Ponad 175 mln zł na ten cel ma pochodzić ze środków unijnych.

Szczegóły dwóch inwestycji, które znalazły się na opublikowanej przez resort infrastruktury podstawowej liście rankingowej programu operacyjnego "Infrastruktura i Środowisko", przedstawił we wtorek prezydent Częstochowy Tadeusz Wrona. Pieniądze mają pochodzić z puli przeznaczonej na rozwój sieci drogowej.

"Dwa zadania zgłoszone przez Częstochowę to inwestycje o znaczeniu cywilizacyjnym dla miasta, ale także dla kraju - udrażniają węzeł skrzyżowania drogi krajowej nr 1 oraz drogi krajowej nr 46. Przez to skrzyżowanie przejeżdża w ciągu dnia 50 tys. pojazdów" - powiedział Wrona.

Prezydent podkreślił, że Częstochowa jest w grupie trzech miast, których po dwa projekty znalazły się na ministerialnej liście. Dotyczy to również Wrocławia i Poznania.

Przebiegająca przez Częstochowę krajowa "jedynka" to jedna z najważniejszych dróg w Polsce, łącząca północ i południe kraju. Od dawna częstochowscy samorządowcy zabiegali o budowę wiaduktu na skrzyżowaniu DK-1 i łączącej Opole i Kielce DK-46, gdzie często tworzą się korki. Projekt zakłada, że wiadukt wreszcie powstanie, co pozwoli m.in. na bezkolizyjne zjazdy z "jedynki" i powinno wyeliminować korki.

Największa częstochowska inwestycja dotycząca modernizacji "jedynki" ma kosztować w sumie ponad 184 mln zł, z czego 156,5 mln zł ze środków UE. Oprócz usprawniającego przejazd tą trasą wiaduktu na skrzyżowaniu z DK-46 i towarzyszących mu innych mostów powstać ma także nowa nawierzchnia na odcinkach DK-1 i DK-46. Obie drogi zostaną poszerzone. Przebudowane też będą okoliczne drogi gminne. Całość ma być gotowa w 2014 roku.

Drugi, wart blisko 22 mln zł projekt dotyczy połączenia "jedynki" z północną częścią Częstochowy. W tym przypadku unijne dofinansowanie ma wynieść ponad 18,5 mln zł. Do 2011 r. powstać ma m.in. węzeł, łączący drogę krajową nr 1 z planowanym korytarzem komunikacyjnym miasta. Na projekt składają się m.in. dwie estakady nad "jedynką", łącznice, odwodnienie i oświetlenie.

Częstochowski odcinek DK-1 to główna arteria, łączącą największe miasta Polski północnej i południowej. Inwestycja ma nie tylko poprawić komfort kierowców jadących przez miasto tranzytem, ale także połączyć północne dzielnice Częstochowy z "jedynką". Nastąpi też połączenie DK-1 z DK-91.