• Obecnie w użytku są dwie obwodnice, a w realizacji 16. Przetargi na dziewięć kolejnych obwodnic są w toku
  • Ogólna długość planowanych obwodnic wynosi około 653,3 km, a obecnie realizowane obwodnice mają łączną długość około 127,2 km
  • Obwodnice mają na celu poprawę komfortu życia mieszkańców oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego

Inwestycje realizowane w ramach Programu budowy 100 obwodnic (PB100) mają na celu poprawę komfort życia mieszkańców i wpłynąć na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Dwie obwodnice już zostały oddane do ruchu, a cały program obejmuje ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.

Dalsza część tekstu pod materiałem wideo

Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach PB100 jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 – jest czynna od 19 sierpnia 2022 r. Z kolei od 29 października 2022 r. kierowcy korzystają z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25. Ma ona 8,5 km i pozwala ominąć miejscowość od południowego zachodu, dzięki czemu kierowcy szybciej przejeżdżają przez tę okolicę, a mieszkańcy mają spokojniejsze centrum miasta.

PB100 — mapa stan realizacji Foto: GDDKiA
PB100 — mapa stan realizacji

Jak będą wyglądały obwodnice?

Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego), a większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy. W przypadku dróg, które będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozuje się duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe.

W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice:

  • Wąchocka (DK42);
  • Nowego Targu (DK49);
  • Chrzanowa (DK79);
  • Trzebini (DK79);
  • Olsztyna (DK51);
  • Dywit (DK51);
  • Kalisza (DK25);
  • Pułtuska (DK61);
  • Głogowa (DK12);
  • Legnicy (DK94).

Aktualnie w przygotowaniu są 73 planowane inwestycje o łącznej długości ok. 653,3 km. Z kolei w realizacji znajduje się 16 obwodnic o łącznej długości blisko 127,2 km i wartości ok. 2 mld 300 mln zł.

Obwodnice w realizacji:

Woj. wielkopolskie

  • Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76 mln 200 tys. zł, oddanie II połowa 2025 r.), 
  • Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246 mln 800 tys. zł, oddanie III kw. 2025 r.), 
  • Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,4 km, ok. 19 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.), 
  • Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65 mln 600 tys. zł, oddanie III kw. 2024 r.), 
  • Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32 mln 700 tys. zł, oddanie II kw. 2025 r.).

Woj. lubelskie

  • Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odc. Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to ok. 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 to 12 km, wartość ok. 190 mln 4 tys. zł, oddanie II kw. 2025 r.), 
  • Gorajca w ciągu DK74 (ok. 6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie II kw. 2027 r.).

Woj. mazowieckie

  • Lipska w ciągu DK79 (ok. 6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.), 
  • Pułtuska w ciągu DK61 (ok. 19,8 km, ok. 442 mln 2 tys. zł, oddanie II kw. 2025 r.).

Woj. podlaskie

  • Suchowoli w ciągu DK8 (ok. 15,1 km, ok. 249 mln 100 tys. zł, oddanie II kw. 2025 r.), 
  • Sztabina w ciągu DK8 (ok. 4,2 km, ok. 134 mln 800 tys. zł, oddanie II kw. 2025 r.), 

Woj. zachodniopomorskie

  • Gryfina w ciągu DK31 (ok. 5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie IV kw. 2024 r.), 
  • Szczecinka w ciągu DK20 (ok. 4,4 km, ok. 106 mln 600 tys. zł, oddanie II kw. 2025 r.).

Woj. lubuskie

  • Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (ok. 7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.). 

Woj. świętokrzyskie

  • Wąchocka w ciągu DK42 (ok. 11,7 km, ok. 283 mln 700 tys. zł, oddanie IV kw. 2024 r.).

Woj. warmińsko-mazurskie

  • Gąsek w ciągu DK65 (ok. 3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie III kw. 2027 r.). 
PB100 — podsumowanie 2023 r. — odcinki w realizacji Foto: GDDKiA
PB100 — podsumowanie 2023 r. — odcinki w realizacji

Przetargi dla kolejnych obwodnic

Obecnie trwają też postępowania przetargowe na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72 km:

  • Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29, o długości 11,4 km, woj. lubuskie, 
  • Szwecji w ciągu DK22 o długości ok. 4,2 km, woj. zachodniopomorskie, 
  • II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28, o długości ok. 3 km, woj. podkarpackie, 
  • Białobrzegów w ciągu DK8, o długości ok. 3,4 km, woj. podlaskie, 
  • Rusinowa w ciągu DK22, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie, 
  • Kroczyc w ciągu DK78, o długości ok. 9,1 km, woj. śląskie, 
  • Głogowa w ciągu DK12, o długości 18,5 km, woj. dolnośląskie, 
  • Wałcza w ciągu DK22, o długości 13,3 km, woj. zachodniopomorskie, 
  • Stargardu w ciągu DK20, o długości 4,5 km, woj. zachodniopomorskie. 
PB100 — podsumowanie 2023 r. — odcinki w przetargu Foto: GDDKiA
PB100 — podsumowanie 2023 r. — odcinki w przetargu

Obwodnice są potrzebne mieszkańcom i kierowcom

Głównym beneficjentem tego programu są mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.