Logo
WiadomościAktualnościNowy Jork 2008: pełna gama modelowa Dodge

Nowy Jork 2008: pełna gama modelowa Dodge

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun

Tegoroczny salon samochodowy New York International Auto Show jest dla Chrysler LLC doskonałą okazją dla prezentacji pełnej gamy samochodów Dodge Challenger.

Nowy Jork 2008: pełna gama modelowa Dodge
Auto Świat
Nowy Jork 2008: pełna gama modelowa Dodge

Dodge Challenger stanowi połączenie najlepszych cech współczesnych amerykańskich ”muscle cars” – w postaci wspaniałej stylizacji, światowej klasy własności jezdnych, zastosowania potężnych silników oraz współczesnych technologii – które usatysfakcjonować mogą niejedno pokolenie entuzjastów motoryzacji.

Dwudrzwiowy Dodge Challenger jest pierwszym współczesnym pięciomiejscowym coupé firmyChrysler LLC, zbudowanym na sprawdzonej platformie tylno-napędowej samochodów Chrysler 300C iDodge Charger. Na rynkach Ameryki Północnej oferowane będą trzy modele: Dodge Challenger SRT8, Dodge Challenger R/T i Dodge Challenger SE.

Dodge Challenger R/T napędzany jest silnikiem nowej generacji 5.7 HEMI V-8, rozwijającym moc 370 KM (276 kW) oraz moment obrotowy 540 Nm – skojarzonym z pięciostopniową, automatyczną skrzyniąbiegów. Silnik HEMI został zmodernizowany pod kątem obniżenia zużycia paliwa o około pięć procent oraz podwyższenia mocy o 30 KM (9 procent) i momentu o 11 Nm (tj. 2 procent) w szerszym zakresie prędkości obrotowej.

Zależnie od warunków i techniki jazdy system zmiennej pojemności czynnej MDS pozwala zredukować apetyt jednostki napędowej na paliwo o około 20 procent bez uszczerbku dla osiągów i dynamiki pojazdu. Wraz z sześciostopniową skrzynią manualną (po raz pierwszy w samochodzie napędzanym silnikiem HEMI) zespół napędowy Challengera R/T wytwarza moc 375 KM (280 kW) i moment 548 Nm. Dodge Challenger R/T przyspiesza do 100 km/h ze startu stojącego w czasie poniżej sześciu sekund.

Dodge Challenger SRT8 z kolei – posiada silnik 6.1 HEMI V-8 o mocy 425 KM (317 kW) i momencie obrotowym 569 Nm, współpracujący z manualną skrzynią sześciostopniową (nowość) albo pięciostopniową automatyczną z systemem AutoStick (umożliwiającą ręczną, sekwencyjną zmianę biegów). Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h Challenger SRT8 potrzebuje mniej niż pięć sekund.

W wersji Challenger SE zastosowano silnik V-6 High Output o mocy 250 KM (186 kW) i momencie obrotowym 339 Nm oraz automatyczną przekładnię czterostopniową.

Wzorowane na architekturze Dodge Charger’a – niezależne zawieszenie przednie oraz pięcio-drążkowe tylne zapewnia doskonałe własności jezdne w całym zakresie dynamiki pojazdu.

Od strony stylistycznej Dodge Challenger pozostaje wierny koncepcji prototypu pokazanego po raz pierwszy na salonie samochodowym NAIAS 2006, czerpiąc jednakże – w miarę możliwości – ze swego oryginału sprzed 35 lat. Efektem jest agresywna i bezlitosna maszyneria do jeżdżenia – łącząca wspaniałą historię ze współczesnym image marki Dodge.

- Chcieliśmy zmaterializować dzisiejsze wyobrażenie o Challengerze sprzed 35 lat – powiedział Trevor Creed, wiceprezes ds. projektowania Chrysler LLC. Stanęliśmy przed wyzwaniem polegającym na wywołaniu u klienta tych emocji, które wzbudzał oryginalny Challenger, lecz w odniesieniu do następcy o współczesnych osiągach i we współczesnym wykonaniu.

Wydłużona maska silnika wraz z chwytami powietrza ponad kratą chłodnicy – otoczoną okrągłymi reflektorami przypomina oryginalnego Dodge Challengera. Biegnąca od przodu ku tyłowi, wznosząca się linia okien bocznych – lub linia ‘A’ – to tradycyjny już wyróżnik pojazdu ‘muscle car’. Rasowy wygląd z tyłu uzupełnia nawiązująca do świetlanej przeszłości para prostokątnych końcówek układu wydechowego.

Trapezowy kształt drzwi i zestawu wskaźników, czarna podsufitka oraz niesymetryczna konsola selektora skrzyni biegów to motywy pochodzące z inspiracji oryginalnego Dodge Challengera. Jego współczesna wersja AD 2009 dysponuje w porównaniu do konkurencji najlepszą w klasie dwudrzwiowych coupé przestrzenią na głowę i nogi (odpowiednio 951 i 929 mm). Identyczna jak w samochodzie Dodge Charger – największa wtej klasie pojazdów objętość ładunkowa 0,459 m3 – wpływa na podwyższenie ogólnego komfortu i funkcjonalności nowego Challengera.

W samochodzie Dodge Challenger 2009 zastosowano szereg nowych rozwiązań i technologii, do których zaliczyć należy m.in.: nowoczesny system multimedialny oraz informacyjno-rozrywkowy MyGIG™ obejmujący także nawigację satelitarną, system komunikacji bezprzewodowej UConnect dla telefonów komórkowych, ze sterowaniem komendami głosowymi, cyfrowe radio satelitarne SIRIUS, pozwalające odbierać programy muzyczne i edukacyjne bez reklam, system uruchamiania silnika pojazdu Keyless Go przyciskiem na desce rozdzielczej oraz system rozruchu silnika Remote Start przyciskiem pilota zdalnego sterowania.

Dodge Challenger wyposażony jest w ponad 25 elementów bezpieczeństwa, m.in.: boczne kurtynowe poduszki powietrzne (stanowią dodatkową ochronę pasażerów skrajnych miejsc obu rzędów siedzeń), ABS, ESP, Brake Assist, system kontroli trakcji, Hill Start Assist (system wspomagający ruszanie pod górę w pojazdach wyposażonych a manualną skrzynię przekładniową), czujnik zmierzchowy reflektorów, system monitoringu ciśnienia TPM.

Produkcja Dodge Challengera odbywać się będzie w kanadyjskiej fabryce Chryslera Brampton Assembly Plant (prowincja Ontario) na tej samej linii montażowej, z której wyjeżdżają samochody Chrysler 300 C oraz Dodge Charger.

Autor Andrzej Karaczun
Andrzej Karaczun
Powiązane tematy: