Ubiegłoroczne wyniki Mitsubishi Motors Europe mogą napawać optymizmem. MME zamknął ubiegły rok sprzedażą o pięć procent wyższą niż w roku poprzednim. Sprzedano 277 815 samochodów (w porównaniu z 265 685 pojazdami sprzedanymi w roku kalendarzowym 2005).

To już czwarty z rzędu rok wzrostu sprzedaży MME, co zasługuje na szczególne podkreślenie biorąc pod uwagę zastój na motoryzacyjnym rynku Europy Zachodniej i Środkowej (tylko 0,7 procenta wzrost sprzedaży), gdzie słaby popyt na tak kluczowych rynkach jak Wielka Brytania, Francja i Hiszpania doprowadził do regresu w tym segmencie rynku, co w połączeniu ze wzrostem cen paliw - doprowadziło do wzrostu konkurencji do poziomu dotąd nie notowanego.

Handlowe wyniki MME odpowiadały założonym na rok 2006 celom w zakresie wielkości sprzedaży (średnio 250 000 pojazdów rocznie) oraz procentowego udziału w rynku motoryzacyjnym Europy.

Rynki krajowe

Rosja. Wielkość sprzedaży wzrosła o 25 procent, co jest wynikiem umiarkowanym biorąc pod uwagę lawinowe wzrosty na przestrzeni ostatnich lat (pierwsza pozycja z liczbą 68 919 samochodów). Lancer zachowuje pozycję lidera wśród pojazdów importowanych (46 969 nabywców).

Włochy. Wzrostowa tendencja sprzedaży (czwarta pozycja z liczbą 18 457 pojazdów – wzrost o piętnaście procent) została „podkręcona” przez cieszące się wśród kupujących wielkim zainteresowaniem modele Colt (9 122 sprzedane pojazdy i wzrost o osiem procent) oraz nowy L 200 (4 573 sprzedane pojazdy i niemal 40 procent udział w rynku).

Niemcy. Druga pozycja z liczbą 37 905 sprzedanych pojazdów. Pomimo utrzymującej się na wysokim poziomie sprzedaży Colta (23 120 sztuk i wzrost o 7,6 procenta), udanego debiutu modelu Colt CZC (3 243 sprzedane pojazdy), 39,6 procenta udziału w rynku L200 (4 067 sprzedane pojazdy) - słabe wyniki sprzedaży modeli Carisma, Space Star i Pajero Pinin nie pozwoliły w pełni odrobić strat.

Wielka Brytania. Trzecia pozycja i 35 579 sprzedanych pojazdów. Zmniejszenie o 3,9 procenta sprzedaży na całym rynku motoryzacyjnym, zakończenie produkcji Pajero Sport, Outlandera i poprzedniego modelu Pajero, oraz zakończenie sprzedaży Pajero Pinin doprowadziły do spadku sprzedaży Mitsubishi o dziewięc procent - do 35 579 pojazdów, pomimo 11,7 procentowego wzrostu sprzedaży Colta (8 933 sztuki) i dużego popytu na nowe L200 (10 069 nabywców w ciągu pierwszych 10 miesięcy sprzedaży). Dodając do tego poprzedni model L200, który znalazł 4 572 nabywców, powiedzieć można, że ubiegły rok był w segmencie pikupów najlepszy dla Mitsubishi Motors na rynku brytyjskim (aż dwadziesto dwu procentowy wzrost w porównaniu z rokiem 2005).

Ukraina. Mitsubishi pochwalić się może znakomitymi wynikami sprzedaży na tym wciąż rosnącym rynku motoryzacyjnym i zachowaniem pozycji lidera (szósta pozycja w Europie i 14 123 sprzedane pojazdy – 97 procent wzrostu).

Francja. Sprzedaż tylko 6 276 pojazdów (jedenasta pozycja w Europie) rozczarowuje, choć z drugiej strony osiągnięto cel w postaci przywrócenia finansowej stabilności dystrybutorów marki. Trwa rozbudowa sieci dystrybucji, a dobre wyniki nowego L200, którego sprzedaż ruszyła trzeciego kwietnia, może być zwiastunem lepszych wyników w przyszłości i silniejszej pozycji Mitsubishi na rynku francuskim (koncern liczy jeszcze na rodzinę pojazdów z napędem na cztery koła isamochody osobowe).

Modele

Colt. Umocnienie pozycji bestselera (81 504 nabywców i 12,7 procentowy wzrost). Doskonałe wyniki we Włoszech (największy rynek europejski dla segmentu B), utrzymujący się wzrost w Niemczech ze szczególnym uwzględnieniem trzydrzwiowych wariantów modelu (32 457 sprzedanych samochodów i 40 procentowy udział w rynku w porównaniu z udziałem 36 procentowym w roku 2005), udany debiut coupe cabrio, który od późnowiosennego debiutu rynkowego znalazł 4 895 nabywców, 24,3 procenta wzrostu sprzedaży w Hiszpanii, gdzie sprzedaż zdominował sportowy, trzydrzwiowy wariant modelu (45 procent wszystkich sprzedanych tam samochodów).

