Tam dwóch wspólników rozpoczęło montaż dwukołowców, czyli rowerów, a kilka lat później również motocykli. Pierwszy samochód o nazwie Voituretta Laurin&Klement typ A powstał w 1905 roku, a więc równo 100 lat temu. Z zachowanych dokumentów wynika, że zbudowano co najmniej 44 egzemplarze tego modelu.
W latach 20. produkowano w Mladej Boleslav już całą gamę samochodów osobowych i ciężarowych. Jednak kryzys gospodarczy spowodował pogorszenie kondycji firmy. Ratunkiem było podpisanie w 1925 roku umowy o połączeniu firmy Laurin&Klement ze spółką akcyjną Skoda z Pilzna.
W jej historii złotymi zgłoskami zapisał się inż. Emil Skoda, który początkowo kierował firmą, a od 1869 roku został jej właścicielem. Zmarł 8 sierpnia 1900 roku, pozostawiając swoje przedsiębiorstwo w znakomitej kondycji finansowej. Jego nazwisko pozostało także w nazwie.Nowy partner specjalizował się w produkcji na potrzeby armii.
Montaż pierwszych samochodów Skoda 25/100 - Hispano Suiza typ H6B, na licencji firmy francuskiej, rozpoczęto 10 listopada 1924 roku. Były to jak na owe czasy bardzo nowoczesne i luksusowe pojazdy mogące konkurować z najbardziej prestiżowymi markami. Bardzo ciekawa jest historia powstania znaku firmowego Skody (który przetrwał do dziś).
Nad stworzeniem emblematu, którego podstawowym elementem jest indiańska strzała,dyskutowano w Skodzie w latach 1921-1923. Spośród wielu wersji dokumentujących jego genezę najbliższa prawdy jest zapewne ta, która mówi o podróżach Emila Skody po Ameryce. Jego przewodnikiem był wierny Indianin, którego portret z profiluszef firmy umieścił na ścianie gabinetu. W latach 1915-1920 wykonano metalowe repliki portretu, które następnie umieszczono w pokojach kierowników działów. Kto jednak był autorem pomysłu, aby na tej podstawie stworzyć znak firmowy? Do końca nie wiadomo. Ostatecznie 15 grudnia 1923 roku zarejestrowano dwa znaki towarowe wykonane na postawie profilu Indianina i strzały.Od połowy 1925 roku wszystkie samochody wyprodukowane w Mladej Boleslav miały już na masce identyczny znak firmowy. Od prestiżowych limuzyn do małych aut.
W 1928 roku w nowej hali została wdrożona innowacyjna technologia, której efektem była pierwsza typowa taśma produkcyjna. W 1930 roku w zakładzie w Mladej Boleslav z taśmy zjeżdżało 25 samochodów dziennie. Na początku lat 30. powstał projekt małego auta. Była to Skoda 932 - prototyp zdecydowanie wyprzedzający konkurentów, zaprezentowany po raz pierwszy 26 października 1932 roku. Konstruktor Karel Hrdlicka zastosował w nim 4-cylindrowy silnik chłodzony powietrzem, o pojemności skokowej 1498 ccm i mocy 30 KM. Z całą pewnością Skodę 932 można uznać za przełomowy prototyp taniego, wielkoseryjnego samochodu europejskiego. Dopiero rok później podobny prototyp onazwie V 570 przedstawiła Tatra, a 5 stycznia 1936 roku swojego "garbusa" zaprezentował Ferdinand Porsche. Ze względów ekonomicznych w Mladej Boleslav nigdy nie budowano zbyt wielu prototypów. Wśród kierownictwa firmy panowała bowiem opinia, że pieniądze przynoszą jedynie samochody sprzedane. W marcu 1933 roku została zaprezentowana Skoda 430 Standard napędzana 4-cylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 995 ccm i mocy 20 KM. Rok później pokazano jej zmodernizowaną wersję o nazwie Skoda 418 Popular, która stworzyła legendę najmniejszego auta tej marki. Do czasu wybuchu drugiej wojny światowej wszystkie produkowane samochody przechodziły systematyczną modernizację nadwozia i jednostek napędowych. Były to kolejno modele: Popular, Rapid, Favorit i Superb. Mało znany jest fakt, że auta Skody miały kierownicę po prawej stronie. Wynikało to z lewostronnego ruchu, jaki obowiązywał w Czechosłowacji. Na prawostronny zmieniono dopiero po aneksji Czechosłowacji przez Niemcy w 1939 roku.Pierwszy z dwóch wielkich wspólników Vaclav Laurin zmarł 3 grudnia 1930 roku. Jego nagrobek Vaclav Klement ozdobił wizerunkiem motocykla z 1899 roku - tego, dzięki któremu firma L&K na stałe wpisała się w historię motoryzacji. 8 lat później, 13 sierpnia 1938 roku, zmarł Vaclav Klement. Do ostatniej chwili życia pracował społecznie. Majątek przekazał na cele charytatywne, chcąc pozostać w pamięci wszystkich, którym pomógł. W 1934 roku powstał luksusowy model o nazwie Skoda 640 Superb napędzany 6-cylindrowym silnikiem o pojemności 2492 ccm i mocy 55 KM, który umożliwiał rozwijanie maksymalnej prędkości 110 km/h i zużywał 17 l/100 km. Egzemplarz takiego samochodu z miejscem do... spania zamówił jeden z wysokich urzędników firmy Bata. W ciągu dwóch lat Skoda wyprodukowała 201 egz. tego modelu. Każda ówczesna Skoda Superb była bez wątpienia autem ekskluzywnym. W latach 1934-1949 produkowano siedem typów nadwozia, w tym dwa przeznaczone do celów militarnych. Wersji cywilnych powstało tylko 883 egz. Powojenne dzieje Skody, modele popularneTuż po zakończeniu II wojny światowej powstał projekt małolitrażowego samochodu czechosłowackiego. Jego realizacji zamierzał się podjąć doświadczony konstruktor z USA, dr Alex Taub. Przedstawił dwa prototypy z napędem na przednią lub tylną oś. Ostatecznie jednak czeskie władze nie dopuściły do realizacji amerykańskich projektów w socjalistycznym państwie, a zdegustowany Taub musiał wrócić do swojej ojczyzny. W latach 50. kolejnymi produkowanymi modelami były: Skoda 1101, Skoda 1102 i Skoda 1200. Wytwarzano je w różnych wersjach nadwozia aż do 1956 roku. Jednocześnie w 1951 roku w Mladej Boleslav rozpoczęto montaż Tatry 600, którą dla uczczenia dwuletniego planu gospodarczego nazwano Tatraplan.
