Wzorowany na dobrze odebranym w 2005 roku samochodzie koncepcyjnym Concept - Sportback, Lancer Sportback jest “Europejczykiem” w rodzinie, któremu dodano elastyczności i rajdowego charakteru.
Nowa płyta podłogowa to solidna i elastyczna konstrukcja, która obejmuje całą "rodzinę" Lancera - Sports Sedan, Sportback i Evolution, jak też Outlandera drugiej generacji. Wspólne elementy tych konstrukcji, to przednia płyta podłogowa, przednie zawieszenie i elektronika.
Mierzący 458,5 cm długości (w porównaniu do 457 cm długości Lancera Sports Sedan), Lancer Sportback jest stosunkowo dużym hatchbackiem, dlatego porównywanie go do mniejszych samochodów segmentu C takich jak VW Golf (420,4 cm) czy Renault Megane (420,9 cm) byłoby mylące. Z kolei Skoda Octavia (457,2 cm) czy Mondeo (477,8 cm) są jednak pojazadmi większymi...
Najbliższym konkurentem byłaby więc Lancia Delta (450,5 cm), gdyby nie jej luksusowy (konserwatywny) wizerunek, apelujący do zupełnie innej grupy klientów.
Lancera Sportback można więc zakwalifikować pomiędzy segmentami C i D...
Nadwozie
Nadwozie Lancera Sportback jest z przodu takie samo jak Sports Sedan. Inspiracją dla zaprojektowania atrapy chłodnicy były wloty powietrza odrzutowców myśliwskich. Zgodna ze sportowym rodowodem marki, ta szeroka „przytulająca się” do drogi osłona, wyróżnia się dzięki pochyłości odwróconego "nosa rekina".
Tłoczone powierzchnie przodu samochodu przechodzą w profil boczny z dynamicznymi szybami i wysokim pasem bocznym w kształcieklina.Od przedłużonego, zadartego nosa, sylwetka płynnie przechodzi w gładką linię dachu i ścięty tył.
Ostrożnie ukształtowany, celem osiągnięcia estetycznej równowagi z dość wysoką sylwetką pojazdu, wysoko ustawiony pas boczny komunikuje napięcie i dynamikę, kontrastującą z powierzchniami paneli i tworzonymi przez nich światłocieniami.
W połączeniu z charakterystycznym „nosem rekina”, szeroki rozstaw osi i "odcięty" tył stwarzają wizerunek sylwetki trzymającej się drogi, sugerującą dobrą stabilność pojazdu.
Wyraźnie zaznaczona linia boczna ciągnie się od przednich reflektorów aż do tylnej sekcji przechodząc w stromo pochyloną (58 o)klapę bagażnika zaakcentowaną wizytówką modelu Sportback – skrzydłem dachowym w kolorze nadwozia i montowanym standardowo we wszystkich wariantach Lancera Sportback, od standardowej wersji 1.5 do topowej 2.0 Turbo Ralliart.
To podnoszone skrzydło tworzy odpowiednią siłę docisku w tylnej sekcji, co przyczynia się do lepszego przepływu aerodynamicznego oraz pozwala zredukować zawirowania powietrza w okolicy klapy bagażnika.
Inny od Sedana jest oczywiście tył. W przeciwieństwie do punktowych, osadzonych skośnie w dół lamp w sedanie, w wersji Sportback są one poziome, cho niejednorodne. Jest to sprawa gustu, które rozwiązanie jest ciekawsze...
Duża klapa bagażnika i wspomniany, ciekawie umiejscowiony spojler, nie ograniczają kierowcy widoczności!
Wnętrze
Tablica rozdzielcza wznosi się łukowato we wnętrzu zapewniając funkcjonalność, jak i niezbędną przestrzeń.
Szczyt tablicy rozdzielczej, miejsce gdzie umieszczone są najczęściej używane kontrolki, jest lekko pochylona w stronę kierowcy, zwiększając przestrzeń dostępną dla przedniego pasażera.
Pod podwójną osłoną umieszczone są "przeciwsłoneczne" zegary w kolorystyce srebrno-czarnej połączone gustownym mostkiem z podświetlanym ciekłokrystalicznym wyświetlaczem wielofunkcyjnym. Obok, rozjaśniony srebrnym akcentem, multikomunikacyjny system Mitsubishi zapewnia kierowcy łatwy dostęp do systemu audio, pokładowego systemu nawigacyjnego i innych systemów komunikacyjnych.
Trójramienna kierownica wykończona jest w tym samym, jasnym srebrnym kolorze, co tablica wskaźników. Kierownica ta, o średnicy 380 mm, jest pokryta skórą (w zależności od wersji), a jej metalowy rdzeń zmniejsza drgania.
Ze względów bezpieczeństwa biernego, przyciski sterujące systemem audio i układem regulacji prędkości jazdy (w zależności od wersji) umieszczone są w ramionach kierownicy, pozwalając kierowcy na ich obsługę bez odrywania rąk od kierownicy. Zestaw głośnomówiący Bluetooth jest również wbudowany w jej lewą część.
