• W Polsce wciąż największą popularnością cieszą się samochody z silnikami benzynowymi - zarejestrowano ponad 487 tys. sztuk
  • W zeszłym roku zarejestrowano także ponad 279 tys. samochodów osobowych z silnikiem diesla i 1241 elektryków
  • Większość z zarejestrowanych pojazdów otrzymała zwykłe tablice rejestracyjne. Na indywidualne decydowano się rzadko, m.in. 38 autobusów, 249 motocykli, 435 ciężarówek i 2228 aut osobowych

Ministerstwo Cyfryzacji podsumowało zeszłoroczne statystyki z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W zestawieniu uwzględniono nie tylko nowe pojazdy, ale także te sprowadzone z zagranicy i zarejestrowane w Polsce po raz pierwszy (pominięto przy tym wszystkie z tymczasowymi tablicami). Łącznie w 2019 roku przybyło w naszym kraju ponad milion aut, autobusów, przyczep czy ciągników.

Oczywiście większość zarejestrowanych pojazdów to samochody osobowe. Dominują przy tym modele benzynowe (487 486 sztuk) nad dieslami (279 392). Modele elektryczne mają za to wciąż śladowy udział - w zeszłym roku zarejestrowano 1241 elektryków.

W statystykach zwrócono także uwagę na najpopularniejsze roczniki i rodzaje nadwozia. Okazało się, że najwięcej przybyło aut z 2019 roku (ponad 215 tys.). Na kolejnych miejscach są zaś samochody z 2018 roku (69 tys.) i 2008 roku (42 664). Najczęściej wybieranym nadwoziem w Polsce jest zaś tradycyjnie już hatchback (ponad 258 tys. sztuk).

Nietrudno zgadnąć jaka marka dominowała w 2019 roku. Znów ranking otwiera Volkswagen (ponad 81 tys.). Na drugim miejscu znalazł się Opel (ponad 67 tys.) a na trzecim Ford (ponad 54 tys.). W pierwszej dziesiątce znalazły się także marki z segmentu premium, czyli Audi, BMW i Mercedes. Nie zabrakło także producentów z Francji, wśród których Renault wyraźnie góruje nad Peugeot.

Miejsce Marka Liczba zarejestrowanych egzemplarzy w 2019 roku
1 Volkswagen 81 625
2 Opel 67 240
3 Ford 54 829
4 Audi 52 898
5 Toyota 52 572
6 Skoda 45 155
7 BMW 45 895
8 Renault 41 023
9 Peugeot 31 349
10 Mercedes 29 142

Sprowadzamy nie tylko z Niemiec

W statystykach CEPiK można także znaleźć dane o kraju pochodzenia importowanych aut. Nie jest niespodzianką, że przodują szczególnie trzy państwa, czyli Niemcy, Francja i Belgia. Nie zabrakło także wyjątkowo egzotycznych kierunków. W zeszłym roku odnotowano przypadki importu z takich krajów jak: Ekwador (Chevrolet Trailblazer z 2004 roku), Meksyk (Volkswagen Golf z 2018 roku, Ford Focus z 2017 roku i Dodge Journey z 2015 roku) czy Oman (Audi A8 z 2015 roku, Ford Expedition z 2014 roku i Jeep Wrangler z 2013 roku). Pojawiły się także auta z Zimbabwe, z którego sprowadzono Forda Focusa z 2006 roku i Hondę Jazz (rocznik 2015).

W najnowszym raporcie wspomniano także o innych pojazdach. W zeszłym roku zarejestrowano ponad 44 tys. sztuk motocykli i ponad 15 tys. motorowerów. Większość to dość młode modele wyprodukowane w ciągu ostatnich 3 lat. Wśród najnowszych z rocznika 2019 dominują Yamaha i Romet Motors. W przypadku większych pojazdów dominują zaś DAF i Scania (ok. 4000 egzemplarzy) oraz MAN (ok. 3 tys. sztuk). Wśród autobusów i trolejbusów króluje zaś Solaris z zakładów w Bolechowie.

Jeżdżące garderoby, wozy pogrzebowe i bankowozy

Nie zapomniano o tzw. pojazdach specjalnych. W zeszłym roku przybyło ich aż 4565 egzemplarzy. Wśród nich 963 aut pomocy drogowej, 117 wozów pogrzebowych, 46 bankowozów, 7 laboratoriów technicznych oraz 3 mobilnych garderób (charakteryzatornie), pojawiły się także 3 ruchome reklamy.

Większość z zarejestrowanych pojazdów otrzymała zwykłe tablice rejestracyjne. Na indywidualne decydowano się dość rzadko (m.in. 38 autobusów, 249 motocykli czy 435 ciężarówek). Wśród aut osobowych indywidualne tablice przyznano w 2228 przypadkach. Na tym nie koniec. Nie zapomniano także o tablicach dyplomatycznych. Otrzymało je łącznie 145 aut osobowych oraz 9 motocykli, 1 przyczepa i 2 ciężarówki.