Logo
WiadomościAktualnościMocniejszy diesel

Mocniejszy diesel

Gdyby porównywać tylko moc nowego i starego silnika Diesla w Toyocie Land Cruiser, to różnice okażą się bardzo małe: dawniej rozwijał 163 KM, a teraz 166 KM. Dużo więcej zmieniło się w wartościach momentów obrotowych: poprzednik osiagał 343 Nm przy 1600 obr.

/min. a obecny diesel - aż 410 Nm i to w zakresie 1800--2600 obr./min. Ten silnik nie tylko jest mocniejszy, lecz także pracuje nieporównywalnie ciszej. Stało się to możliwe m.in. dzięki udoskonaleniu techniki wtrysku i obniżeniu stopnia sprężania. Land Cruiser z nowym dieslem jest teraz pojazdem bardziej dynamicznym. Dzięki zwiększeniu momentu obrotowego znacznemu skróceniu uległ czas przyszpieszania do "setki": w autach z ręczną, 6-stopniową skrzynią biegów z 12,7 do 11,45 s, a z "automatem" z 12,6 do 11,2 s. Ciekawostką jest fakt, że Land Cruiser z "automatem" przyspiesza w krótszym czasie niż takie samo auto ze skrzynią sterowaną ręcznie. Wreszcie dobra wiadomość dla tych miłośników pojazdów terenowych, którzy lubią je używać głównie do szybkiej jazdy po dobrych drogach: nowy diesel pozwolił zwiększyć prędkość maksymalną o 10 km/h. Auto ze skrzynią automatyczną osiąga 180km/h, a z ręczną 175 km/h. Trzeba jednak ostrzec wszystkich amatorów szybkiej jazdy, że Land Cruiser z dieslem to nie auto wyścigowe i jego walory lepiej prezentują się w prawdziwie trudnym terenie. Dzięki stałemu napędowi na cztery koła, reduktorowi i możliwości blokady mostów auto pokonuje bardzo trudne przeszkody. Nie sprawia mu trudności ani podjazd pod strome wzniesienia, ani zjazd z nich, bez problemu pokonuje również przeszkody wodne. Bardzo przydatna jest funkcja DAC (Downhill Assist Control) zapewniająca samoczynne hamowanie podczas zjeżdżania ze stromizny (działa tylko przy włączonym reduktorze).

Powiązane tematy: