Praw rynku nie da się pokonać, tu nie ma miejsca na nietrafione produkty. Nieraz potrzeba czasu, by konsumenci ostatecznie zadecydowali o porażce danego producenta lub dobra przez niego oferowanego. Zasady wolnej gospodarki dotyczą też samochodów i nie mają dla nich litości.
Części osób przypomni sobie wykłady dotyczące cyklu życia produktu oraz macierz BCG. W zależności od teorii ma on różną ilość etapów. Większość ekonomistów wyróżnia sześć faz: faza przygotowania produktu, faza wprowadzenia produktu, faza wzrostu, faza dojrzałości, faza nasycenia i faza schyłku.
Samochody z naszego „cmentarza” niekoniecznie przechodziły przez wszystkie fazy. Wielokrotnie okazywały się chybionym produktem i w ich wypadku faza wzrostu, dojrzałości i nasycenia nie występowały. W innych przypadkach koszty produkcji były na tyle wysokie, że nie opłacało się danego modelu dłużej utrzymywać na rynku.
Niestety nieraz odchodzą samochody bardzo dobre, uwielbiane przez ich właścicieli. Ceny tych perełek po ich śmierci potrafią drastycznie wzrosnąć, a po kilkunastu latach zyskują sobie one miano youngtimerów, a następnie oldtimerów.Jeśli zapomnieliśmy o jakiś modelach dodajcie komentarz z listą aut, których nie uwzględniliśmy!
Galeria zdjęć
Dodge Caliber był produkowany do grudnia 2011 roku.
Dodge Nitro przetrwał rok dłużej, ale pod koniec był oferowany tylko dla klientów flotowych na wybranych rynkach.
Peugeot 607 nie zagościł na długo na rynku. Produkcja tej limuzyny wystartowała w 1999, a już w październiku 2010 roku linię produkcyjną opuścił ostatni Peugeot 607.
Pod koniec 2011 roku Saab ogłosił upadłość. Wraz z tym momentem Saab 9-3 przeszedł do historii.
Również model 9-5 spoczywa już na cmentarzu.
Maybach już wykupuje miejsca spoczynku dla swoich aut. Firma ogłosiła, że w 2013 zakończy produkcję.
Pagani Zonda: pomiędzy 1999 rokiem, a 2010 wyprodukowano tylko 120 sztuk Zondy.
Hummer odchodzi kolejno w 2006 model H1, a w 2010 model H2, a co z modelem H3? Nieistotne, GM zawiesiło produkcję Hummera w 2010.
Nissan Cube na rynku europejskim nie przyjął się i zniknął. W Polsce też nie zagościł na długo.
Nissan Tiida na rynku europejskim podzielił los modelu Cube.
Audi A2, Lancia Thesis, Chrysler PT Cruiser …
Ta piękna i droga w utrzymaniu limuzyna była produkowana w latach 1998 – 2007.
Audi A2, co tu dużo mówić było drogie i niepraktyczne, ale w 2013 ma zostać wskrzeszone.
Daewoo Tacuma występowało też pod nazwą Chevrolet Rezzo, ale i tak europejczycy go nie polubili.
Chevrolet HHR wzorowany na modelu Suburban z 1949, był oferowany np. w Niemczech. Trzeba tu wyraźnie podkreślić słowo był...
Chrysler Sebring – 2007 RIP.
Chrysler Crossfire – nie pomogły mu mocne jednostki napędowe (2003-2007).
Chrysler PT Cruiser to potwierdzenie, że do sukcesu nie wystarczy wygląd w stylu retro …
Wersja cabrio też się nie przyjęła.
Daihatsu Copen w Europie miało za wysoką cenę – efekty?
Daihatsu Materia – ile razy widzieliście to auto na naszych drogach? Polacy go szybko zakopali.
Daihatsu Trevis – mieszkańcy europy postawili przed nim zakaz wjazdu. Czemu? Nie wiemy.
Dodge Avenger to brat Chryslera Sebringa …
Dodge Viper to auto z plakatów nastolatków, wycofano z produkcji - szkoda. Sprawa nie została przesądzona, bo Fiat odgraża się, że to auto powróci w 2012.
Fiat Idea, we Włoszech wprowadzono go na rynek w 2004, w Polsce ten model był oferowany, ale ze względu na mały popyt wyjechał z naszego kraju w 2007.
Fiat Multipla to dziwadło polubili taksówkarze, ale i to nie zagwarantowało mu długowieczności.
Ford Streetka to dzieło Pininfariny, które szybko odeszło z rynku.
Honda S2000 jej odejście było ciosem dla fanów tej Japońskiej marki. Po 10 latach zakończono jego produkcję.
Honda FR-V, czyli auto 3+3 w przeciwieństwie do modelu S2000 nie znalazła uznania.
Jaguar X-Type pomimo iż ma bardzo wiele wspólnego z Fordem na rynku był obecny w latach 2001-2009.
Kia Opirus przyszła na świat w 2003 jako flagowy okręt koreańskiego producenta, ale w 2010 utonęła.
Lancia Thesis to ekstrawaganckie auto dla konesera produkowane w latach 2002 – 2009.
Mercedes Vaneo nie wytrzymał naporu silnej konkurencji.
Mitsubishi Pajero Pini odeszło w 2004.
Nissan Primera jego premiera odbyła się w 1990, a w 2007 został pożegnany.
Opel Tigra TwinTop opierał się na konstrukcji Corsy C i był oferowany w latach 2004 – 2009.
Opel GT- oj szkoda, nowego można było kupić w latach 2007 – 2009.
Peugeot 1007- kierowcy to tradycjonaliści i nie lubią nowości, był produkowany w latach 2004 – 2009.
Porsche Carrera GT ten supersamochód został wyprodukowany w ilości 1500 sztuk, ostatnie egzemplarze zostały sprzedane w 2007.
Renault Vel Satis był produkowany w latach 2001 - 2009, ale jego sprzedaż nie należała do najlepszych.
Rover 25 był produkowany w latach 1999 – 2005.
Rover 45 oferowany był równolegle do modelu 25.
Rover 75 trafił do oferty rok wcześniej niż modele oznaczone 25 i 45.
Seat Cordoba produkcja tego auta zakończyła się w 2008 po upływie 15 lat.
Seat Toledo jego grób VW wykopał w 2009.
Smart forfour był produkowany w latach 2004 – 2006.
Smart Roadster w najmocniejszej odmianie prowadził się jak gokart i miał niezłe osiągi, ale został już wycofany z oferty.
Toyota Celica została wprowadzona do oferty w 1970, a jej produkcja zakończyła się dopiero po 35 latach.
Toyota MR2, czyli auto z potencjałem. Pierwsza generacja została wprowadzona na rynek w 1984, a jej koniec naszedł w 2005.
Toyota Yaris Verso narodził się w 1999 roku i „żyła” do 2005 roku.
Toyota Previa pierwsza generacja do produkcji trafiła w 1999 roku i była produkowana do 2005, zaś w 2000 roku wprowadzono model drugiej generacji.