Sportowe akcenty i zmodyfikowane wnętrze podkreślają wszechstronne właściwości tego siedmiomiejscowego pojazdu. W nowym modelu nie zabrakło sztandarowego wyróżnika Zafiry, jakim jest system foteli Flex7.
- Nowa Zafira to właściwa oferta we właściwym momencie. Wiemy, że klienci są bardzo zadowoleni z jej funkcjonalności i wszechstronności, a teraz nadaliśmy Zafirze jeszcze bardziej sportowy wygląd i wyposażyliśmy ją w bardziej ekonomiczne silniki. Dzięki temu Zafira nadal będzie wzorcem na europejskim rynku pojazdów klasy kompaktowych MPV - powiexiał Alain Visser, Dyrektor marketingu, GM Europe.
Wygląd zewnętrzny
Przód i tył nowej Zafiry charakteryzuje się bardziej wyrazistymi elementami stylistycznymi nadającymi jej sportowy wygląd. Wyrazista chromowana belka przednia z logo Opla stanowi przedłużenie zarysu maski i rozciąga ją na dwuczęściową osłonę chłodnicy, w tej wersji w pełni chromowaną. Wyraziste linie wokół wgłębień świateł przeciwmgielnych również integrują zderzak w dynamicznym kształcie litery V.
Obudowy reflektorów także wykończone są chromem. Dzięki odważnemu, pełnemu spoilerowi z przodu Zafira Sport nie kryje swojego dynamicznego wyglądu. Wychodzący z niego łuk płynnie przechodzi z mocno zarysowanych nadkoli nad progami bocznymi aż po wyrazisty tylny spoiler. Inne nowe atrakcyjne elementy to przezroczyste, trójwymiarowe komórki w tylnych czerwonych światłach. Design uzupełniony jest srebrno-białym paskiem tylnych świateł, który przechodzi w tylną chromowaną belkę.
Wnętrze
Przezroczyste i chromowane pokrętła ogrzewania i sterowania systemem audio, jak również nowe ozdobne wykończenie panelu instrumentów i drzwi nadają wnętrzu jeszcze bardziej szykownego wyglądu
W wersji Cosmo zastosowano elegancki lakier fortepianowy na konsoli centralnej i dekoracyjnych przetłoczeniach kierownicy. System audio-informacyjny z funkcją nawigacji, CD, DVD i MP3 wyposażony jest również w gniazdo źródła zewnętrznego np. dla iPoda.
Flex7 - zmiana w kilka sekund
Nowa Zafira nie straciła oczywiście swojego znaku rozpoznawczego, którym jest niezwykle innowacyjny system foteli Flex7. System ten umożliwia błyskawiczną transformację pojazdu z wersji siedmioosobowej w pięcio-, cztero-, trzy- lub nawet dwumiejscową bez żmudnej konieczności wyjmowania foteli.
System ten to nowy standard elastyczności, nawet poza tradycyjnym segmentem Zafiry. Fotel pasażera z przodu można zamówić w wersji ze składanym oparciem, schowkiem pod siedziskiem i składanym stolikiem z tyłu oparcia.
Opcjonalnie dostępny jest też system FlexOrganizer. Ten przemyślny system zarządzania przestrzenią bagażową wykorzystuje boczne szyny po obu stronach bagażnika. Ma również punkty mocowania na różne elementy dzielące, schowki, siatki i haczyki, aby możliwe było bezpieczne i uporządkowane przewożenie wszelkiego rodzaju bagaży. Zachowanie porządku wewnątrz kabiny ułatwia konsola dachowa, biegnąca wzdłuż całej długości kabiny, obejmująca pięć dużych schowków. Połączona jest ona z niezwykłym panoramicznym dachem.
Jego cztery przyciemniane panele dachowe sprawiają, że samochód wydaje jeszcze bardziej elegancki i dynamiczny z zewnątrz. Przy ostrym świetle słonecznym elektryczna osłona dachu panoramicznego zakrywa jednocześnie wszystkie cztery panele (po jednej osłonie na panel). Dach ten jest standardem w wersji Zafira Cosmo.
Innowacje: od systemu IDS Plus po AFL
Nowa wersja Zafiry oferuje również innowacyjne rozwiązania technologiczne, niespotykane w tym segmencie.
Obejmują one adaptacyjne zawieszenie IDSPlus (interaktywny układ jezdny) z elektronicznym systemem stałej kontroli amortyzacji (CDC). W tym zintegrowanym systemie jednostki sterujące i czujniki systemów ESPPlus, ABS i CDC prowadzą nieustanną wymianę danych, co daje w efekcie niemal natychmiastowe korekty ustawienia zawieszenia i jest ogromnym wkładem w komfort i bezpieczeństwo jazdy.
Obecny w nowej wersji udoskonalony system stabilizacji toru jazdy przyczepy (TSA) jest również rzadkością w porównaniu do innych marek. Kontroluje on przechyły przyczepy, które są w razie konieczności stabilizowane układami elektronicznymi poprzez odpowiednie wykorzystanie hamulców.
Inną nowością w Zafirze są biksenonowe reflektory adaptacyjne AFL z dynamicznie zakrzywiającym się promieniem światła, wprowadzone przez Opla do segmentu kompaktowych vanów właśnie w tym modelu. Wspomaganie ruszania pod górę (HSA), niewymagający użycia kluczyka system Open & Start i wysokiej jakości sprzęt audio-informacyjnyfunkcją CD, DVD i MP3 stanowią dopełnienie komfortu Zafiry.
