Nowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 l to jednostka trzycylindrowa ze zmiennymi fazami rozrządu, która jest mniejszą wersją motoru o pojemności 2.0 produkowanego w Jelczu-Laskowicach od jesieni 2019 roku. Może on współpracować z elektryczną przekładnią w napędach hybrydowych lub stanowić samodzielną jednostkę w napędach konwencjonalnych. W wersji hybrydowej nowego Yarisa dysponującej łączną mocą 116 KM jego sprawność sięga 40 proc. i wpływa na obniżenie o 20 proc. zużycia paliwa w porównaniu z poprzednią generacją modelu.

Rozpoczęcie produkcji nowego silnika w Jelczu-Laskowicach nastąpiło zgodnie z planem, mimo trwającej ponad miesiąc przerwy w działalności operacyjnej fabryki związanej z pandemią koronawirusa. „Start produkcji nowego silnika stanowi zwieńczenie wielomiesięcznego zaangażowania całej załogi w transformację zakładu w Jelczu-Laskowicach z fabryki produkującej silniki Diesla w nowoczesny zakład wytwarzający globalny produkt dla platformy TNGA” – podkreślił prezes zakładu Toyota Motor Manufacturing Poland, Dariusz Mikołajczak.

Co ważne, dla potrzeb nowych projektów prowadzonych w fabryce o około 600 osób wzrosło zatrudnienie – do poziomu 1100 pracowników, a niezbędne inwestycje pochłonęły 770 mln zł. Kwota ta została przeznaczona m.in. na nowe linie produkcyjne zgodne z architekturą TNGA (Toyota New Global Architecture), w tym linie odlewnicze, sześć linii obróbczych oraz wspólną linię podmontażu i montażu silników.

Wały korbowe i korbowody do produkcji nowego silnika będą dostarczane z kuźni drugiej fabryki TMMP w Wałbrzychu, gdzie w przyszłym roku planowane jest z kolei uruchomienie montażu elektrycznych przekładni hybrydowych e-CVT, współpracujących z silnikiem TNGA 1.5, a rok później drugiej linii produkcyjnej tego silnika. Oznacza to, że całkowite inwestycje w obydwu zakładach, w których zatrudnionych będzie około 3000 osób, sięgną 5,5 mld zł. Silniki i inne podzespoły produkowane w polskich fabrykach marki trafiają do zakładów Toyoty, Grupy PSA i Lotusa zlokalizowanych w Czechach, Wielkiej Brytanii, Francji, Turcji, Rosji, Republice Południowej Afryki oraz Japonii.

W 2019 roku wersje hybrydowe samochodów stanowiły w Europie 52 proc. całej sprzedaży Toyoty, a w Polsce ich udział sięgnął 39 proc.