W prezentacji udział wzięli: Osamu Masuko – Prezes Mitsubishi Motors Corporations, Ryuichi Tanabe – Ambasador Japonii w naszym kraju (który swoje przemówienie wygłosił po polsku), Grażyna Henclewska - Wiceminister Gospodarki, Krzysztof Galas - Dyrektor Departamentu Rozwoju Gospodarki w Ministerstwie Gospodarki, Katarzyna Rocka z Departamentu Polityki Integracyjnej Urząd Komitetu Integracji Europejskiejoraz Dariusz Piechowski - Dyrektor Biura Ochrony Środowiska Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, jak również reprezentanci organizacji ekologicznych.

Podczas specjalnej prezentacji Prezes Masuko, który przybył z oficjalną wizytą do Polski, zaprezentował innowacyjny samochód Mitsubishi i MiEV – pierwsze seryjnie produkowane auto z napędem elektrycznym oraz przedstawił plany rozwoju firmy do 2020 roku.

Wizyta Prezesa Mitsubishi jest dowodem rosnącego znaczenia polskiego oddziału firmy w europejskiej sieci importerów aut koncernu – w 2009 roku Polska jest trzecim największym rynkiem Mitsubishi w Europie i najdynamiczniej rozwijającą się japońską marką w naszym kraju.

Odwiedziny Osamu Masuko to także wyraz uznania dla spektakularnych wzrostów sprzedaży i dynamicznego rozwoju sieci dilerskiej Mitsubishi w Polsce w 2008 roku. Polski oddział MMC otrzymał nagrodę za najwyższy wskaźnik wzrostu sprzedaży na Starym Kontynencie.

- Dla Mitsubishi Motors polski rynek nabiera coraz większego znaczenia. W roku obrotowym 2008, Polska znalazła się wśród 9 najszybciej rozwijających się rynków na świecie, a nasza sieć europejska właśnie tu – w Polsce – odnotowała największy wzrost sprzedaży -powiedział Osamu Masuko. Jesteśmy dumni, że jako pierwsi na świecie wdrożyliśmy do masowej produkcji auto z napędem elektrycznym. W Japonii i MiEV trafił do sprzedaży 2 miesiące temu. W tej chwili zrealizowaliśmy roczny plan sprzedaży - zdobyliśmy zamówienia na 1.400 pojazdów tego typu. Zakładamy, że w przyszłym roku obrotowym osiągniemy sprzedaż na poziomie 5.000 egzemplarzy. Europejska wersja pojazdy będzie gotowa do wprowadzenia na rynek w drugiej połowie 2010 roku.

Jak podkreślił Prezes Masuko koncern Mitsubishi jest gotowy rozpocząć nową erę w historii motoryzacji – erę pojazdów ekologicznych. Mitsubishi, jako światowy lider w dziedzinie stosowania napędu elektrycznego, zamierza doskonalić i rozwijać innowacyjne technologie pro-ekologiczne. Rok 2020 to 50-ta rocznica istnienia firmy Mitsubishi oraz połowa okresu objętego protokołem post-Kioto.

- Zdecydowaliśmy się wdrożyć program Envinronmental Vision 2020. Do roku 2020 zamierzamy uzyskać ponad 20% udziału w rynku pojazdów o napędzie elektrycznym – podkreślił Masuko. W ciągu najbliższych dwóch lat planujemy wprowadzić zupełnie nowy model samochodu kompaktowego. Pracujemy również nad rozwojem technologii Plug-in Hybrid, stosowanej w pojazdach segmentu SUV. Efekty naszych osiągnięć zaprezentujemy już w październiku na targach Tokio Motor Show – będzie to model SUV z technologią Plug-in Hybrid, wyposażony w akumulatory litowo-jonowe, czyli auto z napędem elektrycznym i małym silnikiem spalinowym.

Prezentacja Mitsubishi i MiEV i obecność Prezesa Masuko w Polsce są potwierdzeniem jak ważny jestpolski rynek dla rozwoju koncernu Mitsubishi. To także namacalny dowód, że model biznesu samochodowego ostatnich 100 lat odchodzi w przeszłość, a kluczem do sukcesu jest respektowanie praw natury i dbałość o środowisko naturalne.

Pierwszy na świecie

- Firma Mitsubishi Motors jako pierwszy koncern motoryzacyjny na świecie opracowała i wprowadziła do sprzedażysamochód z napędem elektrycznym. Mitsubishi i MiEV to auto przyjazne środowisku – charakteryzuje się zerową emisją dwutlenku węgla i tlenków azotu w procesie eksploatacji - powiedział Arkadiusz Tomala, Dyrektor Zarządzający & Chief Operating Officer w MMC Car Poland Sp. z o.o..

Jest ultra ciche, innowacyjne i nowoczesne. Koszt przejechania 1 km jest o jedną trzecią niższy w porównaniu z napędem konwencjonalnym. Mitsubishi i MiEV stanowi przełom w historii motoryzacji. To szczytowe osiągnięcie w dziedzinie pojazdów ekologicznych, które pozytywnie wpłynie na rozwiązanie takich problemów jak zanieczyszczenie środowiska, globalne ocieplenie czy kurczące się zasoby paliw bazujących na ropie naftowej.

W drogę!

Po pełnym naładowaniu i MiEV może pokonaćdystans 160 km. W świetle przeprowadzonych w Japonii badań to zasięg wystarczający, gdyż średnio 90 % kierowców przejeżdża dziennie nie więcej niż 40 km w dni powszednie, a 80% kierowców pokonuje dziennie nie więcej niż 60 km w weekendy i święta.

Konstrukcja pojazdu umożliwia ładowanie baterii na trzy sposoby:- standardowe gniazdko elektryczne o napięciu 100 V – czas ładowania 14 godzin;- standardowe gniazdko elektryczne o napięciu 200 V – czas ładowania 7 godzin;- gniazdo trójfazowe i stacje szybkiego ładowania w ciągu około pół godziny.

Maksymalna prędkość rozwijana przez pojazd – 130 km/godz.

i MiEV wyposażony jest w kompaktową i lekką jednostopniową przekładnię redukcyjną.

Dźwignia zmiany trybu jazdy oferuje trzy położenia, które umożliwiają kierowcy wybór pomiędzy maksymalną przyjemnością z jazdy lub maksymalną ekonomiką jazdy, czy maksymalnym odzyskiwaniem energii.

Elektryczne Mitsubishi jest pierwszym autem typu mini car wyposażonym w reflektory i tylne światła typu LED.

Moc zaklęta w silniku

Mitsubishi i MiEV zasilany jest wysokoenergetycznymi akumulatorami litowo-jonowymi wyprodukowanymi przez firmę Lithium Energy Japan. Bateria o dużej pojemności zbudowana jest z 88 litowo-jonowych ogniw połączonych szeregowo. W czasie hamowania system odzyskiwania energii sprawia, że silnik zaczyna pracować jako prądnica, a uzyskana energia jest magazynowana w akumulatorach pojazdu.

i MiEV wykorzystuje wysokowydajny, kompaktowy i lekki 64-konny synchroniczny silnik elektryczny ze stałym magnesem. Generuje on maksymalny moment obrotowy 180 Nm już od najniższych obrotów, co zapewnia dynamiczną jazdę i osiągi typowe niemal dla aut sportowych.

Nad prawidłowym działaniem wszystkich podzespołów czuwa system operacyjny MiEV OS, który stale monitoruje poziom baterii i odzyskanej energii, by zapewnić płynną i dynamiczną jazdę. W rezultacie zużycie energii jest stale optymalizowane przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnych osiągów i bezpieczeństwa.

