• Ikona Volkswagena doceniona przez głosujących w Moto Awards 2021
  • Nowoczesny napęd hybrydowy i mocne silniki benzynowe
  • Niezrównana uniwersalność i przestronność kabiny

Najnowsza odsłona Volkswagena Multivana nie powstała na czystej kartce papieru. Przeciwnie: mimo swojej innowacyjności, obejmującej również nowoczesny napęd hybrydowy, Volkswagen Multivan kontynuuje i kultywuje tradycje modelu T1 Samba. Tym samym jego charakter i styl wpisują się w DNA kultowych poprzedników.

Nowy samochód, który od 5 października 2021 roku zjeżdża z linii produkcyjnej fabryki marki Volkswagen Samochody Dostawcze w Hanowerze w Niemczech, promuje ciągle aktualne uniwersalne rozwiązania: 7 miejsc siedzących, elastyczną aranżację wnętrza oraz przemyślane detale, pozwalające rodzinie lub grupie znajomych na świetną organizację wyjazdu i niezapomniane wrażenia z podróży prawdopodobnie najwygodniejszym vanem na rynku.

Dwukolorowe lakierowanie i pozycjonowanie w segmencie premium dodatkowo nawiązują do historycznego Volkswagena T1 Samba, który był specjalną, luksusową, ośmiomiejscową odmianą ówczesnego T1, pokazaną na salonie samochodowym we Frankfurcie w 1951 roku. Zanim przejdziemy do pojazdu, który zwyciężył w plebiscycie Moto Awards 2021, temu historycznemu innowatorowi transportu rodzinnego należy się choćby kilka zdań.

Wiedzieliście, że ten genialny w swojej koncepcji samochód, który szybko stał się także ikoną kina, miał 23 okna, a do środka można się było dostać przez podwójne, otwierane na boki drzwi boczne? Tylne ich skrzydło otwierało się do tyłu, przednie — do przodu i do przestronnego wnętrza wchodziło się jak do mieszkania przez współczesne, szerokie, dwuczęściowe drzwi balkonowe. Do tego dochodził jeszcze duży, przesuwany, składany harmonijkowo dach, dzięki któremu pasażerowie mieli wrażenie jazdy niczym w kabriolecie. Luksusową atmosferę kabiny pasażerskiej potęgowało eleganckie wyposażenie, tapicerowane boki i chromowane wykończenia. To był po prostu — i jest do dziś — ergonomiczny i praktyczny cud techniki projektowania samochodów wieloosobowych.

Volkswagen Samba T1 Foto: Volkswagen
Volkswagen Samba T1

Nowy Volkswagen Multivan także jest innowatorem. Dzięki wysokiej jakości wnętrzu, przypominającemu pomieszczenie wypoczynkowe, może być również używany jako biznesowy MPV i ekskluzywny mikrobus. Ma dach panoramiczny, płaską podłogę w kabinie, której wysokość oferuje niezrównaną w proporcji do długości nadwozia swobodę ruchu dla pasażerów. Nawet duży SUV to zupełnie inna bajka — Multivan jest tak przestronny i wygodny, że nawet kiedy dojedziecie na miejsce i będzie padał deszcz, to miło i swobodnie spędzicie czas w samochodzie. W kabinie znajduje się siedem niezależnych foteli, a możliwości aranżacji kabiny są ogromne.

Ale że mamy do czynienia z Volkswagenem, to możemy być niemal pewni, iż pod łagodnymi, klasycznymi liniami karoserii wyposażonej w przesuwane drzwi boczne, kryje się najnowocześniejsza technika. I tak jest w istocie: najnowszy Multivan korzysta z platformy technologicznej MQB, czyli modułowego podwozia z poprzecznym, przednim układem napędowym. To otwiera dostęp do wszelkich technologii, dostępnych w innych modelach Volkswagena. Także do napędu hybrydowego, który składa się ze sprawdzonego, mocnego i oszczędnego silnika benzynowego 1.4 TSI oraz silnika elektrycznego.

Nowy Volkswagen Multivan - Moto Awards 2021 Foto: Volkswagen
Nowy Volkswagen Multivan - Moto Awards 2021

Pełna moc systemu to aż 218 koni mechanicznych, a dodatkowo mamy do czynienia z nowoczesną hybrydą typu plug-in, której akumulator o pojemności 10,4 kWh można przed wyjazdem naładować z zewnętrznego źródła energii — także z domowej fotowoltaiki, bowiem codzienne ładowanie baterii do pełna wymaga niewielkiej mocy elektrycznej. Energia, zmagazynowana w akumulatorze, wystarcza do pokonania na napędzie wyłącznie elektrycznym nawet 47 km. Całkowity zasięg Multivana eHybrid wynosi 700 km, a auto uruchamia się domyślnie w trybie elektrycznym, aby dopiero po wyładowaniu akumulatora trakcyjnego lub przekroczeniu prędkości 140 km/h uruchomić silnik benzynowy. Co istotne, wrażenia z jazdy przypominają prowadzenie typowego Volkswagena z silnikiem turbo i ulubioną przez klientów, dwusprzęgłową skrzynią automatyczną DSG. Ofertę jednostek napędowych uzupełniają dwa nowe silniki benzynowe 1.5 TSI (136 KM) oraz 2.0 TSI (204 KM).

Trudno opowiedzieć, jak rozległa przepaść dzieli funkcjonalność i przestronność Multivana od innych rodzajów samochodów, jedynym stuprocentowo pewnym rozwiązaniem jest zakup auta i pierwszy rodzinny wyjazd. Kto raz tego spróbuje, to kolejnymi jego samochodami będą już tylko...

Nowy Volkswagen Multivan - Moto Awards 2021 Foto: Volkswagen
Nowy Volkswagen Multivan - Moto Awards 2021

Kolejne Volkswageny Multivany.

Co o nowym rodzinnym Volkswagenie sądzą eksperci?

„Nowy Multivan to idealny samochód dla rodzin. Jego wnętrze można dowolnie aranżować, w środku jest 7 wygodnych miejsc dla pasażerów, a jazda nim jest komfortowa jak nigdy dotąd. Dzięki wykorzystaniu platformy MQB w Nowym Multivanie zastosowano szereg systemów wspierających kierowcę oraz systemów bezpieczeństwa. Wysokość 1,9 m pozwala wjechać bez problemu na parking podziemny, a panoramiczny dach i dwukolorowe malowanie dodają wyjątkowego designu. Całość uzupełnia wersja z napędem hybrydowym, dzięki któremu jazda po mieście jest jeszcze przyjemniejsza.” - mówi Magda Piekarczyk-Olszak, Kierownik komunikacji marketingowej i PR Volkswagen Samochody Dostawcze.

Więcej informacji o zwycięzcy Moto Awards 2021 znajdziecie pod tym linkiem.