Zdaniem prezesa Renault Louisa Schweitzera segment aut klasy średniej przeżywa niewielkie kryzys, spowodowany wzrostem popularności vanów, niemniej nadal jest to blisko 3-milionowy rynek. Zamiarem firmy jest wyprodukowanie 2 mln egzemplarzy modelu drugiej generacji.Lagunie przyjdzie konkurować z równie nowymi Fordem Mondeo, Audi A4, Citroenem C5, Volvo S60, odnowionym VW Passatem, nie mówiąc o innych markach cieszących się powodzeniem u klientów.W czym Laguna ma być lepsza od innych samochodów? 14 września podczas oficjalnej prezentacji w centrum du Bourget szefowie firmy zapewniali, że jest to auto większe, o lepszej jakości, nowocześniejsze i ma być najlepszą inwestycją dla klienta w tej klasie aut.Obie wersje są dłuższe od poprzedników; hatchback ma teraz 4,7 m (12 cm więcej), kombi 4,62 (9 cm więcej). Na pewno francuska firma zadbała o niebanalny styl obu wersji. Czterodrzwiowy hatchback ma utożsamiać sportowy, dynamiczny styl w klasycznej limuzynie. Z kolei wersja kombi oprócz przestrzeni oferuje także elegancję i wysoki komfort. Wnętrze jest jaśniejsze, do jego wykonania użyto nowych materiałów wykończeniowych o lepszej jakości.Drugim obszarem rywalizacji jest poziom technologiczny. W Lagunie zastosowano wiele najnowszych technik, materiałów i systemów. Najbardziej spektakularne pociągnięcie to likwidacja tradycyjnego kluczyka i stacyjki. W to miejsce wprowadzono kartę i przycisk stop. Aby otworzyć auto, wystarczy mieć w kieszeni kartę. Uruchamia się po włożeniu karty w specjalny otwór w desce rozdzielczej i naciśnięciu przycisku start/stop.W dziedzinie bezpieczeństwa warto odnotować, że auto będzie wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach (schemat przedstawiamy wyżej). Został opracowany i opatentowany przez Renault i Michelina. Każde koło jest wyposażone w czujnik, który wysyła sygnały do modułu elektronicznego, a ten z kolei wyświetla informację na desce rozdzielczej. Seryjnie montowany jest ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i system ESP. W chwili wprowadzania na rynek Laguna II będzie wyposażona w trzy silniki benzynowe: 1.6 16V o mocy 110 KM, 1.8 16V o mocy 120 KM i 3.0 V6 24V o mocy 210 KM. Wkrótce też pojawi się silnik 2.0 16V IDE z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Będzie to jednostka nieco inna od tej montowanej w chwili obecnej w Mégane Coupé.Do wyboru będą też dwa turbodiesle 1.9 dCi z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail o mocy odpowiednio 105 i 120 KM. W połowie 2001 r. pojawi się silnik 2.2 dCi o mocy 135 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Auta będą wyposażone w skrzynie manualne o pięciu i sześciu biegach oraz automatyczne o czterech i pięciu przełożeniach. W nowym układzie jezdnym zawieszenie przednie, do konstrukcji którego m.in. użyto nowych materiałów, amortyzatorów, to klasyczny McPherson. Natomiast zawieszenie tylne jest w kształcie litery H. W wyposażeniu każdej wersji będzie też zmienne wspomaganie układu kierowniczego. Zastosowanie silników nowej generacji o oszczędnym zużyciu paliwa pozwoliło też na zwiększenie przebiegów między wymianami oleju do 30 tys. km (silniki benzynowe) i 15 tys. km (diesle). Zwiększeniu do 12 lat ulega też gwarancja antykorozyjna.Józef Szewczyk
Galeria zdjęć
Nie do poznania
Nie do poznania