Wszystkie dane widoczne są na wielofunkcyjnym wyświetlaczu. Kierowca może na bieżąco śledzić poziom energii i jej zużycie, status ładowania czy wskaźnik zasięgu, który pokazuje jaki dystans można jeszcze pokonać bez dodatkowego ładowania.

Przestrzeń i komfort

Dzięki umieszczeniu napędu w tylnej części pojazdu we wnętrzu samochodu wygospodarowano wystarczającą przestrzeń dla czterech osób. Przestronna kabina pasażerska i panoramiczna szyba przednia dodają wrażenia jasności i przestronności. Stonowana kolorystyka wykończenia oraz miękkie powierzchnie w połączeniu z nowoczesnym wzornictwem tapicerki dają poczucie komfortu.

i MiEV wyposażony jest w elektryczny system kontroli temperatury (klimatyzację) oraz w system ogrzewania oparty na cyrkulacji ciepłej wody. Panel sterujący klimatyzacją jest wyposażony w sześciostopniową ręczną regulację, która umożliwia ustawienie temperatury chłodzenia lub grzania. System jest skonstruowany tak, aby uniknąć jednoczesnej pracy systemu chłodzenia i grzania, co zapewnienia minimalne zużycia energii.

Bezpieczeństwo przede wszystkim

Mitsubishi i MiEV spełnia wszelkie wymogi bezpieczeństwa – zespół wysokonapięciowy oraz zestaw akumulatorowy został umieszczony wewnątrz struktury nadwozia i dodatkowo zabezpieczony ramą, co gwarantuje odporność na uszkodzenia spowodowane jakimkolwiek bezpośrednim uderzeniem. Zamontowanie akumulatorów pod podłogą, w środkowej części pojazdu, zapewnia, dzięki obniżeniu środka ciężkości, dobre prowadzenie i stabilność auta.

Mitsubishi jest jedynym producentem na świecie, który przeprowadził tak drobiazgowe testy drogowe modelu elektrycznego – do dziś testowe wersje i MiEV pokonały pół miliona kilometrów, co odpowiada 12 okrążeniom kuli ziemskiej. Dzięki próbom przeprowadzanym w różnych, bardzo surowych warunkach klimatycznych i temperaturach wahających się od plus 40 do minus 30 stopni Celsjusza, koncern Mitsubishi Motors zdobył nieocenioną wiedzę – niedostępną obecnie dla żadnej innej firmy motoryzacyjnej.

Auto zostało poddane testom także w Japonii, Nowej Zelandii, Stanach Zjednoczonych i w Europie. Książę Monako – Jego Wysokość Książe Albert II – po jeździe próbnej jednoznacznie stwierdził, że i MiEV doskonale nadaje się do jazdy w mieście, ma bardzo dobrą dynamikę i odpowiednie osiągi.Obecnie dwa pojazdy testowane są na lotnisku we Frankfurcie. Władze lotniska planują zwiększyć udział pojazdów z napędem elektryczny w swojej flocie do 20% w 2015 roku i ponad 60 % do 2020 roku.

i MiEV jest ukoronowaniem 40-stu lat pracy Mitsubishi Motors nad rozwojem pojazdów elektrycznych. Jest ekologicznym pojazdem przyszłości, który wyznacza motoryzacyjne trendy na kolejne 100 lat.

Wprowadzenie Mitsubishi i MiEV do sprzedaży na rynku europejskim planowane jest na koniec roku fiskalnego 2010.

Mitsubishi i MiEV - dane techniczne

Długość: 3,450 mmSzerokość: 1,520 mmWysokość: 1,600 mmRozstaw osi: 2,550 mmRozstaw kół z przodu 1,405 mm Rostaw kół z tyłu: 1,405 mmLiczba miejsc: 4Masa własna: 1,080 kgMoc: 47 kWMaksymalny moment obrotowy: 180 NmAkumulatory: 330V litowo-jonowe

Napęd: tylne kołaOpony: 175 / 45R17