Jak pisze agencja, proponowane zmiany, wewnętrznie określane jako "plan przywrócenia wydajności", to odejście od przyjętej przez byłego prezesa Nissana Carlosa Ghosna strategii zakładającej realizację za wszelką cenę ambitnych celów sprzedażowych w USA i na innych dużych rynkach. Kluczowym celem proponowanych zmian jest uwolnienie zasobów, które pozwolą bardziej skoncentrować się na Stanach Zjednoczonych oraz Chinach - wskazał Reuters.
Plan to najnowsza próba wyjścia z kryzysu po aresztowaniu Ghosna w związku z zarzutami nadużyć finansowych. Skandal dodatkowo nadwyrężył i tak już dysfunkcyjny sojusz z Renault oraz spowodował w Nissanie zamęt, prowadząc do osiągnięcia przez koncern najniższego zysku operacyjnego od 11 lat - zauważył Reuters.
W ubiegłym miesiącu serwis Automotive News poinformował, że japoński producent prawdopodobnie zrezygnuje z przynoszących straty wersji modelu Titan. Wygaszona może zostać produkcja dużych półciężarówek z jednym rzędem siedzeń oraz wersje z silnikami Diesla - wskazała agencja.
Zgodnie z informacjami Reutera planowane wygaszanie niewykorzystywanych linii produkcyjnych najprawdopodobniej najbardziej uderzy w fabryki na rynkach wschodzących, w których budowane są modele Datsun i inne małe pojazdy.
Według drugiego źródła wszystkie fabryki koncernu znajdujące się poza Chinami były sprawdzane pod kątem możliwości redukcji mocy produkcyjnych. Nie pojawiły się jednak plany zamknięcia żadnego z zakładów ani całkowitego wycofania produkcji z któregokolwiek kraju.
W Stanach Zjednoczonych, jednym z największych rynków Nissana, proponowane zmiany zakładają zerwanie z praktyką kupowania udziałów w rynku przez sprzedaż pojazdów wypożyczalniom i innym operatorom flot po zniżkowych cenach. Jak zauważyła agencja, takie podejście negatywnie wpłynęło na rentowność i wizerunek Nissana.
Według obu źródeł Reutersa Nissan ma przedstawić w tym miesiącu szeroko zakrojony plan działania.
Jak zauważyła agencja, najnowsze doniesienia są zgodne z planami oficjalnie zaprezentowanymi przez japoński koncern w lipcu. Nissan poinformował wówczas, że zamierza do 2023 r. zlikwidować 12,5 tys. miejsc pracy na całym świecie.