Nowa etykieta to efekt unijnego rozporządzenia. Zmienione oznaczenia zawęziły ilość klas do pięciu (od A do E). Od 1 maja 2021 r. z rynku znikną po prostu opony z klas F i G ze względu na niezadawalające opory toczenia i przyczepność na mokrej nawierzchni.

Nowe etykiety na oponach od 1 maja Foto: PZPO
Nowe etykiety na oponach od 1 maja

Nowa etykieta zawiera natomiast te same trzy klasyfikacje, co poprzednio - dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Jednak ikony klas w przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, aby upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego.

Na nowych oznaczeniach pojawiły się dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub na lodzie (piktogram dotyczący przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon do samochodów osobowych). Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych. Niestety, to już nie jest standardem, bowiem na etykietach, w zależności od modeli opon, może zabraknąć oznaczenia przyczepności na śniegu lub tylko oznaczenia przyczepności na lodzie albo nawet i obu tych oznaczeń.

"Występujący sam symbol przyczepności na lodzie oznacza oponę przeznaczoną na rynki skandynawski i fiński – o mieszance gumowej jeszcze bardziej miękkiej niż typowych opon zimowych, dostosowanej do bardzo niskich temperatur i długiego zalegania lodu oraz śniegu na drogach. Takie opony na suchych czy mokrych drogach w temperaturach około 0 st. C i powyżej (co często zdarza się w czasie jesieni i zim w Europie Środkowej) będą prezentowały mniejszą przyczepność i znacznie wydłużoną drogę hamowania, podwyższony hałas oraz zużycie paliwa. Nie mogą więc zastępować typowych zimówek i całorocznych opracowanych na nasze zimy" – wyjaśnił Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Nowe etykiety opon – pojawią się też kody QR

Nowością jest także kod QR. Za jego pomocą można pobrać kartę informacyjną produktu. Zakres stosowania etykiety oznaczenia opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory wymagane było jedynie przedstawianie klas etykiet w materiałach marketingowych i promocyjnych.

Wszystko to ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych i przede wszystkim porównywalnych informacji na temat opon.

Dzięki nowym symbolom przyczepności na śniegu i oblodzonej nawierzchni użytkownik końcowy może łatwiej znaleźć i kupić opony, które zostały zaprojektowane specjalnie dla obszarów o trudnych warunkach zimowych, takich jak kraje Europy Środkowej i Wschodniej, Skandynawii czy obszary górskie.