Logo

Nie do poznania

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Prawie miliard euro kosztował projekt nowej Laguny. We Francji wejdzie ona do sprzedaży w styczniu przyszłego roku, w Polsce trzy miesiące później.

Nie do poznania
Zobacz galerię (2)
Auto Świat
Nie do poznania

Zdaniem prezesa Renault Louisa Schweitzera segment aut klasy średniej przeżywa niewielkie kryzys, spowodowany wzrostem popularności vanów, niemniej nadal jest to blisko 3-milionowy rynek. Zamiarem firmy jest wyprodukowanie 2 mln egzemplarzy modelu drugiej generacji.Lagunie przyjdzie konkurować z równie nowymi Fordem Mondeo, Audi A4, Citroenem C5, Volvo S60, odnowionym VW Passatem, nie mówiąc o innych markach cieszących się powodzeniem u klientów.W czym Laguna ma być lepsza od innych samochodów? 14 września podczas oficjalnej prezentacji w centrum du Bourget szefowie firmy zapewniali, że jest to auto większe, o lepszej jakości, nowocześniejsze i ma być najlepszą inwestycją dla klienta w tej klasie aut.Obie wersje są dłuższe od poprzedników; hatchback ma teraz 4,7 m (12 cm więcej), kombi 4,62 (9 cm więcej). Na pewno francuska firma zadbała o niebanalny styl obu wersji. Czterodrzwiowy hatchback ma utożsamiać sportowy, dynamiczny styl w klasycznej limuzynie. Z kolei wersja kombi oprócz przestrzeni oferuje także elegancję i wysoki komfort. Wnętrze jest jaśniejsze, do jego wykonania użyto nowych materiałów wykończeniowych o lepszej jakości.Drugim obszarem rywalizacji jest poziom technologiczny. W Lagunie zastosowano wiele najnowszych technik, materiałów i systemów. Najbardziej spektakularne pociągnięcie to likwidacja tradycyjnego kluczyka i stacyjki. W to miejsce wprowadzono kartę i przycisk stop. Aby otworzyć auto, wystarczy mieć w kieszeni kartę. Uruchamia się po włożeniu karty w specjalny otwór w desce rozdzielczej i naciśnięciu przycisku start/stop.W dziedzinie bezpieczeństwa warto odnotować, że auto będzie wyposażone w system kontroli ciśnienia w oponach (schemat przedstawiamy wyżej). Został opracowany i opatentowany przez Renault i Michelina. Każde koło jest wyposażone w czujnik, który wysyła sygnały do modułu elektronicznego, a ten z kolei wyświetla informację na desce rozdzielczej. Seryjnie montowany jest ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV i system ESP. W chwili wprowadzania na rynek Laguna II będzie wyposażona w trzy silniki benzynowe: 1.6 16V o mocy 110 KM, 1.8 16V o mocy 120 KM i 3.0 V6 24V o mocy 210 KM. Wkrótce też pojawi się silnik 2.0 16V IDE z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Będzie to jednostka nieco inna od tej montowanej w chwili obecnej w Mégane Coupé.Do wyboru będą też dwa turbodiesle 1.9 dCi z bezpośrednim wtryskiem paliwa typu Common Rail o mocy odpowiednio 105 i 120 KM. W połowie 2001 r. pojawi się silnik 2.2 dCi o mocy 135 KM i momencie obrotowym 320 Nm. Auta będą wyposażone w skrzynie manualne o pięciu i sześciu biegach oraz automatyczne o czterech i pięciu przełożeniach. W nowym układzie jezdnym zawieszenie przednie, do konstrukcji którego m.in. użyto nowych materiałów, amortyzatorów, to klasyczny McPherson. Natomiast zawieszenie tylne jest w kształcie litery H. W wyposażeniu każdej wersji będzie też zmienne wspomaganie układu kierowniczego. Zastosowanie silników nowej generacji o oszczędnym zużyciu paliwa pozwoliło też na zwiększenie przebiegów między wymianami oleju do 30 tys. km (silniki benzynowe) i 15 tys. km (diesle). Zwiększeniu do 12 lat ulega też gwarancja antykorozyjna.Józef Szewczyk

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: