Produkcja w Europie tego modelu, a także modeli Note i Qashqai, możliwa jest dzięki inwestycjom przekraczającym 60 milionów euro, które zapewniły pracę dla tysiąca osób. Kolejne 2000 pracowników znalazło zatrudnienie w całym łańcuchu dostaw. Sprzedaż Juke rozpocznie się latem w Japonii, a jesienią w Europie i Ameryce Północnej.
- Przez ostatnie pięć lat odnotowaliśmy znaczny wzrost na zatłoczonym europejskim rynku. Udało nam się to, ponieważ odważyliśmy się zakwestionować tradycyjne wzorce w segmentach C i D. Staliśmy się za to pionierami w segmencie crossoverów. Pierwszy był Murano. Po nim przyszedł czas na Qashqaia, którego masowa sprzedaż znacznie przewyższyła nasze oczekiwania. W ciągu niespełna trzech lat w Europie kupiło go ponad pół miliona osób - powiedział Colin Dodge, kierujący działalnością firmy Nissan w Afryce, na Bliskim Wschodzie, w Indiach i w Europie.
W dolnej części nadwozia Juke to typowy SUV z potężnymi kołami, szerokimi oponami, dużym prześwitem i masywną postawą. Górna część pochodzi wyraźnie od samochodu sportowego, z wysoko przebiegającą dolną krawędzią okien nawiązujących kształtem do szyby kasku motocyklowego oraz opadającą linią dachu. Nadwozie przypomina coupe także dzięki temu, że klamka tylnych drzwi bocznych została ukryta w ich krawędzi.
Sportowy klimat panuje również we wnętrzu. Podporządkowany kierowcy kokpit zdominowany jest przez konsolę centralną, która kształtem przypomina motocyklowy zbiornik paliwa. Charakter wnętrza podkreśla wykończenie konsoli na "wysoki połysk". Funkcjonalność samochodu potwierdza praktyczny bagażnik z ukrytymi dodatkowymi schowkami.
Juke bazuje na platformie B Sojuszu Renault-Nissan, w której rozstaw osi wynosi 2530 milimetrów. Wymiary całego nadwozia to 4135 mm długości, 1765 mm szerokości i 1570 wysokości. W wersjach z przednim napędem w zawieszeniu wykorzystano kolumny MacPhersona z przodu i belkę skrętną z tyłu, natomiast wersja z napędem na cztery koła wyposażona jest w tylne zawieszenie wielodrążkowe wzorowane na rozwiązaniu stosowanym w modelu Qashqai.
ALL-MODE 4x4-i to opracowany przez Nissana sterowany elektronicznie układ napędowy, wzbogacony obecnie o. technologię indywidualnego podziału momentu obrotowego w celu poprawy zwrotności ograniczenia podsterowności przy pokonywaniu zakrętów. Oprócz podziału momentu między przednią i tylną oś w maksymalnym stosunku 50: 50, układ może rozdzielać go także między lewym i prawym kołem tylnej osi.
Dynamiczne pokonywanie zakrętów ułatwia zwiększony moment obrotowy przekazywany na koło zewnętrzne, co ogranicza podsterowność. Układ może skierować maksymalnie 50 procent momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik na jedno z tylnych kół. To innowacyjne rozwiązanie zostało po raz pierwszy zastosowane w segmencie małych samochodów.
W Europie sprzedaż modelu rozpocznie się jeszcze w tym roku. Od początku auto będzie oferowane z trzema silnikami do wyboru: jednym dieslem i dwoma jednostkami benzynowymi o pojemności 1,6 litra. Wszystkie silniki spełniają normę emisji Euro 5. Najmocniejszym silnikiem jest nowa turbodoładowana jednostka benzynowa (MR16DDT) z bezpośrednim wytryskiem paliwa. Silnik jest jednym z najmocniejszych w swojej klasie i rozwija moc 140 kW (190 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 240 Nm. Bezpośredni wtrysk paliwa turbodoładowanie zapewniają moc i elastyczność porównywalną z silnikiem o pojemności 2,5 litra przy zużyciu paliwa typowym dla mniejszej jednostki.
Drugi z silników benzynowych to nowo opracowana wersja sprawdzonej jednostki Nissana z rodziny HR. Silnik noszący oznaczenie HR16DE to lekka 16-zaworowa jednostka o obniżonym tarciu i wyposażona w unikatowy system podwójnego wtrysku umożliwiający bardziej precyzyjne podawanie paliwa w celu poprawy efektywności procesu spalania. Silnik rozwija moc 86 kW (117 KM). Silnik Diesla K9K o mocy 81 kW (110 KM) to półtoralitrowa jednostka dCl z common rail, charakteryzująca się znakomitą elastycznością dzięki sporemu maksymalnemu momentowi obrotowemu (240 Nm), a także niewielkim zużyciem paliwa i emisją spalin.
W samochodzie z napędem na jedną oś turbodoładowany silnik benzynowy 1.6 współpracuje standardowo z sześciobiegową przekładnią manualną. Przekładnia CVT XTRONIC z sześciobiegowym trybem manualnym będzie dostępna w najbogatszej wersji Juke z napędem na 4 koła i turbodoładowanym silnikiem benzynowym. Wolnossący silnik benzynowy 1.6 może być łączony z pięciobiegową przekładnią manualną lub ze zmodernizowaną przekładnią CVT XTRONIC. Półtora litrowy diesel jest dostępny z 6-biegową przekładnią manualną.
Silnik | Moc | Paliwo | Napęd | Przekładnia |
1.5 dCi | 81 kW | ON | 2wd | 6-biegowa manualna |
1.6i | 86 kW | Benzyna | 2wd | 5-biegowa manualna |
1.6i | 86 kW | Benzyna | 2wd | Zmodernizowana CVT XTRONIC |
1.6i Turbo | 140 kW | Benzyna | 2wd | 6-biegowa manualna |
1.6i Turbo | 140 kW | Benzyna | 4wd | CVT XTRONIC M6 |
Lista wyposażenia standardowego i opcjonalnego zostanie opublikowana bliżej daty rozpoczęcia sprzedaży, ale wiadomo, że można spodziewać się takich pozycji jak automatyczna klimatyzacja, skórzana tapicerka, kamera cofania i inteligentny kluczyk. Dla nabywców Juke przygotowano także kilka bardziej unikatowych rozwiązań.
Jednym z nich jest "dynamiczny system sterowania" (Dynamie Control System), czyli centralny moduł wyświetlacza i przyrządów sterujących, za pomocą którego kierowca może zmieniać ustawienia trybu jazdy oraz włączać bardziej tradycyjne funkcje, takie jak klimatyzacja. Na wyświetlaczu prezentowane są także wskazania dotyczące pracy silnika i napędu.
Marcin Karaczun