Logo
WiadomościAktualnościNajszybszy na starcie

Najszybszy na starcie

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Japoński samochodowy gigant - Toyota - zaprezentował swój nowy pojazd Formuły 1 na sezon 2003. Model TF103 został zaprojektowany przez austriackiego konstruktora Gustava Brunnera.

Najszybszy na starcie
Zobacz galerię (3)
Auto Świat
Najszybszy na starcie

Prezentacja odbyła się na testowym obiekcie zespołu Toyoty - Circuit Paul Ricard w Le Castellet na południu Francji. Na pierwszą prezentację sezonu 2003 zaproszono 400 dziennikarzy. Pierwsze oficjalne okrążenia Toyotą TF103 wykonał przy niskiej temperaturze 4 stopni Celsjusza i przy padającym deszczu Olivier Panis. Gustav Brunner, który wcześniej w Formule 1 pracował dla zespołów ATS, Arrows, Ferrari, Alfa Romeo, RAM, Leyton House i Minardi, dopracował aerodynamikę nowego pojazdu.Toyota TF103 otrzymała także nowy lżejszy i mocniejszy silnik V10 oznaczony symbolem RVX-03. Ta jednostka powstała w Marsdorf pod Kolonią. Pracami grupy inżynierów i techników kierował Luca Marmorini. Włoch po dziewięciu latach pracy dla Ferrari we wrześniu 1999 roku dołączył do ekipy Toyoty. Nowych zawodników zespołu Panasonic Toyota Racing przedstawiono już wcześniej. Zostali nimi Francuz Olivier Panis i Brazylijczyk Cristiano da Matta. Panis to bardzo doświadczony zawodnik. Zaliczył już 125 wyścigów Formuły 1. W sezonie 1996 odniósł swoje jedyne zwycięstwo. Wygrał wówczas Grand Prix Monako. Cristiano da Matta po sukcesach w kartingu i zdobyciu tytułów mistrza Brazylii w Formule Ford (1993) i Formule 3 (1994) przez pewien czas ścigał się w Europie. W Formule 3000 wywalczył 8 miejsce. Potem przeniósł się za Atlantyk i startował w Formule Indy Lights. Wygrał ją w sezonie 1998, a w następnym otrzymał angaż w FedEx CART Championship. Od początków startów w tych prestiżowych amerykańskich wyścigach związany był z Toyotą. Rok 2002 przyniósł mu tytuł mistrza serii CART. Teraz 29-letni Brazylijczyk debiutuje w Formule 1. Trzecim, rezerwowym kierowcą zespołu Toyoty będzie Ricardo Zonta. 26-letni Brazylijczyk ma na swym koncie starty w 32 Grand Prix Formuły 1 w latach 1999-2001. Jeździł wówczas w teamach BAR i Jordan. W sezonie 1998 Zonta za kierownicą Mercedesa wywalczył tytuł mistrza świata w kategorii GT, a w minionym roku był najlepszy w mistrzostwach World Series by Nissan.Toyota, która dopiero w roku 1999 zadecydowała o startach w Formule 1 i uczestniczy w nich od minionego sezonu, systematycznie realizuje swój długoterminowy plan - od regularnego zdobywania punktów aż po tytuł mistrzowski.Szef zespołu Ove Andersson oczekuje, że jego kierowcy regularnie kwalifikować sie będą w pierwszej dziesiątce do każdego wyścigu. W minionym roku tylko w dziewięciu Grand Prix znaleźli się na takich pozycjach. Andersson liczy także na regularne zdobywanie punktów nie tylko dzięki nowemu systemowi punktacji, ale przede wszystkim dzięki osiągom nowego pojazdu. Te plany wydają się realne, chociaż często drugi sezon jest trudniejszy od pierwszego.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: