Nowy Citroën C3 to - jak powiedział prowadzący prezentację Jerzy Prządka - samochód o wyrazistym charakterze. W genach przejął krągłości i poczucie bezpieczeństwa od swojego poprzednika (który sprzedał się w ilości ponad 2 milionów egzemplarzy!), ale solidny wygląd wzbogacił dużą dawką dynamizmu, dzięki przyjęciu bardziej smukłych i płynnych linii.

Wyważone, wypukłe kształty aktualnego C3, zostały podkreślone łukami scalającymi całą sylwetkę. To znaki szczególne, które pozwolą mu wyróżnić się spośród konkurentów.

Nowy C3 to pierwszy pojazd Marki, który posiada na masce nowe logo. W przeciwieństwie do wcześniejszych modeli został skonstruowany i trafił na rynek bez poprzedzającego go samochodu koncepcyjnego, co jest też wyrazem - jak stwierdził Jerzy Prządka - dbałości o środowisko naturalne. Prace nad wdrożeniem do produkcji trwały zaledwie 2,5 roku.

Wyróżniający go elementem są reflektory przednie i światła tylne w kształcie bumerangów, duża powierzchnia przeszklona oraz wypukłe nadkola, pewnie osadzające samochód na drodze.

Nowy C3 stanowi zapowiedź zmiany wzorca w tym segmencie w zakresie postrzegalnej jakości, głównie dzięki szczególnej uwadze poświęconej obróbce powierzchni, zestawieniu materiałów i starannemu połączeniu elementów, obecności chromowanych wstawek na uchwytach drzwi, obwódkach szyb, czy też końcówce układu wylotowego.

Zmiany, której potwierdzeniem jest również szeroka oferta 10 eleganckich kolorów lakieru karoserii oraz kół o średnicy od 15do 17 cali.

Wnętrze nowego C3 czerpie inspiracje z modelu DS3. Dowodem na to jest poziomy zarys deski rozdzielczej, osłona zestawu wskaźników zdająca się dryfować ponad wyświetlanymi informacjami, kierownica o nietypowym kształcie.

Deska rozdzielcza z nowym zestawem wskaźników, obejmującym dwa zegary analogowe i jeden z cyfrowym wyświetlaczem LED, łączyelegancką stylistykę retro z elementami high tech.

Szczególną uwagę konstruktorzy zwrócili na poziom wykończenia i ogólnej postrzegalnej jakości. Auto spełnia najwyższe normy jakościowe zarówno jako model nowy po zejściu z linii produkcyjnej, jak i w fazie użytkowania. Aby zagwarantować maksymalną niezawodność i wykryć najmniejsze nawet niedoskonałości, do momentu wprowadzenia do sprzedaży egzemplarze testowe pokonały ponad 2 miliony kilometrów!

C3 korzysta z linii produkcyjnych fabryk Grupy PSA w Aulnay i Poissy we Francji.

Mały, ale przestronny

Nowy pojazd miejski należy do najbardziej kompaktowych aut w segmencie. Ma 3,94 m długości, 1,71 m szerokości, 1,52 m wysokości oraz średnicę zawracania wynoszącą 10,2 m.

Aby stworzyć pojazd jak najbardziej przyjazny dla pięciu pasażerów, dysponuje on:

- uwolnioną przestrzenią w dolnej części deski rozdzielczej z zamykanym schowkiem nieograniczającym miejsca na nogi dla pasażera z przodu pomimo dużej pojemności 13 l. To sprytne rozwiązanie umożliwia pasażerowi przesunięcie fotela do przodu o 8 cm w stosunku dokierowcy, zachowując jednocześnie wygodną pozycję jazdy i dając w ten sposób wyjątkowo dużo miejsca na nogi dla pasażera podróżującego za nim;- cieńszymi oparciami foteli przednich, uwalniającymi dodatkowo 3 cm przestrzeni na kolana dla pasażerów na miejscach tylnych;- półwysokimi siedziskami uwalniającymi przestrzeń pod fotelami na stopy dla pasażerów z tyłu.

Pojemność bagażnika, wynosi 300 l. Szczególną uwagę poświęcono zwiększeniu jego funkcjonalności, obniżając próg załadunku o 22,7 cm i zwiększając szerokość do 104 cm. Aby ułatwić użytkowanie bagażnika, wyposażono go w 4 mocowania oraz opcjonalnie w wyjmowaną siatkę. Ponadto, dla uzyskania maksymalnej zdolności ładunkowej, oparcia tylnej kanapy, dzielone w proporcjach 2/3 – 1/3, są składane jednym ruchem ręki od strony bagażnika lub od tylnych drzwi.

Przednia szyba Zenith

Przedniej szyba Zenith (oferowana jako opcja w drugiej półce wyposażenia, a w standardzie - w trzeciej), to prawdziwe osiągnięcie technologiczne.

Dzięki nadzwyczajnej wysokości 1350 mm, zwiększa pole widzenia pasażerów z przodu o 80 stopni do góry. Dobrze wyprofilowana szyba w połączeniu z cienkimi słupkami (ale wykonanymi dla bezpieczeństwa z supermocnej stali) poprawia zdecydowanie widoczność: daje pasażerom wrażenie oglądania obrazu w rozdzielczości HD.

Zastosowano progresywne przyciemnienie szyby na wysokości 25 cm, na całej szerokości jej górnej części, co zapewnia łagodne przejście od silnej ochrony przeciwsłonecznej do standardowego stopnia przezroczystości szkła, gwarantującego dobrą widoczność do przodu.

