"W ciągu ostatniego roku konsumenci byli często zaskakiwani i z pewnością mają już dosyć niespodzianek", mówi Jeff Bartlett, zastępca redaktora online w ConsumerReports.org. (Producenci samochodów również raczej woleliby być rzadziej zaskakiwani, na przykład Ford Motor (nyse: F - news - people ), który ogłosił swój najgorszy wynik kwartalny w historii).

  • Pod lupą: Najtańsze samochody świata
  • Na zdjęciach: Najczęściej kradzione pojazdy w USA
  • Na zdjęciach: Samochody, które najtrudniej zdobyć
  • Pod lupą: Najbezpieczniejsze luksusowe samochody 2008 roku
  • Na zdjęciach: 12 najtańszych samochodów Ameryki

Wytwórcy samochodów starają się odzyskać konsumentów oferując szereg pojazdów adresowanych do oszczędnych klientów, którzy zwracają uwagę na wysoką jakość, większą niezawodność i niskie koszty utrzymania. Teraz można łatwiej niż kiedykolwiek otrzymać w pakiecie dodatkowe funkcje zapewniające bezpieczeństwo i komfort, takie jak boczne poduszki powietrzne i elektrycznie regulowane fotele - jeśli akurat to cenisz sobie w samochodzie.

Fakty i liczby

Wartość to rzecz subiektywna, gdyż coś, co dla niektórych klientów jest niezbędne, jak liczne poduszki powietrzne, może nie interesować kogoś, kto szuka gadżetów, takich jak nawigacja satelitarna w standardzie. Dlatego wybrane przez nas pojazdy nie zawsze są najtańsze, najbardziej ekonomiczne lub najbardziej niezawodne w swojej klasie, lecz na pewno oferują rozbudowane standardowe pakiety atrakcyjnych funkcji i elementów wyposażenia.

Podczas prac nad naszą listą skorzystaliśmy z przeprowadzonego przez Strategic Vision badania 2008 Total Quality Index, w którym właściciele samochodów oceniają swoje pojazdy pod względem jakości, satysfakcji i emocjonalnego przywiązania do auta. Oceniane są też gwarancja, funkcje bezpieczeństwa i niezawodność.

Następnie przyjrzeliśmy się wynikom szacowanej niezawodności publikowanym przez Consumer Reports, szukając ocen "doskonałych" i "bardzo dobrych". Braliśmy też pod uwagę przedstawiane przez Edmunds.com dane True Cost to Own - czyli przewidywania dotyczące średnich kosztów utrzymania, na które składają się deprecjacja, raty kredytu, podatki, opłaty, stawki ubezpieczeniowe, koszty paliwa i naprawy.

Duża wartość małych pojazdów

Nawet w najmniejszych samochodach można znaleźć bogate wyposażenie. Honda (nyse: HMC - news - people ) Fit (14 750) ma elektryczne lusterka i zamki w drzwiach, boczne poduszki powietrzne i regulowane położenie kolumny kierowniczej w standardzie. Jeśli nie jesteś w stanie przesiąść się z paliwożernego SUV’a od razu do malutkiego autka, zastanów się nad samochodem średniej wielkości, takim jak Toyota (nyse: TM - news - people ) 4Runner (28 415 USD) lub crossover’em typu Ford Edge (25 735 dolarów), które zaskoczą cię liczbą oferowanych dodatków.

Zwłaszcza drugi z nich, który ma w podstawowym pakiecie 3,5-litrowy silnik V6 skierowany do kierowców lubiących mocne jednostki napędowe, regulowane zagłówki oraz system monitorowania ciśnienia w oponach przypominający o konieczności dopompowania kół (co zmniejsza zużycie paliwa).

Nawet luksusowe samochody sprzedawane są w konfiguracji zapewniającej dodatkową oszczędność. Lexus LS 460 jest najdroższym samochodem na naszej liście najlepiej wyposażonych pojazdów i kosztuje 62 900 dolarów. Cena jest wprawdzie wysoka, jednak otrzymujemy system nawigacji rozpoznający mowę; zapłon uruchamiany przyciskiem; oraz liczne poduszki powietrzne, między innymi na wysokości kolan osób jadących na przednich fotelach. Samochód ten ma nawet wycieraczki oczyszczające reflektory z resztek owadów i innych zanieczyszczeń.

Jednak najważniejszą korzyść z zakupu stanowi fakt, że Lexus pokrywa koszty przeglądów i napraw w pierwszych trzech latach od zakupu. Docenili to kierowcy LS’ów; model ten ma w rankingu Total Quality Index 922 punkty na 1000, czyli jego nabywcy faktycznie cieszą się, że jeżdżą właśnie tym samochodem. Żaden z samochodów z naszej listy nie ma wyższej noty TQI.

Nasz ranking zamykają Scion xB (16 700 USD), Subaru Impreza (17 995 USD), Buick Lucerne (27 275 USD), Lexus IS 250 (32 025 USD), Honda Element (19 780 USD) i Lincoln MKX (35 840 USD).

Nowa wartość

Wysoka cena benzyny wpłynęła na zmianę postrzegania dodatkowej wartości przez klientów. Consumer Reports opublikował w czerwcu coroczny raport Auto Pulse z którego wynika, że 31% kierowców, a nie 16% jak w zeszłym roku, uważa oszczędność paliwa za najważniejszą kwestię podczas zakupu samochodu. Na drugim miejscu znalazła się niezawodność, a na trzecim bezpieczeństwo. Zainteresowanie funkcjami bezpieczeństwa spadło do 18%, w porównaniu z 21% w roku ubiegłym.

Może to oznaczać, że konsumenci są gotowi w pewnym stopniu zrezygnować z bezpieczeństwa na rzecz oszczędności paliwa.

Jednak o żadnym z pojazdów z naszej listy nie można powiedzieć, że ma ubogie wyposażenie. Honda Element ma na przykład kurtynowe poduszki powietrzne dla wszystkich foteli, a zintegrowane czujniki wykrywają zbliżające się dachowanie i odpowiednio uruchamiają system. W standardzie montowane są też hamulce z ABS'em i wspomaganiem oraz elektroniczna kontrola stabilności, które mają pomagać kierowcy zapanować nad pojazdem w trudnych sytuacjach.

Czy twój nowy samochód ma wystarczające wyposażenie podnoszące jego wartość? Wyraź swoje zdanie. Dodaj opinię do działu "Komentarze czytelników" poniżej.

Dla niektórych nabywców wartość to także osiągi i nowoczesne technologie. Lexus IS 250 ma dynamiczny 2,5-litrowy silnik V6 z inteligentnym tempomatem, a podczas jazdy kierowca może słuchać ulubionych piosenek z 13-głośnikowego systemu audio ze zmieniarką na sześć płyt CD. Układ wentylacyjny wyposażono w filtr pyłków i cząsteczek kurzu, który docenią zwłaszcza alergicy.

"Więc bez względu na to, co uważamy za dodatkową wartość, wszystko sprowadza się do jednego pytania", mówi Alexander Edwards, prezes działu motoryzacyjnego Strategic Vision: "Jak dużo mogę dostać za każdego wydanego dolara?"

Jeśli nie możesz od razu odpowiedzieć na to pytanie, posłuchaj ekspertów i poczekaj z zawarciem umowy kupna. Życie zgotuje ci wystarczająco wiele niespodzianek. Nie dopuść do tego, aby jedną z nich było odkrycie, że będziesz musiał jeździć samochodem bez standardowego wyposażenia, na które tak liczyłeś.