Logo
WiadomościAktualnościNowości salonu paryskiego

Nowości salonu paryskiego

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki

Daewoo KALOSLos Daewoo nie został jeszcze przesądzony. Koreańskie fabryki firmy przejął GM, z europejskimi sprawa nie jest jeszcze rozwiązana.

W Paryżu spektakularnych nowości Koreańczycy nie pokażą. Na stoisku zobaczymy z pewnością Kalosa - auto, które jeszcze w Genewie było pokazywane jako concept car. Styliści firmy bacznie przyglądali się pomysłom innych producentów i wyciągali wnioski. W efekcie powstało auto, które odpowiada najnowszym wzorcom klasy - jest wysokie, tak aby wygodną pozycję mogli zająć też wysocy pasażerowie, a struktura nadwozia ma zapewniać standardy bezpieczeństwa określane podczas prób zderzeniowych NCAP. Do wyboru będą dwie wersje nadwoziowe: sedan (z bagażnikiem o pojemności 200 litrów) oraz hatchback (320 l). Do napędu posłużą dwa silniki benzynowe: 1.2 (71 KM) oraz 1.4 (80). W wyposażeniu znajdą się 4 poduszki powietrzne, ABS i EBV. Audi A8Kanclerska limuzyna doczekała się kolejnego wcielenia. Samochód z aluminiową karoserią będzie wyposażany na początku jedynie w benzynowe silniki V8 o pojemności 3,7 litra i mocy 280 KM oraz 4,2 litra (335 KM). W późniejszym czasie do oferty dołączą diesle TDI (V6, V8) oraz S8. Mitsubishi Space StarWjapońskiej firmie wielkich premier nie zapowiadają. Ozdobą stoiska oprócz sportowego Lancera Evo 7 będzie poddany liftingowi Space Star. Samochód napędzany trzema silnikami: 1.3 (82 KM), 1.6 (98 KM) oraz 1.9 DI-D (102 KM).CitroĎn/PeugeotFrancuski koncern PSA z pewnością wykorzysta okazję, jaką jest wystawa na "własnym terenie", i zaprezentuje sporo nowości. Z "przecieków" wiadomo, że u Peugeota najprawdopodobniej zadebiutuje 307 CC (coupé cabrio). CitroĎn chyba pójdzie też za ciosem i pokaże przynajmniej koncepcyjne C2. JaguarW firmie ostatnio sporo się dzieje: przed kilkoma miesiącami liftingowi poddano S-Type'a i wprowadzono na rynek S-Type'a R, X-Type został wyposażony w mały silnik benzynowy o pojemności 2.1 litra i... przedni napęd. Nie oznacza to jednak, że Jaguar chce zrezygnować z luksusowych limuzyn. W Paryżu należy spodziewać się pierwszej prezentacji flagowego XJ. Alfa RomeoTrudna sytuacja koncernu odbija się echem także w Alfie. Nie oznacza to jednak, że firma nie zapowiada premier - we Francji zobaczymy najprawdopodobniej 147 GTA. FiatJeden z większych znaków zapytania jesiennych targów. Firma planowała jeszcze w tym roku zaprezentować następcę Pandy i Seicento, pod nazwą Small. Niestety, kłopoty finansowe koncernu nie dają stuprocentowej pewności, czy wcześniejsze plany uda się wcielić w życie, czy nie trzeba będzie odłożyć premier na przyszły rok. Być może w Paryżu Fiat zdecyduje się na wystawienie jedynie auta koncepcyjnego zapowiadającego większego od Pandy, 5-drzwiowego Smalla. Planowane na przyszły rok Stilo Van też najprawdopodobniej zostanie opóźnione. Ford Fiesta i FusionObok trzydrzwiowej odmiany Fiesty Ford zaprezentuje też samochód bazujący na jej płycie podłogowej - Fiestę Fusion. Auto jest znacznie większe od swojego pierwowzoru. Do sprzedaży w Polsce samochód trafi pod koniec października. Mikrovan jest napędzany trzema silnikami: 1.4 (80 KM), 1.6 (100 KM) oraz 1.4 HDI o mocy 68 KM. Zwolennicy