To światowa premiera!

Komfort

Aby zapewnić przytulną atmosferę, szczególną uwagę poświęcono wytłumieniu wibracji oraz hałasów aerodynamicznych, toczenia, a także odgłosów pracy silnika i zawieszenia.

W tym celu, o wytłumienie i absorpcję hałasów zadbano na poziomie przedziału silnikowego (155 dm2 materiałów izolujących w porównaniu do 48 dm2 w aktualnym C3) oraz drzwi (zastosowano dodatkowe uszczelki na progach oraz przedniej części z przodu, a także zwiększono gramaturę warstw izolacyjnych).

Wersje wyposażone w przednią szybę Zenith i w pakiet zawierający automatyczne włączanie świateł, automatyczne wycieraczki i elektrochromatyczne lusterko wsteczne dysponują listwą z rzędem 3 diod LED emitujących białe światło, które rozświetlają centralną strefę konsoli.

Hifi System pozwoli pasażerom poczuć się jak w prawdziwej sali koncertowej. Zestaw ten, dysponujący trzecim kanałem centralnym usytuowanym na środku deski rozdzielczej oraz tubą basową w bagażniku, zapewni emisję wysokiej jakości głębokiego dźwięku, wiernie odtwarzając wszystkie ekstremalne tony.

Nowy C3 wyposażony może być w system nawigacji MyWay. Ten nowy system audio i multimedialny, oferujący kompletny wachlarz funkcji po atrakcyjnej cenie, obejmuje nie tylko wbudowaną nawigację w kolorze z mapą Europy, ale także system audio CD kompatybilny z plikamiMP3 / WMA oraz zestaw głośnomówiący Bluetooth.

Właściwości jezdne

Mieliśmy okazję przejechania kilkudziesięciu kilometrów nowym samochodem i nasze wrażenia są bardzo pozytywne.

Nowy C3 wyposażony jest w zawieszenie przednie typu pseudo-McPherson, nowe zawieszenie tylne z poprzeczną belką odkształcalną oraz elektryczny układ kierowniczy ze zmienną siłą wspomagania, tj. w rozwiązania sprawdzone i idealnie dostosowane do charakterystyki samochodu.

Taka kombinacja zapewnia dobre trzymanie się drogi. Nowy C3 cechuje również znikoma tendencja do przechyłów bocznych oraz szybkie i pewne reakcje, zwłaszcza podczas manewrów omijania przeszkód lub w awaryjnych sytuacjach, zapewniając tym samym kierowcy poczucie łatwości prowadzenia i panowania nad pojazdem.

Auto dysponuje w serii wentylowanymi hamulcami tarczowymi z przodu oraz systemem ABS, współpracującym z elektronicznym rozdzielaczem siły hamowania EBD oraz systemem wspomagania nagłego hamowania BAS. System ESP dostępny jest jako opcja w całej gamie.

Już od drugiego poziomu wyposażenia auto dysppnuje 6 poduszkami powietrznymi (czołową kierowcy i pasażera z przodu, poduszkami bocznymi i kurtynami powietrznymi) oraz ogranicznikiem i regulatorem prędkości. Na wszystkich 5 miejscach zastosowano trzypunktowe pasy bezpieczeństwa z nawijaczami i ogranicznikami siły napięcia. Ponadto, aby zapewnić całkowicie bezpieczny przewóz dzieci, dwa miejsca boczne z tyłu posiadają w serii we wszystkich wersjach mocowania typu Isofix.

Model wyposażony został oczywiście w ekologiczne i oszczędne w eksploatacji silniki: trzy wysokoprężne jednostki HDi (70, 90 i 110 KM FAP) i cztery silniki benzynowe, spełniające normy Euro V (1.1, 1.4i, VTi 95 KM i VTi 120 KM).

Wszystkie silniki współpracują z 5-przełożeniową manualną skrzynią biegów, z wyjątkiem silnika HDi 110 KM FAP, montowanego z 6-przełożeniową przekładnią manualną oraz silnika VTi 120 KM, który daje użytkownikowi możliwość wyboru pomiędzy 5-przełożeniową skrzynią manualną i 4- przełożeniową skrzynią automatyczną.

W cyklu mieszanym, poziom emisji silników Diesla waha się od 99 do 118 g / km oraz od 134 do 160 g CO2/ km w przypadku silników benzynowych.

To umiarkowane spalanie zmaleje jeszcze bardziej wraz z pojawieniem się w 2011 roku nowych układów napędowych, obejmujących m. in. system Stop & Start drugiej generacji. Montowane będą z 5 i 6- przełożeniowymi manualnymi sterowanymi elektronicznie skrzyniami biegów.

Zaproszenie do salonów

Sprzedaż nowego modelu C3 już się rozpoczyna.

Jak zapewnił nas Jacek Trojanowski, Dyrektor ds. Marketingu Citroën Polska, dla pierwszych klientów samochodów nie zabraknie - zamówienia będą mogły być realizowane na bieżąco (oczywiście poza takimi, które wymagają indywidualnej produkcji). To ważna informacja.

Dowiedzieliśmy się także, że planowana sprzedaż w 2010 roku wyniesie około dwóch tysięcy sztuk.

CENY

Silniki benzynowe

Silniki diesla

WersjaSilnikCena (zł)Attraction1.4 HDI (70 KM49 900Seduction1.4 HDI (70 KM54 500Seduction1.4 HDI (90 KM58 000Exclusive1.4 HDI (90 KM63 300