach drogowych. Nie zawsze bowiem sprawcy kolizji chcą pokazać swoją polisę odpowiedzialności cywilnej (OC), z której należne jest odszkodowanie dla ofiar wypadków.

- Jednak największą popularnością ta automatyczna usługa, nazwana przez nas Zapytanie Poprzez Portal (ZPP), cieszy się wśród firm ubezpieczeniowych - mówi Wojciech Bijak, dyrektor Biura - Ośrodek Informacji UFG (OI UFG). - To od nich właśnie,  pochodziło w tym pierwszym roku ponad 55 procent wszystkich zapytań skierowanych do OI UFG - dodaje Przemysław Czapliński, konsultant w Biurze OI UFG.

Przed wypłatą odszkodowań i świadczeń z polisy OC, towarzystwa chętnie sprawdzają, czy dane auto nie ma przypadkiem podwójnego lub wielokrotnego ubezpieczenia. W takich sytuacjach ubezpieczyciele dzielą się odpowiedzialnością finansową za szkody. Zgodnie bowiem z Kodeksem cywilnym odszkodowania z polisy majątkowej, nawet z kilku firm, nie mogą przewyższyć wysokości szkody. A gdy ktoś próbuje otrzymać kilka odszkodowań za ten sam wypadek - popełnia przestępstwo ubezpieczeniowe.

Przed uruchomieniem Zapytania Poprzez Portal, Ośrodek Informacji UFG udzielał rocznie około 12 tysięcy odpowiedzi w formie pisemnej. Od początku sierpnia minionego roku do dziś - poprzez stronę internetową Funduszu - udzielonych zostało 83 tysiące takich odpowiedzi, czyli siedem razy więcej. Najczęściej zapytania pochodziły od firm ubezpieczeniowych (46,9 tys. zapytań) oraz osób prywatnych (19,3 tys.). Kolejne na liście są: kancelarie odszkodowawcze, Polskie Biuro Ubezpieczycieli Komunikacyjnych oraz Policja.