sportowej jazdy z pewnością ucieszą się z kolejnej propozycji firmy - Focusa RS. Pojazd będzie wyposażony w dwulitrowy, doładowany silnik benzynowy o mocy 215 KM. Napęd jest przenoszony na koła przednie. Od 0 do "setki" Focus RS ma rozpędzać się w jedynie 6,7 s.BMW serii "1" oraz Z4N a stoisku monachijskiej firmy oficjalną premierę będzie miał sportowy roadster Z4. Jego sprzedaż rozpocznie się najpierw w Stanach Zjednoczonych (jeszcze w tym roku), pół roku później także w Europie. Do napędu posłużą dwie wersje silnikowe: 3.0 (300 KM) oraz 2.5 (192). W BMW najprawdopodobniej zobaczymy także bazującą na CS 1 "jedynkę".Honda ACCORDPoprzednia odmiana Accorda "przetrwała" na rynku jedynie cztery lata. Powodem zmiany modelu było ciągle malejące zainteresowanie klientów autem. Przyczyną był zbyt konserwatywny design nadwozia. Honda postanowiła szybko działać, by nie tracić klientów w tym segmencie rynku i efekt tych działań zostanie oficjalnie zaprezentowany podczas paryskiej wystawy. Samochód jest większy od swojego poprzednika. Długość "urosła" o 70, szerokość o 10, a wysokość o 20 mm. Dzięki tym zabiegom pasażerowie uzyskali więcej miejsca na nogi i nad głowami. Do napędu posłużą benzynowe silniki: 2.0 DOHC ze zmiennymi fazami rozrządu o mocy 155 KM oraz 2.4 (190 KM). Za rok w ofercie znajdzie się silnik Diesla o pojemności 2,2 litra będący własną konstrukcją Hondy (dotychczas firma korzystała z konstrukcji Isuzu).Daihatsu CopenPolskim miłośnikom motoryzacji Daihatsu kojarzy się z małymi Charadami, które można było kupić w Peweksie. Firma działa jednak prężnie, choć większość jej produkcji jest przeznaczona na wewnętrzny rynek japoński. W Paryżu na stoisku firmy zostanie zaprezentowana produkcyjna wersja Copena. Samochód jest wyposażony w turbodoładowany, benzynowy silnik 660 ccm o mocy 64 KM. Ferrari ENZOGratka dla prawdziwych sportowców. W Paryżu każdy ze zwiedzających będzie mógł dokładnie obejrzeć najnowsze dziecko firmy - Ferrari Enzo. Nie jest to zwyczajny samochód - to żywa legenda. Noszące imię założyciela firmy, auto jest napędzane monstrualnym, 12-cylindrowym silnikiem w układzie V o mocy 660 KM i pojemności 6 litrów. 100 km/h pojazd osiąga w 3,65 sekundy, 200 km/h w 9,5 s. Do przeniesienia napędu, który oczywiście przekazywany jest na koła tylne, posłużyła 6-stopniowa, ma-nualna skrzynia biegów. Aby udało się tak potężną moc utrzymać jakoś w ryzach zastosowano rozwinięte systemy elektroniczne umożliwiające "normalną" eksploatację na drogach publicznych. Samochód kosztuje w Europie Zachodniej 654 tys. euro. Smart ROADSTERZaczęło się od małego, dwuosobowego autka miejskiego, które mieściło się w prawie każdą parkingową lukę. Początki były ciężkie - firma jako pierwsza zaprojektowała tego typu pojazd. Po latach jednak Smarty stawały się coraz bardziej popularne, a firma zaczęła sobie coraz śmielej poczynać. Awangardę zapoczątkował Crossblade - Smart w wersji plażowo-terenowej. Firma jednak nie spoczęła na laurach i postanowiła zbudować auto, które jest całkowitym zaprzeczeniem idei pierwszego Smarta. Światową premierę podczas salonu w Paryżu będzie miał Smart Roadster. Samochód mierzy 3427 mm długości, 1615 szerokości i 1192 wysokości. Do napędu posłużył turbodoładowany, 3-cylindrowy silnik benzynowy o