- Budowa S10 z Piły do Szczecina nabiera tempa, w budowie będzie aż osiem odcinków jednocześnie
- Droga ekspresowa ma bezpośrednio połączyć regiony Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza
- GDDKiA chce podpisać umowę w 2024 r.
Droga S10 o długości ok. 410 km ma bezpośrednio połączyć regiony Pomorza Zachodniego, północy Wielkopolski, Kujawsko-Pomorskiego i Mazowsza. Dzięki niej powstanie alternatywny szlak transportowy na północ od autostrady A2. Trasa będzie wiodła od Szczecina przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń, a później łączyła się z aglomeracją Warszawską.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Obecnie kierowcy mogą korzystać z odcinków o łącznej długości 70 km:
- Zdunów — Stargard;
- obwodnica Wałcza;
- obwodnica Wyrzyska (w części jednojezdniowa);
- Bydgoszcz Zachód – Bydgoszcz Południe;
- Toruń Zachód – Toruń Południe (jednojezdniowa).
W realizacji są z kolei cztery odcinki drogi S10 - od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe.
- Przeczytaj także: Rewolucja na stacjach paliw. Zostały już tylko dwa tygodnie
Droga S10 Piła — Szczecin. Lada moment będzie powstawać aż osiem odcinków
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) jest również na etapie analizy ofert na budowę drogi łączącej Szczecin z Piłą, która składać się będzie z ośmiu odcinków:
- Kijewo – Zdunowo (4,4 km);
- Stargard – Suchań (13,8 km);
- Suchań – Recz (19,6 km);
- Recz – Cybowo (15,2 km);
- Cybowo – Łowicz Wałecki (16,6 km);
- Łowicz Wałecki – Piecnik (14,9 km);
- Piecnik – Wałcz (16 km);
- Wałcz – Piła (13 km).
Droga ekspresowa S10 Szczecin – Piła będzie dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo na autostradzie A6 z gotowymi już odcinkami od Zdunowa (granica Szczecina) do końca obwodnicy Stargardu oraz siedem odcinków od Stargardu do Piły (z wyłączeniem funkcjonującej obwodnicy Wałcza).
Nowa droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, m.in. Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec.
Omawiana trasa zakończy się na węźle Piła Północ, który w przyszłości połączy drogę S10 i S11. GDDKiA na drodze przewidziała budowę trzynastu węzłów drogowych oraz między innymi 56 wiaduktów, 20 przejść górnych dla zwierząt i ośmiu estakad. Powstaną też trzy pary Miejsc Obsługi Podróżnych i Obwód Utrzymania Drogi.
- Przeczytaj także: Będziemy musieli wymienić prawa jazdy. Czeka to każdego, nawet tego, kto ma bezterminowe
- Przeczytaj także: Nie sądziłam, że można usłyszeć takie rzeczy przez telefon, gdy chce się sprzedać auto
Droga S10 Piła — Szczecin. 22 miesiące robót
Wykonawcy będą mieli 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Drogowcy zakładają, że jej procedowanie zajmie 7 miesięcy, a na prace w terenie przypadną kolejne 22 miesiące. Jak zawsze z czasu realizacji robót wyłączone będą okresy zimowe od 16 grudnia do 15 marca (choć doświadczenie daje szanse, że przy dobrej pogodzie i w tym czasie prace będą trwały).
Zgodnie z zakładanymi terminami w 2024 r. planowane jest podpisanie umów, a budowa w terenie rozpocznie się w 2025 r. Przy sprawnym przebiegu całego procesu administracyjno-budowlanego kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.
Przy wyborze najkorzystniejszej oferty w przetargu, brana pod uwagę jest oczywiście cena, ale także trzy kryteria nieobejmujące ceny – 20 proc. stanowi przedłużenie okresu gwarancji na ekrany akustyczne, kolejne 20 proc. można zyskać za przedłużenie gwarancji na obiekty mostowe, a 5 proc. za zagospodarowanie na placu budowy pozyskanego destruktu asfaltowego. Cena stanowi 55 proc.
Na wszystkie osiem odcinków trasy S10 Szczecin — Piła drogowcy mają przeznaczone ok. 5 mld 701 mln zł.
Droga S10: nad którymi jeszcze odcinkami trwają prace?
Na drodze S10 w przygotowaniu znajdują się odcinki Wyrzysk – Bydgoszcz (40 km) oraz A1 – Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. Pierwszy z nich uzyskał w listopadzie ub.r. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach. W przypadku drugiego projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym (STEŚ). Trwają też prace przygotowawcze związane z poszerzeniem o dodatkowy pas ruchu około 35 km autostrady A1 na odcinku Toruń – Włocławek, który będzie miał wspólny przebieg z drogą S10.
Na terenie woj. wielkopolskiego, złożono wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla odcinka Piła – Wyrzysk (o długości ok. 28 km) i trwa oczekiwanie na jej wydanie. Opracowywana jest także dokumentacja do złożenia wniosku o DŚU dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Wyrzyska (na odcinku 5 km).