- Udostępniono nową obwodnicę Żodynia wzdłuż drogi krajowej nr 32
- Inwestycja zrealizowana w ramach Programu budowy stu obwodnic kosztowała prawie 33 mln zł
- Obwodnica łączy drogi ekspresowe S3 i S5, zapewniając płynność ruchu i ożywienie regionalnych połączeń między Poznaniem a Zieloną Górą
Kierowcy podróżujący drogą krajową nr 32 zyskali możliwość omijania Żodynia dzięki właśnie uruchomionej trasie wyprowadzającej ruch tranzytowy poza zabudowane tereny miejscowości. Udostępniony odcinek, liczący nieco ponad trzy kilometry, został stworzony po to, by poprawić komfort jazdy oraz ograniczyć uciążliwości wynikające z dużego natężenia pojazdów w centrum.
Dalszy ciąg artykułu pod materiałem wideo- Przeczytaj także: Kierowcy wyczekują, a wykonawca wycofał się z S8. GDDKiA musiała działać. Nowa data ważnego odcinka
Obwodnica Żodynia — projekt i budowa
Proces projektowy i realizacyjny stanowił istotny etap przedsięwzięcia i umożliwił sprawne zakończenie prac. Kontrakt na przygotowanie i budowę nowej obwodnicy w ciągu DK32 obwodnicy Żodynia zawarto 27 kwietnia 2021 r. Kontrakt powierzono firmie INFRAKOM Kościan. Zlecenie obejmowało wykonanie dokumentacji technicznej, uzyskanie ważnych pozwoleń administracyjnych, a następnie budowę trasy. Według umowy, inwestycja pochłonęła prawie 33 mln zł.
Obwodnica Żodynia w programie budowy 100 obwodnic
Po zrealizowaniu obwodnic Grzymiszewa i Strykowa, to właśnie w Żodyniu ukończono kolejną trasę w regionie. Wszystko odbywa się w ramach rządowego programu zakładającego utworzenie stu obejść komunikacyjnych na terenie całego kraju.
W rezultacie tych działań powstanie sto nowoczesnych dróg o łącznym przebiegu przekraczającym 800 km, z nośnością do 11,5 t na jedną oś. Dzięki zastosowaniu wysokich parametrów technicznych każdy z tych odcinków będzie gwarantował sprawną i bezpieczną przeprawę.
W toku prac powstała nowa jezdnia o klasie GP, która mierzy 3,3 km i łączy drogi ekspresowe S3 i S5 za pośrednictwem drogi krajowej nr 32. Kluczowym założeniem było odciążenie miejscowości od natłoku pojazdów oraz zagwarantowanie płynności ruchu.
Ostatecznie wdrożone rozwiązanie przekłada się na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w ruchu i zwiększenie przepustowości całej sieci komunikacyjnej. Co ważne, nowa droga przynosi też realne ożywienie dla połączeń regionalnych, szczególnie na trasie między Poznaniem a Zieloną Górą.