L200. Bardzo udany debiut rynkowy najnowszej wersji modelu w całej Europie, gdzie znalazł łącznie 31 674 nabywców (w okresie nieznacznie przekraczającym trzy kwartały) -o sześć procent więcej niż planowano. Model jest liderem wśród pojazdów klasy sport utility truck (SUT), czyli sportowo – użytkowych pikupów, na tak kluczowych rynkach jak Wielka Brytania (36 procent ), Włochy (40 procent), czy Niemcy (39,6 procenta).Kolejnym przykładem sukcesu jest Hiszpania gdzie sprzedaż L200 wzrosła o 46,6 procenta.

Modele „przejściowe”:

- zakończenie produkcji kilku modeli (Pajero Pinin, Carisma, Space Star) wpłynęło na sprzedaż tylko 2 874 sztuk tych modeli w zestawieniu z 22 923 w roku kalendarzowym 2005;

- koniec cyklu życia modelu Pajero Sport i zapowiedź wprowadzenia na rynek następców modeli Pajero, L200 i Outlander;

- rozłożone w czasie wprowadzanie, w ciągu całego roku 2006, na rynek modeli nowych(chronologicznie: nowy L200 sport utility truck, Colt coupe-cabriolet, Galant na rynek rosyjski i ukraiński oraz kolejna generacja Pajero) tylko częściowo wpłynęło na wielkość sprzedaży całkowitej (39 165 sztuk);

- planowane na rok 2007 i zapowiadane już w roku 2006 wprowadzenie na rynek innych strategicznych dla koncernu modeli i ich wariantów: Pajero nowej generacji z automatyczną przekładnią (70 procent łącznej liczby samochodów tego modelu), Outlander nowej generacji (w pierwszym kwartale 2007) i najnowszego Lancera w wersji sports sedan (czwarty kwartał 2007);

- Cieszymy się z utrzymania tendencji wzrostowej w sprzedaży naszych samochodów w roku 2006, który był dla nas rokiem bardzo pracowitym powiedział komentując ubiegłoroczne wyniki, Prezes i Dyrektor Generalny Mitsubishi Motors Europe B.V., Tim Tozer. Kończyliśmy produkcję wielu modeli i jednocześnie wprowadzaliśmy na rynek zupełnie nowy model z napędem na cztery koła, którego sprzedaż stanowiła 36,5 procenta łącznej sprzedaży koncernu. Konsolidując jeszcze sprzedaż Colta - wzrost o 12,7 procenta - osiągnęliśmy lepszą równowagę pomiędzy liczbą sprzedanych samochodów i zyskiem.

- Po roku udanej transformacji, w roku 2007 jeszcze bardziej skonsolidujemy swoją działalność w Europie – dodał Tim Tozer. Milowym krokiem będzie wprowadzenie na rynek pierwszych samochodów zbudowanych na naszej globalnej platformie. Będą to nowy Outlander i Lancer sports sedan. Dzięki temu bardziej zrównoważymy naszą sprzedaż na poszczególnych rynkach europejskich i stworzymy warunki zapewniające długotrwały wzrost i zyski naszej firmy, jak i lepszą dystrybucję na takich rynkach krajowych jak Francja, Belgia, Szwajcaria i Austria.

- Oczekujemy dalszego wzrostu sprzedaży, który pozwoli nam zamknąć podatkowy rok 2006 w marcu 2007 dobrymi wynikami zarówno w zakresie sprzedaży - zwiększono planowaną sprzedaż do liczby 280,000 - jak i zysków. W ten sposób, z globalnej perspektywy MMC wyniki MME wpłyną pozytywnie na ogólne wyniki koncernu już piąty rok z rzędu – dla dobra naszych udziałowców, pracowników i wszystkich naszych klientów – zakończył swoje wystąpienie Prezes MME.

Wyniki sprzedaży

1 . Rosja – 68 919 (plus 25 proc.);2. Niemcy – 37 905 (minus 12 proc.);3. Wielka Brytania – 35 579 (minus 9 proc.);4. Włochy – 18 457 (plus 15 proc.);5. Hiszpania – 17 026 (minus1proc.);6. Ukraina – 14 123 (plus 97 proc.);7. Holandia – 8 657 (minus 1 proc.);8. Izrael – 7 303 (plus 23 proc.);9. Grecja – 7 180 (plus 12 proc.);10. Turcja – 6 602 (minus 9 proc.).

Łączna sprzedaż w Europie:

Cały rynek(ACEA: 23 kraje UE plus 3 kraje EFTA bez pikupów) – 15 364 997 (plus 0.7 proc.);

Mitsubishi Motors (ACEA) – 131 790 (minus 7.7 proc.);

Mitsubishi Motors (MME) – 277 815 (plus 5 proc.).

Modele łącznie:

1. Colt - 81 504 (plus 12.7 proc.);2. Lancer - 73.493 (plus 18.4 proc.);3. Nowy L200 - 31 674;Pikupy łącznie - 48 348 (plus 34.4 proc.).