Inwestycja ma na celu przede wszystkim wyprowadzenie ciężkiego ruchu tranzytowego z ciasnych ulic o małej drożności i ze ścisłego centrum miasta w kierunku Kielc, a także znaczne zmniejszenie uciążliwości spowodowanych ruchem drogowym dla mieszkańców Siewierza.

Całkowity koszt inwestycji to ok. 220 mln zł. Nowobudowana obwodnica o długości ponad 5,7 km jest drogą dwujezdniową klasy GP, tj. główną ruchu przyspieszonego. Nawierzchnia jezdni i poboczy utwardzonych wykonana została z mieszanki SMA.

Kontrakt obejmuje również budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 793 o długości 1,3 km. W ramach inwestycji powstaną skrzyżowania: skanalizowane, typu rondo oraz węzeł typu „pełna koniczyna” na przecięciu obwodnicy z Drogą Krajową nr 1. Każde z tych skrzyżowań wyposażone będzie w odpowiednie oświetlenie.

Inwestycja zawiera również budowę dróg niższych kategorii celem obsługi terenów przyległych do obwodnicy. Nie pominięto również budowy dróg gospodarczych dojazdowych do okolicznych pól o łącznej długości ponad 6,8 km. Oprócz odcinków drogowych projekt przewidział także budowę 8 obiektów inżynierskich, w tym: 2 mostów i 6 wiaduktów, oraz zabezpieczenie i przebudowę uzbrojenia terenu.

Dla ochrony środowiska naturalnego przewidziano budowę rowów, przepustów, kanalizacji deszczowej, zbiorników retencyjnych, studni chłonnych wraz z osadnikami, ekranów akustycznych; nasadzona zostanie także zieleń ochronna i izolacyjna. Droga wyposażona została w urządzenia bezpieczeństwa ruchu – bariery, oznakowanie pionowe i poziome.

Zarówno przed rozpoczęciem inwestycji jak i podczas prowadzenia robót nad całym terenem przyszłej obwodnicy czuwał nadzór archeologiczny.

Źródło: GDDKiA