Wśród wystawców znalazły się również koncerny samochodowe, które pokazały najnowsze rozwiązania multimedialne, jakie pojawią się w samochodach w najbliższych kilkunastu miesiącach.
Tegoroczna wystawa udowodniła, że internet zdobył już nasze domy, a teraz pora na auta. Audi zapowiada łączność online w luksusowym modelu A8. Ford idzie dalej – zamierza wprowadzić tę technologię w autach różnych segmentów w roku modelowym 2011 (a także w nowej generacji Focusa, która wejdzie na rynek 2012 roku).
Nieprzerwany dostęp do zasobów ogólnoświatowej sieci oznacza ogromne pole do popisu dla konstruktorów, gdyż można usprawnić działanie wielu urządzeń. Np. nawigacje bogatsze są o ogromną bazę danych z przydatnymi adresami (dzięki wyszukiwaniu poprzez serwis Google). Dużo łatwiej też odświeżać mapy cyfrowe oraz na bieżąco przekazywać informacje o natężeniu ruchu drogowego i korkach. Dzięki wykorzystaniu popularnego programu Google Earth na ekranie w samochodzie wyświetlić można nie tylko zwykłe mapy, lecz także zdjęcia satelitarne obszaru, po którym się poruszamy. Z kolei dzięki zdjęciom można zobaczyć drogi, których nie ujęto jeszcze na cyfrowych mapach GPS.
Aktualizacja danych przyda się też korzystającym z zestawów multimedialnych i głośnomówiących. W trybie online urządzenia samodzielnie pobierać będą aktualizacje oprogramowania, dzięki czemu znikną problemy z dostosowaniem sprzętu do współpracy z nowymi modelami telefonów czy obsługi najświeższych formatów kodowania muzyki i filmów. Podobnie będzie z samochodowym sprzętem muzycznym. Dzięki łatwej aktualizacji oprogramowania radioodtwarzacze z zestawem głośnomówiącym Bluetooth będą mogły współpracować z telefonami, które pojawią się w sprzedaży w przyszłości.
I to właśnie jest obecnie najważniejszym trendem na rynku: urządzenia projektuje się tak, by można było łatwo dostosować je do swoich potrzeb i aktualizować bez konieczności odwiedzania serwisu.
Będzie zatem znacznie wygodniej, ale czy na pewno lepiej? Możliwość samodzielnej aktualizacji obarczona jest ryzykiem popełnienia błędów przez użytkownika, co może skończyć się uszkodzeniem sprzętu. Cała nadzieja w tym, że proponowane nam urządzenia będą na tyle dopracowane, iż nie będziemy musieli zawracać sobie głowy jakimikolwiek problemami technicznymi. Pioneer
Oto zestaw multimedialny z systemem nawigacji GPS AVIC-X920BT, który przy użyciu oprogramowania MusicSphere umożliwia przygotowanie zestawów nagrań dostosowanych do gustu i nastroju kierowcy. System analizuje muzyczne archiwum i na podstawie różnorodnych danych (m.in. data powstania nagrania, tempo BPM i in.) przyporządkowuje pliki muzyczne do określonych list odtwarzania. Cena w USA: ok. 1350 dolarów.
Ciekawą nowością jest także radio MVH-P8200BT, w którym zamiast napędu CD znajdziemy czytnik kart pamięci SD oraz wejście USB. W sprzęt wbudowano ponadto zestaw głośnomówiący Bluetooth.
Ford
To bez wątpienia jeden z najbardziej zaawansowanych systemów multimedialnych montowanych fabrycznie: MyFord Touch SYNC. Urządzenie opracowane wspólnie z firmą Microsoft pozwala na to samo co drogie stacje multimedialne najbardziej znanych marek car audio: odtwarzanie filmów DVD, swobodne używanie telefonu komórkowego poprzez łącze Bluetooth i korzystanie z nowoczesnej nawigacji GPS. Współpracuje z odtwarzaczem iPod oraz kartami SD i pamięciami USB. Do tego dochodzi jeszcze możliwość korzystania z internetu oraz słuchania radia cyfrowego HD i satelitarnego Sirius. Nowinką jest funkcja zapamiętywania przez system kluczowych informacji o utworach emitowanych przez stacje radiowe. Po podłączeniu iPoda wszystkie informacje o wybranych utworach przesyłane są do małego odtwarzacza, co umożliwić ma później bezproblemowe zakupy w serwisie muzycznym iTunes.
Focal
Słynna francuska firma specjalizująca się w produkcji samochodowych głośników i wzmacniaczy zdobyła w Las Vegas dwie nagrody. Tytuł innowacji targów przyznano dwóm zestawom głośników: 165 KRXS oraz 165 V30. Ten pierwszy to komplet głośników klasy high end, który producent rekomenduje do współpracy z radioodtwarzaczami instalowanymi fabrycznie, jak też i do systemów przygotowywanych na zawody car audio. Nie jest on tani – trzeba za niego zapłacić ok. 550 euro.
Drugi komplet to limitowana edycja popularnych głośników z serii Polyglass, przygotowana z okazji 30-lecia firmy. W skład zestawu wchodzą głośniki z membranami o średnicy 165 mm oraz głośniki wysokotonowe z dość dużymi, 40-milimetrowymi kopułkami wykonanymi z aluminium i magnezu. Pakiet kosztuje ok. 280 euro.
