Chociaż wygląd nowego Forda Mondeo w zasadzie nie jest niespodzianką, gdyż koncepcyjne kombi zaprezentowało się podczas salonu samochodowego w Paryżu, a prawie seryjny sedan zagrał niewielką rolę w ostatnim filmie o agencie 007, proszę o oklaski i grzecznościowe „Aaach!”.
Nowość radykalnie kończy erę nie rzucających się w oczy, stonowanych, a nawet nudnych pojazdów, Ford zbudował bowiem samochód, który zasługuje na miano sportowego sedanu (liftbacku, kombi), chociaż dla niektórych przód nadal może być nieco gburowaty, a profil zbyt masywny. Również wnętrze radykalnie przebudowano, proste kształty aktualnego modelu zastąpiła nowoczesna stylistyka nawiązująca do sportowego MPV S-Max. Zegary otrzymały optitronowe podświetlenie. Liczyć możemy na złącze USB do podłączenia odtwarzacza MP3.
Nie jest zaskakujący fakt, że podwozie w dużej mierze odpowiada podwoziu modeli Galaxy i S-Max. Z przodu znajdziemy klasyczne McPhersony, z tyłu 4-wahaczowe zawieszenie, zmieniono jednak geometrię. Doczekamy się także modyfikacji obniżających hałas i wibracje. Sportowe właściwości jezdne połączono z dobrym komfortem podróżowania i radością z jazdy. Dzięki takiej charakterystyce aktualny Ford Mondeo zagrażał również samochodom klasy subpremium i premium. Ford obiecuje, że w nowym modelu charakterystykę zawieszenia jeszcze polepszono, również dzięki większemu rozstawowi kół. Dodatkowo dostępne będzie zawieszenie z regulowanymi amortyzatorami czy pakiet sportowy ze sztywnymi amortyzatorami i krótszymi sprężynami, dużymi kołami i profilowanymi fotelami. Poziom aktywnego bezpieczeństwa zwiększy m. in. adaptabilny tempomat.
Ford Mondeo na początku zaoferuje sześć silników. Dwa turbodiesle 1,8 TDCi (74 kW/100 KM oraz 92 kW/125 KM) i 2,0 TDCi (96 kW/130 KM oraz 103 kW/140 KM) dopełnią cztery jednostki benzynowe. Podstawową jednostką benzynową będzie silnik 1,6 l (81 kW/110 KM oraz 92 kW/125 KM), dwulitrowy silnik zaoferuje 107 kW (145 KM), a 4-cylindrowa jednostka 2,3 l dysponuje mocą 118 kW (160 KM). Na szczycie oferty na razie pojawi się 5-cylindrowy silnik Volvo o pojemności 2,5 l i mocy 162 kW (220 KM). Pięciostopniowa manualna skrzynia biegów przeznaczona będzie dla silników benzynowych 1,6 i 2,0 oraz dla obu wersji słabszego diesla. Diesel 1,8 TDCi 92 kW dostępny będzie alternatywnie z 6-biegową skrzynią manualną, która jest standardem w pozostałych wersjach.