W celu podkreślenia sportowego charakteru modeli Lancer wprowadzono, umieszczone na kolumnie kierowniczej, dźwignie zmiany biegów skrzyni CVT, wykonane ze stopu magnezu.
Dolna krawędź tablicy rozdzielczej jest najgrubsza na szczycie i kieruje się skośnie ku bokom. Wzdłuż tych linii umieszczono listwę poszerzającą wizualnie wnętrze.
Wyprofilowane przednie fotele (z bocznym wsparciem i siedziskami zaprojektowanymi tak, aby zapewnić optymalną pozycję), jak i tylna kanapa (zastosowano duże siedziska dla wygody w czasie dłuższych podróży, natomiast składane oparcie, dzielone w stosunku 60:40 zwiększa elastyczność wykorzystania przestrzeni) są wygodne.
Wnętrzeoferuje szeroką gamę małych schowków.
Pojemność bagażnika wynosi 330 (1349 przy złożonych siedzeniach). Nie jest to za wiele, ale na tym polega kompromis pomiędzy miejscem dla pasażerów z tyłu a wielkością "kufra"...
Zawieszenie
Przednie zawieszenie wykorzystuje kolumny MacPhersona i sprężyny śrubowe oraz płaską, tłoczoną stalową belkę poprzeczną, która dzięki wysokiej sztywności poprawia kierowalność i ogólną stabilność.
Niezależne, wielowahaczowe zawieszenie tylne z wahaczami wzdłużnymi jest następnym istotnym czynnikiem zapewniającym odpowiednie własności jezdne. Dodanie wzmocnień belki poprzecznej i użycie sztywniejszego zawieszenia kół w porównaniu z poprzednim Lancerem zwiększyło dokładność ustawienia geometrii kół i ułatwiło serwisowanie.
Zoptymalizowano również konstrukcję wahaczy. Obecnie, zawieszenie płynniej tłumi wstrząsy, co jest wynikiem podniesienia punktu mocowania wahacza wzdłużnego do nadwozia. Obniżenie mocowania wahacza poprzecznego zwiększyło sztywność poprzeczną.
Obie wersje wyposażone są w precyzyjnie wyważoną, wspomaganą hydraulicznie zębatkową przekładnię kierowniczą (z wyjątkiem wersji 1,5 ze wspomaganiem elektrycznym) z dodatkową zaletą w postaci małego promienia skrętu (5,0 m).
Samochód, podbnie jak sedan, prowadzi się bardzo pewnie. W ciasnych zakrętach nie wykazuje skłonności do opuszczenia drogi.
Należy jednak uważać podczas jazdy w koleinach. Niskoprofilowe, szerokie opony, nałożone na duże felgi powodują, że pojazd na nierównej drodze staje się nieco niestabilny.
Układ hamulcowy
Układ hamulcowy testowanego Lancera obejmuje: 15-calowe tarcze przednie i 14-calowe tylne, ABS, EBD, asystenta hamowania, system aktywnej kontroli stabilności i toru jazdy Mitsubishi (ESP + T/C).
Hamulce działają bardzo sprawnie!
Silnik
Model, którym jeździlismy, wyposażony był w silnik benzynowy o pojemności 1,8 litra.
Jednostka ta jest jedną z pochodnych silnika o nazwie „World Engine”, opracowanego wspólnie z firmami DaimlerChrysler i Hyundai Motor Company.
Silnik 1,8 l wykorzystuje system zmiennych faz rozrządu i wzniosu zaworów MIVEC dla obu wałków rozrządu - zaworów dolotowych i wylotowych.
Posiadająca moc 105 kW / 143 KM jednostka o pojemności 1798 cm3 (86 x 77.4 mm pozwala na rozwinięcie prędkości 204 km / godz. (z 5-biegową manualną skrzynią biegów) i uzyskanie zużycia paliwa 7.7 l / 100 km (dane febryczne) oraz emisję CO2 na poziomie 183 g /km (w cyklu kombinowanym).
Silnik 1,8 jest w pełni wystarczający do dynamicznej jazdy w ruchu. Samochód przyspiesza płynnie, niemal natychmiast "wchodząc" na obroty.
Wyposażenie
Lancer Sportback, podobnie jak Sedan jest oferowany w 4 wersjach wyposażenia: Inform, Invite, Intense i Instyle i ośmiu kolorach nadwozia – metalicznych: czarnym, niebieskim, szarym, 2 srebrnych, beżowym i czerwonym a także białym.
Bezpieczeństwo
Lancer wykorzystuje oryginalne rozwiązanie MMC - nadwozie typu RISE (o podwyższonej odporności na zderzenia) zwiększające bezpieczeństwo w kolizjach wielokierunkowych.
Samochód posiada: 9 poduszek powietrznych w standardzie (w tym kolanową kierowcy).
Tylne pasy bezpieczeństwa zostały wyposażone w prowadnice, które uniemożliwiają przycięcie pasa przy składaniu oparcia siedzenia, dlatego pasy są zawsze gotowe do użycia.
