- Obecnie ceny paliw na polskich stacjach są niższe od średniej europejskiej, jednak zawdzięczamy ro wyłącznie czasowemu zmniejszeniu stawki podatku VAT oraz akcyzy
- Od stycznia wzrośnie stawka akcyzy na paliwa oraz VAT z 8 do 23 proc.
- Ceny paliw w Polsce mogą w związku z tym prześcignąć średnie ceny paliw sprzedawanych na stacjach w innych krajach UE
- Więcej takich tekstów znajdziesz na stronie głównej Onetu
Kierowców wraz z nadejściem nowego roku czeka szok cenowy: powrót pełnych stawek opodatkowania oznacza gwałtowne podwyżki. Tymczasowe obniżenie podatku VAT oraz podatku akcyzowego daje dziś kierowcom wrażenie, że paliwa oferowane przez polskie rafinerie są tańsze niż paliwa w innych krajach. Otóż nie są.
Cena benzyny na polskich stacjach to dziś zaledwie 81 proc. średniej ceny w krajach UE. Jednak już cena tego paliwa przed opodatkowaniem wynosi w Polsce 104 proc. średniej unijnej.
Dalsza część tekstu pod materiałem wideo
Jest 7-8 zł, będzie 8-9 zł za litr. Albo więcej
Obniżony podatek VAT na paliwa to dziś 8 proc. Od stycznia urośnie do 23 proc. Po takiej zmianie stawek VAT-u litr oleju napędowego przy dzisiejszych cenach kosztowałby w Polsce średnio ok. 8,85 zł, a litr benzyny prawie 7,50 zł za litr.
Hurtowa cena netto oleju napędowego w Polsce w październiku 2022 wynosiła 102 proc. średniej unijnej — podaje POPIHN (Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego). Jednak średnia cena detaliczna tego paliwa w Polsce to zaledwie 86 proc. średniej ceny w krajach UE. Powodem niższych cen detalicznych w Polsce są zatem wyłącznie czasowo obniżone podatki.
Obecny poziom cen paliw w Polsce, którego jeszcze rok temu nikt sobie nawet nie wyobrażał, nie jest najwyższy w historii – od kilku tygodni rośnie kurs złotego do głównych walut, a cena ropy na światowych (obecny kurs ropy Brent to nieco ponad 87 dol. za baryłkę) spada. Spadły też hurtowe ceny paliw. A jednak hurtowe ceny paliw sprzedawanych przez Orlen w październiku były wyższe niż w innych krajach UE. Taka jest cena państwowego monopolu i spóźnionej dywersyfikacji dostaw.
Jest jeszcze jedno ryzyko: w przypadku wzrostu cen ropy i paliw na światowych giełdach albo załamania kursu złotego ceny paliw wzrosną jeszcze bardziej. To ten moment, gdy właściciele stacji powinni zmodyfikować pylony do prezentacji cen. Może być potrzebna jeszcze jedna cyfra.
Ile VAT-u w paliwie w Polsce, a ile w innych krajach UE?
Według danych POPiHN kwota podatku VAT na benzynę 95 w Polsce w październiku stanowiła zaledwie 33 proc. średniej unijnej. W przypadku ON ta kwota to zaledwie 35 proc. średniej stawki europejskiej. Jeśli chodzi o akcyzę na benzynę 95, to kwota tego podatku w Polsce wynosiła w październiku 2022 r. 69 proc. średniej unijnej, a w przypadku ON – 81 proc.
Od stycznia będzie inaczej. W mniejszym stopniu podwyżki podatków nakładanych na paliwa dotkną przedsiębiorców, w większym osoby fizyczne. Przedsiębiorców podwyżki cen paliw realnie dotknęły już wcześniej, teraz pora na "zwykłych" kierowców.
Nie jest tylko pewne, czy polskich kierowców będzie stać na zatankowanie samochodu.