Nowe ambicje

Rozwój działalności koncernu w Indiach, rozpoczęty w 2007 r., nabiera tempa. Po modelu Fluence w październiku do sprzedaży zostanie wprowadzony Koleos, montowany w zakładzie w Chennai. Trzy nowe modele, w tym jeden SUV, pojawią się na rynku indyjskim w 2012 r.

- Wprowadzenie Fluence do sprzedaży w Indiach jest początkiem zakrojonej na szeroką skalę ofensywy produktów na tym rynku, który jest jednym z filarów rozwoju działalności Renault na świecie w ramach strategii Renault 2016 - Drive the Change - wyjaśnia Marc Nassif, dyrektor generalny Renault na Indie. - Fabryka w Chennai, ośrodki inżynieryjne, projektowe i logistyczne oraz sieć handlowa, która do końca 2012 r. będzie liczyć sto salonów, stanowią narzędzia, jakimi posługuje się Renault, by dostarczyć indyjskim klientom samochody dostosowane do specyfiki rynku - dodał.

Rynek o dużym potencjale

Rynek indyjski, jeden z najbardziej dynamicznych na świecie, odnotowuje w ostatnich latach roczny wzrost w wysokości 20 proc.. Jego potencjał wzrostu jest stale bardzo wysoki. W 2005 r. na rynku tym sprzedano 1,2 miliona samochodów. Do końca 2011 r. liczba ta wzrośnie do ok. 3 milionów. Przewiduje się, że do 2015 r. na indyjskim rynku wszystkich marek zostanie sprzedanych 3,7 miliona aut i tym samym Indie staną się czwartym co do wielkości rynkiem samochodowym na świecie. 60 proc. nabywców kupuje samochód po raz pierwszy. Większość z nich to ludzie młodzi - 57 proc. ma poniżej 35 lat (dane z 2009 r.).

- W Indiach kocha się technologię. Wszyscy przepadają za internetem, telefonami komórkowymi i różnymi produktami high-tech. Nawet jeśli ktoś nie ma zamiaru wydawać dużo pieniędzy na samochód, chce znaleźć w nim technologie najnowszej generacji. W związku z tym nowa strategia Renault polega na zdobywaniu rynku indyjskiego "od góry" - chodzi o tworzenie wizerunku marki poprzez technologie stosowane w najlepszych samochodach koncernu ­ podkreśla Renan Livet, kierownik ds. marketingu regionu Azja-Afryka.

Fabryka Aliansu w Chennai i jej ważna rola w podboju rynku indyjskiego

Ze względu na cło nakładane na samochody importowane, jedynie samochody montowane w Indiach mogą mieć konkurencyjne ceny i zapewniać producentowi duże udziały w rynku. Zbudowana przez Alians fabryka w Chennai, zatrudniająca 3600 osób, stanowi dla Renault bardzo ważny atut. Do 2015 r. jej zdolność produkcyjna wyniesie 400 000 samochodów rocznie. Ze względu na to, że w samochodach produkowanych przez Alians Renault-Nissan stosuje się bardzo dużo takich samych części, Renault India skorzysta z pomocy i doświadczenia oddziału Nissan India, w zakresie dostaw części.