Szwedzki producent samochodów, firma Volvo, zaprezentował pierwsze fotografie i informacje dotyczące nowej generacji kombi zbudowanego na bazie sedanu S80. Samochód poniesie tradycyjne oznaczenie V70. Nowość od swojego protoplasty odróżnia się tylko drobnymi detalami, takimi jak kształt zderzaka i grilla. Za wyjątkowo udany trzeba uznać tył auta, który nawiązuje do kompaktu C30 czy studium XC60.
Jeszcze przestronniejsze wnętrze
Wnętrze w dużej mierze odpowiada modelowi S80. W stosunku do poprzedniej generacji o 48 mm zwiększyła się przestrzeń dla kolan pasażerów podróżujących z tyłu. Szerokość wnętrza na wysokości ramion kierowcy i pasażera zwiększyła się o 30 mm. Pojemność bagażnika, która zawsze była domeną samochodów marki Volvo, na razie nie jest znana, jednak komunikat prasowy informuje, że urosła o 55 l, co oznaczałoby pojemność 540 l. Klapa bagażnika może być otwierana elektronicznie. Drugi rząd siedzeń podzielono na trzy części w stosunku 40:20:40. Po złożeniu kanapy powstaje równa podłoga, a cały bagażnik można dodatkowo wydłużyć, składając oparcie prawego, przedniego fotela.
Cel: najbezpieczniejsze auto w klasie
Pracując nad nową generacją V70 Volvo myślało przede wszystkim o jednym z tradycyjnych celów: zbudować najbezpieczniejsze auto w swojej klasie. V70 wykorzystuje te same elementy bezpieczeństwa co sedan S80 i dodaje kilka nowości.
Innowacją numer jeden są zwiększone kurtyny powietrzne, regulowany, zintegrowany fotelik dziecięcy i zmodyfikowany system ochrony podczas zderzenia bocznego SIPS.
Fotelik dziecięcy zintegrowany w tylnej kanapie można ustawić w dwóch pozycjach, odpowiadających wielkości dziecka. Maluchy będą więc miały nie tylko dobrą widoczność bocznymi oknami, co zapewni spokój na pokładzie, ale będą siedziały w optymalnej pozycji, zapewniającej najwyższy poziom bezpieczeństwa w razie wypadku.
Niższą pozycję przeznaczono dla dzieci o wysokości 115 i 140 cm, ważące między 22 i 36 kg, wyższa pozycja przeznaczona jest dla dzieci o wysokości 95-120 cm i wadze 15-25 kg. Tylne pasy bezpieczeństwa wyposażone są w specjalnie zestrojone ograniczniki ciśnienia, które powinny ochronić dziecko przed nadmiernym naciskiem pasa bezpieczeństwa. Kurtyny zwiększono o 60 mm, co razem z nowo zaprojektowanym fotelikiem dziecięcym zwiększyło ochronę dzieci.
Masywna struktura boków tworzona jest nowoczesnymi sztywnymi materiałami, dzięki którym są lżejsze i bardziej wytrzymałe od poprzedniej generacji V70.
Przednie strefy zderzeniowe rozdzielono na kilka pól, które podczas wypadku pełnią różne zadania. Najwięcej energii pochłaniają elementy najbardziej oddalone od przestrzeni pasażerskiej. Z przodu zaprojektowano cztery różne pasma o różnej sztywności i właściwości pochłaniania energii.
Silniki: pięć lub sześć cylindrów poprzecznie
Gama silników będzie obejmować rzędowe silniki 5- i 6-cylindrowe zamontowane poprzecznie.
Podstawowym turbodieslem będzie jednostka 2,4 D (120 kW/163 KM, 340 Nm), alternatywnie dostępny będzie silnik D5 (136 kW/185 KM, 400 Nm).
Podstawową jednostką benzynową będzie na razie 5-cylindrowy 2,5 T (147 kW/200 KM, 300 Nm), drugim silnikiem będzie wolnossąca „szóstka” 3,2 l (175 kW/238 KM, 320 Nm). Topową wersją będzie nowy 6-cylindrowy turbodoładowany silnik TwinScroll 3,0 l (210 kW/285 KM, 400 Nm, który w zeszłym roku zadebiutował pod maską S80. Na razie Volvo nie potwierdziło najmocniejszej, 8-cylindrowej jednostki 4,4 l o mocy 232 kW (315 KM), natomiast pewne jest, że V70 oferowane będzie z silnikiem spalającym mieszankę benzyny i etanolu E85 (107 kW/145 KM), a podstawą oferty będzie silnik oferujący ok. 100 kW (136 KM).
Tradycyjne i nowe wyposażenie
W ofercie ponownie znajdzie się napęd na wszystkie koła Instant Traction ze sprzęgłem Haldex, amortyzatory ze zmienną charakterystyką Four-C, seryjny system stabilizacji toru jazdy, automatyczny hamulec ręczny, adaptacyjny tempomat, współpracujący z inteligentnymi funkcjami układu hamulcowego, znanymi z S80. Na krytykę układu kierowniczego Volvo zareagowało wprowadzeniem 3-poziomowego wspomagania. Regulację przeprowadza się za pośrednictwem komputera pokładowego.
Najważniejszy model
Najważniejszy model Volvo rocznie ma być sprzedawany w ilości 75 tys. egzemplarzy, 80 % samochodów trafi do klientów w Europie. Rodzimy szwedzki rynek, który zarazem jest największym rynkiem zbytu dla modelu V70, powinien pochłonąć aż 25 tys. egzemplarzy rocznie. Światowa premiera nowego kombi Volvo V70 przebiegnie podczas marcowego salonu samochodowego w Genewie, gdzie przedstawi się też odmiana XC70.