W sierpniu, w niespełna dwa miesiące od czasu, kiedy miała miejsce pierwsza dostawa tego modelu, jego kolejny egzemplarz trafił do pierwszego klienta na rynku polskim. Nowy ciągnik siodłowy Volvo FH16 700, w wersji 8x4 Tridem, będzie eksploatowany w transporcie ładunków ponadnormatywnych. Nabywca pojazdu (funkcjonująca na rynku polskim od 1990 roku firma Int. Transport Jens Chr. Siig) posiada wieloletnie doświadczenie w transporcie międzynarodowym, w tym w specjalistycznym transporcie ładunków ponadgabarytowych. Jednym z obszarów działalności firmy jest bowiem produkcja elementów elektrowni wiatrowych dużych mocy, a także montaż tych elektrowni na terenie całej Europy.

“Powodem, dla którego zdecydowaliśmy się na wybór nowego Volvo FH16 700 jest fakt, iż jest to pierwszy seryjnie produkowany pojazd wyposażony w tak mocny silnik i jednocześnie spełniający normę emisji spalin Euro5 - powiedział Jens Chr. Siig, właściciel firmy.

Ciągnik będzie eksploatowany w zestawie z wyposażoną w 11 niezależnie skrętnych osi specjalistyczną naczepą, przystosowaną do przewozu elementów o długości do 40 metrów. Dopuszczalna masa całkowita zestawu to aż 170 ton. Nowe Volvo FH16 posłuży głównie do transportu elementów elektrowni wiatrowych i generatorów, a moc 700 KM i potężny moment obrotowy 3150 Nm to parametry, z których zrobiony tu zostanie właściwy użytek.

"W naszej działalności regularnie zajmujemy się transportem ładunków ponadgabarytowych po całej Europie, co w naszym przypadku oznacza konieczność dysponowania pojazdem o odpowiednio dużej mocy i dopuszczalnej masie całkowitej zestawu minimum 130 ton - dodaje Siig.

Pojazd wszedł do eksploatacji pod koniec sierpnia, udając się do Danii, gdzie na początek września zaplanowany został jego pierwszy załadunek. Jak twierdzi Jens, nowe Volvo FH16 700, wyraźnie wyróżnia się na drodze, wzbudzając wszędzie, gdzie się pojawi, duże zainteresowanie.

Specyfikacja ciągnika:

Typ silnika: D16G700 Euro5

Maksymalna moc silnika: 700 KM (515 kW) przy 1550-1800 obr/min

Maksymalna prędkość obrotowa: 2000 obr/min

Maksymalny moment obrotowy: 3150 Nm  przy 1000-1550 obr/min

Pojemność skokowa: 16.1 dm3

Stopień sprężania 16.8:1

Skrzynia biegów: I-Shift ATO3112D

Hamulce dodatkowe: VEB+ oraz zwalniacz hydrauliczny o łącznej mocy hamowania 865 kW (1176KM)

Moc hamulca silnikowego (VEB+): 425 kW przy 2200 obr/min

Masa silnika: około1325 kg

Rozstaw osi: 3700 mm