Każdy kraj ma swój plebiscyt o samochód roku, czasami nawet więcej niż jeden. Najlepszy samochód wybierają także same redakcje niektórych czasopism. Aby tych plebiscytów nie było za mało, swój samochód roku wybierają też całe kontynenty. W Europie taką funkcję pełni ankieta Car of the Year (COTY), natomiast w Ameryce Północnej jest to North American Car of the Year (NACOTY). A ponieważ Amerykanie lubują w pickupacha, terenówkach i SUV-ach wybierają również North American Truck of the Year (NATOTY). W finale obu plebiscytów corocznie walczą ze sobą trzy samochody. Zwycięzca ogłoszony zostaje podczas targów w Detroit. W zeszłym roku w obu ankietach zwyciężyła Honda. Śladami zwycięskich modeli Civic i Ridgeline idzie w tym roku mały Fit, który w Europie sprzedawany jest już od roku 2002. Na potrzeby rynku amerykańskiego samochód ulepszono, a pod maskę zamontowano silnik 1,5 l VTEC o mocy 81 kW (110 KM). Nie jest to jednak jedyny wysłużony model w tegorocznym finale. Drugim jest Saturn Aura, czyli zmodyfikowany stylistycznie i technicznie Opel Vectra. Tak więc wygląda na to, że zwycięzcą zostanie zupełnie nowa Toyota Camry, której poprzedniczka była najlepiej sprzedawanym modelem w USA. Ale możliwe, że „staruszki” zaskoczą wszystkich.
Między truckami nowości jest dużo więcej. Co prawda Chevrolet Silverado może się wydawać stary, jednak w tym przypadku chodzi o zupełnie nową generację tego modelu. Walczyć będzie z wagą piórkową, którą reprezentują lifestylowy crossover Ford Edge i SUV z kraju kwitnącej wiśni Mazda CX-7. W ankiecie magazynu Motor Trend, który w zeszłym roku „przepowiedział” podwójne zwycięstwo Hondy, zwyciężył Chevrolet, co czyni z niego faworyta. Jak będzie naprawdę okaże się już za kilka dni.