Jednocześnie najlepsi czescy inżynierowie pracowali nad stworzeniem kolejnego samochodu dla mas. Jego prototyp pojawił się w 1953 roku pod nazwą Spartak, a także jako Orlik i Rival. Ostatecznie auto trafiło do produkcji pod nazwą Skoda 440. Był to jednak w rzeczywistości Spartak, model, który przyczynił się do ustanowienia pierwszego powojennego rekordu produkcji - 75 417 egz.
Nowocześniejszym wcieleniem stały się Skoda 445 Octavia, produkowana w wersji sedan, kombi, a także kabriolet Felicia. Octavia była ósmym modelem wprowadzonym do produkcji po wojnie i dlatego przyjęto taką właśnie nazwę. Wyprodukowano 380 262 egz. Następny model to Skoda 1000 MB, który miał silnik z tyłu. W 1969 roku wraz z modernizacją nadwozia i wnętrza zmieniono jego nazwę na Skoda 100/110, a w wersji sportowej Skoda 110 R. W ciągu 8 lat wyprodukowano aż 1 136 540 egz.
W 1972 roku rozpoczęto testy projektu o nazwie Skoda 760 realizowanego przy współpracy z producentem wschodnioniemieckim z Eisenach. Nadwozie zaprojektował Giorgetto Giugiaro. Sześć pierwszych prototypów z silnikiem 1100 ccm oraz przednim i tylnym napędem zmontowano w Vrchlabi. W ciągu kilku następnych lat testowano różne jednostki napędowe o pojemności skokowej od 1100 do 1700 ccm. W sumie wykonano 130 prototypów. Auto miało być produkowane w Eisenach i Mladej Boleslav, ale brak finansowego zaangażowania strony niemieckiej sprawił, że ten innowacyjny projekt nie doczekał się realizacji.
W 1983 roku rozpoczęto prace projektowe nad samochodem Skoda Typ 780, któremu pierwotny kształt nadał Jaroslav Kindl, a ostateczną wersję nakreślono w Centro Stile Bertone. W konkursie "Sveta motoru" dla nowego samochodu wybrano nazwę Laura, ale ostatecznie zdecydowano, że będzie to trzeci w historii Favorit. W latach 1988-94 w trzech zakładach powstało 1 063 165 egz. tego modelu. Ważną chwilą w powojennych dziejach Skody okazało się podpisanie 16 kwietnia 1991 roku umowy o sprzedaży 30 proc. akcji czeskiego przedsiębiorstwa Skoda niemieckiemu koncernowi Volkswagen.
Należące do skarbu państwa przedsiębiorstwo produkowało w tym czasie jeden model samochodu o nazwie Favorit oraz dwa typy jednostek napędowych. Dzisiaj powstaje cała gama modeli: Fabia, Octavia I, Octavia II, Superb, do których już w przyszłym roku dołączy model pierwotnie określany jako Roomster, a od marcowego salonu samochodowego w Genewie występujący pod nazwą Yeti. Samochody Skody produkowane są w trzech zakładach na terenie Czech oraz montowane w Indiach i na Ukrainie. Wkrótce możliwości produkcyjne rozszerzone zostaną o Chiny i jeden z krajów afrykańskich, co pozwoli na przekroczenie magicznej granicy 500 tys. samochodów rocznie.
Najciekawsze modele Skody można podziwiać w Skoda Auto Muzeum położonym bezpośrednio w sąsiedztwie fabryki przy ul. Vaclava Klementa 249 w Mladej Boleslav. Muzeum czynne jest codziennie w godz. 9-17.00. Bilet wstępu kosztuje 50 koron (7 zł), ulgowy 25 koron (3,50 zł). Na miejscu czynny jest także sklep z pamiątkami i wydawnictwami okolicznościowymi poświęconymi czeskiej marce. Muzeum można również zwiedzić wirtualnie: http://www.skoda-auto.com/global/history/muzeum