Dostępne są systemy mocowania bezpiecznych fotelików dziecięcych ISO FIX. Elementy kotwiczące zamontowane są wygodnie w lewym i prawym siedzisku tylnej kanapy i na tylnej półce.
Ceny
Oto ceny modeli Lencer Sportback obowiązujące w kwietniu:
Wersja | Cena (w złotych) |
1.8 Inform 2009 | 56 190 (promocja z 60 190) |
1.8 Inform 2008 | 54 190 (60 190) |
1.8 Invite 2009 | 62 190 (66 190) |
1.8 Invite 2008 | 60 190(66 190) |
1.8 Intense 2009 | 69 190 (73 190) |
1.8 Intense 2008 | 67 190 (73 190) |
1.8 Instyle | 77 690 (81 690) |
1.8 Instyle NAVI | 83 190 (87 190) |
(Należy je potwierdzić w salonie dealerskim!).
Dopłata za lakier metalizowany lub perłowy wynosi 1 890 złotych, a za skrzynię CVT (tylko wersja benzynowa 1.8) - 4 000 złotych.
Podsumowanie
Nasze wrażenia z jazdy wersja pięciodrzwiowa są niemal identyczne, jak w przypadku Sedana.
Mitsubishi Lancer Sportback jest samochodem nowoczesnym.
Stylistyka jest kwestią gustu, ale pojazd niewątpliwie posiada własny charakter.
Wnętrze jest zarówno przytulne, jak też przestronne i wygodne. Dotyczy to foteli z przodu i z tyłu. Nawet jazda na długim dystansie wysokich osób nie jest dla nich męcząca.
Kontrolki i przełączniki rozmieszczone są w przemyślany sposób, kierowca nie ma problemy z ich obserwowaniem i obsługą.
Samochód bardzo dobrze trzyma się drogi, można nim szybko pokonywać zakręty. Silnik 1,8 w pełni zaspokaja potrzeby kierowcy nawet o sportowym zacięciu. Bardzo sprawnie działa system hamulcowy - ABS "nie głupieje" nawet na szutrowej nawierzchni.
Te elementy, obok bogatego wyposażenia standardowego, są zaletami. Za wadę uznaliśmy mało intuicyjne umieszczenie stacyjki (należy się schylić, aby trafić kluczykiem), jak też rozmieszczenie dźwigni do regulacji foteli z przodu.
Plusy
- interesujący wygląd - elastyczny, dynamiczny silnik;- bardzo dobre zawieszenie i "trzymanie" się drogi;- skuteczne hamulce;- przestronność wnętrza.
Minusy
- niewygodne umieszczone dźwignie do ustawiania fotela kierowcy;- brak czujników cofania;- dość niewygodny dostęp do stacyjki.
Ocena
Wnętrze, sterowanie | |
Jakość wykonania wnętrza | 9 |
Jakość siedzeń (długość siedzenia, trzymanie boczne) | 10 |
Deska rozdzielcza - design, funkcjonalność | 9 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - nogi | 8 |
Przestrzeń na tylnych siedzeniach - głowa | 9 |
Praktyczne schowki | 9 |
Przyjemność z jazdy | 10 |
Widoczność do przodu | 9 |
Widoczność do tyłu | 8 |
Silnik, skrzynia biegów | |
Praca silnika | 10 |
Osiągi na niższych obrotach | 9 |
Moc na wyższych obrotach | 9 |
Głośność na niższych obrotach | 9 |
Głośność na wyższych obrotach | 9 |
Zużycie paliwa | 7 |
Stopnie skrzyni biegów | 8 |
Łatwość zmiany przełożeń | 9 |
Zawieszenie, hamulce | |
Własności jezdne w normalnym ruchu | 10 |
Własności jezdne w warunkach ekstremalnych | 9 |
Przeniesienie hałasu do wnętrza (dziury w jezdni…) | 8 |
Przeniesienie siły napędowej na jezdnię | 9 |
Skuteczność hamulców | 10 |
Bagażnik | |
Wielkość bagażnika | 8 |
Możliwość załadunku bagażnika | 8 |
Uniwersalność bagażnika | 8 |
Stosunek ceny do wartości użytecznej | |
Cena / wartość użyteczna | 8 |
Ocena całkowita | |
Ocena całkowita - średnia | 8,81 |
Ocena jest efektem redakcyjnego testu i jest porównywana z modelami tego samego segmentu.** Silnik jest oceniany w porównaniu z konkurentami o przybliżonych parametrach i pojemności skokowej. Nie należy zatem oceniać, że dla przykładu moc silnika o pojemności 1.6 l może być porównywalna z mocą silnika 8-cylindrowego, który otrzymał identyczną ocenę. Przy wszystkich ocenach obowiązuje zasada 10 punktowej skali. Wszystko oceniane jest zgodnie ze znaczeniem danego słowa, a więc praca silnika = 10 - bardzo dobra praca, a zużycie paliwa = 10 - bardzo niskie zużycie.
Dane techniczne