JVC
W ofercie znanej japońskiej marki pojawiła się nawigacja z licznymi gadżetami. Stację multimedialną GPS KW-NT3HDT zaprojektowano specjalnie z myślą o współpracy z serwisami Google oraz odtwarzaczami iPod. Interesującym rozwiązaniem jest możliwość wyszukiwania nowych obiektów POI na domowym komputerze. Wystarczy skorzystać ze specjalnego oprogramowania kompatybilnego z Google Maps, aby znaleźć informacje i zapisać na karcie pamięci SD. Potem należy tylko kartę włożyć do czytnika w stacji, by system pobrał zebrane dane.
Pozostałe nowości JVC to nowe radia 2xDIN z bogatym wyposażeniem (m.in. KW-XR810) oraz aktywny subwoofer CS-DA1.
Audiovox
Produkt Audiovoksu skonstruowany z myślą o rodzinach podróżujących samochodem z dziećmi otrzymał w Las Vegas nagrodę. Amerykańska firma połączyła w jednej obudowie konsolę gier Sony Playstation 2 i monitor instalowany pod dachem auta. Dzięki temu podróżujące na tylnej kanapie dzieci mogą nie tylko oglądać bajki z płyt DVD, lecz także grać.
KIA
Na razie jedynie w USA koreańska firma lansuje nowe fabryczne radia multimedialne UVO (w Polsce na pewno nie pojawią się one w tym półroczu). Wyposażono je w system sterowania głosowego, który przygotowano tak, by reagował na proste pytania. W trakcie słuchania muzyki można więc zapytać „co gra?”, a wtedy sprzęt przekazuje głosowy komunikat.
TomTom
Sprzęt GPS jeszcze łatwiejszy w obsłudze? TomTom deklaruje, że nową nawigację Start, która trafiła właśnie na rynek amerykański, obsługuje się dużo prościej od dotychczas dostępnych urządzeń. Menu startowe to jedynie dwie duże ikony planowania trasy i wyboru mapy oraz przejrzysty pasek z mniejszymi ikonami innych funkcji. Według producenta całość opracowano z myślą o osobach, które sporadycznie korzystają z auta i nie używały dotąd sprzętu GPS. Nawigator jest też bardziej przystępny cenowo od pozostałych urządzeń TomTom. Wersję z mapą regionalną można kupić za ok. 400 zł.
Alpine
Alpine ma powody do radości. Aż sześć urządzeń tej firmy jurorzy CES uhonorowali nagrodami za innowacyjne wzornictwo i inżynierię. Trzy spośród wybranych produktów to radioodtwarzacze: INA-W900 – zaawansowana stacja multimedialna z systemem nawigacji satelitarnej GPS, IDA-X305S – radioodbiornik przystosowany do współpracy z odtwarzaczami iPod (a także z internetowym radiem Pandora) oraz wodoszczelny CDA-118M – urządzenie do montażu na jachtach. Pozostałe nagrodzone produkty to: wzmacniacze samochodowe z serii PDX, cyfrowy procesor dźwięku PXE-H660 oraz płaskie głośniki niskotonowe z kolekcji Type-R.
Sony
Podobnie jak Pioneer, również firma Sony pokazała samochodowy system audio umożliwiający selekcję muzyki na podstawie różnych parametrów oraz dobieranie nagrań zgodnie z gustem i nastrojem słuchacza. Nowe rozwiązanie, nazwane Sense Me, które Sony wdrożyło już w odtwarzaczach cyfrowych Walkman i komputerach VAIO, znalazło teraz zastosowanie w radiach multimedialnych XAV-70BT i XAV-60. System klasyfikuje nagrania według rodzaju muzyki (dyskotekowa, relaksacyjna, pobudzająca itd.), a następnie pozwala przyporządkować je do określonych kategorii, takich jak np. długa jazda po autostradzie czy poranny dojazd do pracy. Dzięki temu łatwiej uzyskać dostęp do właściwych katalogów z muzyką.
Premierę w Las Vegas miało również nietypowe radio samochodowe DSX-S100, w którym zamiast mechanizmu czytnika płyt pojawiła się specjalna szuflada z podłączeniami do iPoda i Walkmana. Dzięki niej przenośny odtwarzacz można po prostu schować we wnętrzu radia! Rozwiązuje to problem luźno zwisających przewodów połączeniowych, a co jeszcze ważniejsze, nie trzeba szukać bezpiecznego miejsca dla odtwarzacza w kabinie samochodu. Wszystkie z prezentowanych nowości pojawią się także w Polsce, i to już w kwietniu!
Garmin
Przyszły szlagier? Amerykańska firma zaprezentowała moduł ecoRoute, który pozwala na bezprzewodowe połączenie przenośnej nawigacji z… komputerem samochodu (poprzez gniazdo OBD II). Dzięki temu na ekranie nawigatora można zobaczyć dane diagnostyczne pojazdu i śledzić informacje o: prędkości, przyśpieszeniu, zużyciu paliwa, składzie spalin, temperaturze płynu chłodzącego, a nawet o napięciu w instalacji elektrycznej auta i stanie naładowania akumulatora. Co bardzo ważne, urządzenie wyświetla również kody błędów, jakie zostały zarejestrowane przez komputer samochodu.