mocy 82 KM. Toyota LAND CRUISERPrezentowany w Paryżu nowy Land Cruiser ma bardziej odpowiadać gustom europejskiej klienteli. Auto będzie dostępne w dwóch wersjach (3- i 5-drzwiowej). Do wyboru dwa silniki: wysokoprężny 3.0 (163 KM) oraz benzynowy 4.0 V6 (250 KM). Seat CORDOBAStoisko Seata zdominowane będzie przez najnowszą Cordobę. Auto powstało na bazie Ibizy i napędzają je te same silniki. Stylistycznie samochód nawiązuje mocno do Alfy Romeo 147 - nic dziwnego, ostatecznie projektantem obydwu samochodów jest Walter de Silva. Oczywiście w stosunku do poprzednika samochód "urósł" - aby pasażerowie mieli więcej miejsca na nogi rozstaw osi powiększono o 17 mm. Znacznie zyskała także szerokość - o 58 mm. Zabiegi te zaowocowały także powiększeniem bagażnika (z 455 do 475 litrów). Samochód, podobnie jak poprzednik, będzie sprzedawany w trzech wersjach wyposażeniowych: Stella, Sport i Signo. W podstawowym modelu montowana będzie jednostka napędowa o pojemności 1.2 (3-cylindrowa) o mocy 64 KM (3 zawory na cylinder). Volkswagen TOUAREG i TOURANNa stoisku niemieckiej firmy spodziewany jest spory ruch. Największą nowością będzie zbudowany na platformie następnej generacji Golfa minivan Touran. W momencie wprowadzenia na rynek samochód będzie wyposażany w trzy jednostki silnikowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa (benzynowe FSI oraz wysokoprężne TDI). Touran oferuje miejsce dla 5 pasażerów (każdy na osobnym siedzeniu) i zapewnia im bardzo wysoki standard bezpieczeństwa - wyposażenie standardowe ma obejmować m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS oraz ESP - więcej informacji na temat tego samochodu na str. 15. Salonową premierę będzie miał także terenowy model Touareg (konstrukcja tego auta jest bliźniacza z Porsche Cayenne). Samochód ma być wyposażany w pięć jednostek napędowych: 2.5 TDI (174 KM), 3.2 V6 (220 KM), 4.2 V8 (310 KM), 5.0 V10 TDI (312 KM), 6.0 W12 (420 KM). Mniejsze silniki będą zblokowane z 6-biegową manualną, a większe z automatyczną skrzynią przekładniową. Porsche CayenneFirma słynąca ze sportowych bolidów postanowiła zabrać się także za produkcję samochodów terenowych. Prezentowany w Paryżu Cayenne z pewnością do klasycznych terenówek nie należy. Auto rozpędza się do "setki" w 5,6 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 266 km/h. Aby osiąganie takich prędkości mogło być bezpieczne Cayenne został wyposażony w pneumatyczne, regulowane zawieszenie (w zależności od prędkości jazdy samochód opuszcza się lub podnosi). Do napędu posłużą dwa silniki benzynowe: wolno ssący 4,5 litra (340 KM) oraz turbodoładowany o takiej samej pojemności (450 KM). Renault Espace i MÉganeFrancuskie Renault należy do tych firm, które nie każą zbyt długo czekać na nowe propozycje. Jako salonową premierę w Paryżu zapowiada nowego Mégane'a. Auto ma mieć docelowo aż 7 wersji nadwoziowych - być może obok zaprezentowanych do tej pory 3- i 5-drzwiowych hatchbacków firma zdecyduje się na przedstawienie także innych wersji nadwoziowych. Paleta jednostek napędowych zawiera 5 silników: 3 benzynowe - 1.4 (98 KM), 1.6 (115), 2.0 (136) oraz dwa diesle - 1.5 (80) oraz 1.9 (120). Samochód jest efektem współpracy z Nissanem (na tej samej platformie od 2006 roku będzie powstawał Nissan Almera). Drugim modelem, który po raz pierwszy ma zostać oficjalnie zaprezentowany podczas paryskiej wystawy, jest kolejne wcielenie Espace'a. Najsłabszym silnikiem napędzającym to auto pokaźnych rozmiarów będzie 2-litrowa "benzynówka" o mocy 165 KM. Oprócz tego 245-konne V6 oraz diesle: 180- i 150-konne. Saab 9-3Auto jest znane od maja, w Paryżu będzie miało oficjalną premierę. Jako pierwszy Saab 9-3 będzie miał standardowo ESP. Do wyboru 4 jednostki napędowe: 3 benzynowe - wszystkie o pojemności 2 litrów i mocy od 150 do 210 KM - i diesel (125 KM). MaybachTo auto było sensacją marcowego salonu w Genewie. Wiele osób wybrało się do Szwajcarii wyłącznie po to, by zobaczyć najbardziej luksusowe auto wszech czasów. Niestety, firma nie zdążyła przygotować samochodu w wersji, która mogłaby być zaprezentowana szerokiej publiczności i można go było oglądać jedynie za... pancerną szybą. W Paryżu jednak samochód zostanie pokazany na pewno i to w dwóch wersjach nadwoziowych - krótkiej i długiej. Nissan Micra i 350ZJednym z mniejszych aut, którego europejska premiera szykuje się na salonie paryskim, będzie nowa Micra (w Japonii sprzedawana pod nazwą March). Samochód na rynku japońskim jest dostępny z trzema silnikami benzynowymi: 1.0, 1.2, 1.4. Zgodnie z trendami pojazd w stosunku do poprzednika urósł (poza długością, która paradoksalnie uległa minimalnemu zmniejszeniu). Drugi model, który zostanie zaprezentowany u Nissana, to 350 Z. Auto jest już sprzedawane w Stanach Zjednoczonych (od 26 tys. dolarów). "Porsche z Japonii" jest wyposażane w silnik 3.5 V6 o mocy 287 KM (od 0 do "setki" samochód rozpędza się w 5,7 s). OpelBędący własnością GM-u Opel wziął się mocno do pracy i sukcesywnie odmładza swoją ofertę rynkową. Najciekawszymi propozycjami w Paryżu będą Signum (auto bazujące na Vectrze) i Meriva (mikrovan na podwoziu Corsy). Więcej informacji na temat nowości Opla na 2003 rok znajdą Państwo na stronach 14-15). Mercedes KLASA S i GSTWniezmienionej formie klasa S Mercedesa wytrwała na rynku przez 4 lata. Samochód przeszedł teraz tylko lekki retusz karoserii - zewnętrznie przekonstruowano jedynie przednie i tylne lampy. Ciekawsze modyfikacje znajdziemy we wnętrzu - po raz pierwszy zastosowano system rozpoznający niebezpieczne sytuacje na drodze. Wersje z najmocniejszymi silnikami będzie można kupić także z napędem na 4 koła (4MATIC). Paletę jednostek napędowych zasili również znany z Maybacha widlasty silnik 12-cylindrowy rozwijający moc 500 KM. Obok nowej klasy S na stoisku "z gwiazdą" zobaczyć będzie można także nowego CL-a. Mercedesowskie coupé zyska m.in. nowy przód, podobnie jak klasa S 500-konny silnik oraz bogatsze wyposażenie. Mercedes zdecydował się też na wprowadzenie do produkcji 6-osobowego modelu GST. Auto będące połączeniem luksusowej limuzyny i rodzinnego kombi będzie produkowane w USA.MG TFNowością MG będzie roadster TF. Do napędu zastosowano benzynowe jednostki napędowe o mocy 115 lub 160 KM. Na europejskich rynkach samochód ma kosztować w podstawowej wersji 20 200 euro. Subaru FORESTERJapończycy chcą zmienić swój wizerunek producenta aut nudnych. Pierwszym krokiem jest nowy Forester, ale istnieje też duże prawdopodobieństwo, że firma pokaże małe auto koncepcyjne.

Autor Robert Rybicki
Robert Rybicki
Powiązane tematy: