Koncesjonariusz autostrady A2 od Konina do Nowego Tomyśla przytacza analizy ruchu, z których wynika, że najbardziej obciążonym odcinkiem tej trasy jest właśnie fragment na wysokości Poznania. W sumie to jeden z odcinków z największym średnim ruchem w Polsce — ok. 90 tys. pojazdów na dobę.
Z tego powodu na autostradowej obwodnicy Poznania — między węzłami Poznań Zachód a Poznań Krzesiny — obowiązuje ograniczenie prędkości do 120 km/h. Spółka informuje jednak, że z pomiarów wykonywanych za pomocą wewnętrznych stacji licznikowych wynika, że nawet jedna czwarta kierowców samochodów osobowych nie przestrzega limitu. Tę sytuację ma zmienić właśnie odcinkowy pomiar prędkości.
W obliczu nieuwzględnienia autostradowej obwodnicy Poznania jako jednego z odcinków, o który jest rozbudowywany system CANARD, po uzgodnieniach z GITD, zdecydowaliśmy o samodzielnym sfinansowaniu i instalacji systemu pomiaru. Głęboko wierzymy, że jego funkcjonowanie na koncesyjnym odcinku A2 przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ograniczenia ryzyka wypadków
– powiedział Sebastian Joachimiak, członek zarządu spółki Autostrada Wielkopolska S.A.
Zainstalowany system OPP na A2 — od węzła Poznań Komorniki do Poznań Krzesiny — będzie jednak zintegrowany z systemem CANARD (Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym) zarządzanym przez Generalny Inspektorat Transportu Drogowego (GITD).
Z naszych doświadczeń i analiz wynika, że obecność odcinkowych pomiarów prędkości, realnie wpływa na podniesienie stanu bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego. Następuje zmiana zachowania kierujących pojazdami, uspokojenie ruchu, wyhamowanie prędkości, a w konsekwencji spada liczba niebezpiecznych zdarzeń drogowych
– podkreśliła Weronika Biaduń, dyrektor CANARD.
Rejestracja naruszeń, ich analiza i prowadzenie czynności wyjaśniających w związku ze stwierdzonymi wykroczeniami będzie realizowana przez GITD.
Wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości przyczyni się niewątpliwie do zmniejszenia liczby przekroczeń dozwolonej na tym odcinku prędkości, a tym samym do mniejszej dysproporcji pomiędzy prędkością samochodów jadących najszybciej i najwolniej. Jest to jeden z czynników zwiększających poziom bezpieczeństwa ruchu drogowego wynikający z mniejszego ryzyka wystąpienia wypadków drogowych oraz mniejszej ciężkości w przypadku zaistnienia wypadku
- dodał Michał Pabich, inżynier ds. bezpieczeństwa ruchu drogowego Autostrady Wielkopolskiej S.A.