System SAFETEC w trosce o bezpieczeństwo
Standardowo oferowany w Zafirze system SAFETEC zapewnia najwyższe bezpieczeństwo. Obejmuje on interaktywny układ jezdny (IDS) z kolumnami McPhersona z przodu, opatentowaną belką skrętną z tyłu i elektronicznymi systemami wspomagania licznych elementów zabezpieczających pasażerów.
Zafira wyposażona jest fabrycznie w osiem poduszek powietrznych, aktywne zagłówki, system mocowania fotelików dziecięcych ISOFIX i opatentowany system odłączania pedałów (PRS), włączający się w przypadku zderzeń czołowych. W teście zderzeniowym Euro NCAP Zafira uzyskała maksymalną ocenę pięciu gwiazdek za ochronę pasażerów. Ten kompaktowy van może się również pochwalić idealnym zabezpieczeniem dzieci i przechodniów.
Silniki
Nowa Zafira dostępna jest z dziesięcioma silnikami. Do wyboru mamy między innymi pięć jednostek benzynowych oraz silnik 1.6 CNG na gaz ziemny.
Nowy, udoskonalony silnik benzynowy 1.6 ECOTEC z innowacyjną technologią faz rozrządu wytwarza moc 85 kW / 115 KM i jest nową podstawową jednostką Zafiry. Zastąpił on czterocylindrowy silnik 1,6 l o mocy 77 kW / 105 KM. Opel kontynuuje strategię mmniejszych silników dzięki dwóm ekonomicznym jednostkom wysokoprężnym turbo 1.7 CDTI z układem wtrysku common-rail (moc 81 kW / 110 KM i 92 kW / 125 KM).
1.6 ECOTEC oferuje lepszą elastyczność, równą pracę i o dziesięć procent wyższą moc niż poprzednia jednostka 1,6. Zużywa przy tym mniej paliwa i ma niższą emisję CO2: wymaga średnio siedmiu litrów paliwa na 100 km, czyli o 4,3 procent mniej w porównaniu z poprzednią jednostką. Dobrze odczuwalny jest lepszy przebieg krzywej momentu obrotowego, którego maksymalna wartość wynosi 155 Nm (3,3 procent więcej), dostępnego w szerokim zakresie prędkości obrotowej. Dzięki nowemu silnikowi Zafira przyspiesza od 0 do 100 km / godz. w 13,4 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 185 km / godz..
Mocne strony nowej czterocylindrowej, szesnastozaworowej jednostki oparte są przede wszystkim na technologii faz rozrządu „Cam-Phase". Obejmuje ona stale zmienne fazy sterowane przez wałki dolotowy i wydechowy, dostosowujące się do sytuacji na drodze. Oboma wałkami steruje w sposób nieodczuwalny i niezależny system zarządzania silnikiem za pomocą dwóch niewielkich, łopatkowych krzywek hydraulicznych.
Zapewnia to spontaniczny dobór i lepsze dopasowanie do sytuacji momentu dolotu i wydechu, a przez to bardziej spontaniczne reakcje silnika, lepiej dopasowane do wymogów związanych z mocą i wydajnością. Kierowca „definiuje" te wymagania pedałem gazu i zmianą biegów.
Nowe silniki wysokoprężne zastępują jednostkę 1,9 l o mocy 74 kW / 100 KM i 1,9 l o mocy 88 kW / 120 KM z manualną skrzynią biegów. Oba nowe 1.7 CDTI (81 kW / 110 KM i 92 kW / 125 KM) współpracują z sześciobiegową manualną skrzynia biegów i - jak wszystkie wysokoprężne modele Zafiry - mają bezobsługowy filtr cząstek stałych w standardzie.
Podobnie jak silniki benzynowe, mają one wyższą moc przy obniżonym zużyciu paliwa i emisji spalin w porównaniu z poprzednimi jednostkami o pojemności skokowej 1,9 l. Obie jednostki 1.7 CDTI wyposażone są w układ wytrysku bezpośredniego common-rail i cztery zawory na cylinder z kontrolą zawirowania.
Klienci - jak zapewnia producent - będą zadowoleni z wyraźnie lepszej charakterystyki jezdnej przy niższym zużyciu paliwa. Oszczędność dotyczy również emisji CO2, ograniczonej w porównaniu do poprzednich popularnych silników.
Demokratyzacja nowoczesnej techniki
- Najważniejsze w Oplu jest to, iż pragniemy udostępnić innowacyjne rozwiązania i użyteczną technologię szerokiej liczbie konsumentów. Nazywamy to demokratyzacją nowoczesnej techniki. Historia naszej marki odnotowała wiele takich przykładów, a nowa Zafira nie jest tu wyjątkiem - powiedział William Mott, Dyrektor marketingu w Europie - Samochody kompaktowe.
I to jest najlepszym podsumowaniem najnowszego modelu Opla...
Nowa Zafira spełnia również najwyższe standardy niezawodności i serwisowania. Klienci korzystają z długich okresów międzyprzeglądowych, co pomaga obniżyć koszty bieżące. W pełni galwanizowane nadwozie i 12-letnia gwarancja na perforację zapewniają z kolei zachowanie wyższej wartości. Wszystko to pomogło vanowi Opla uzyskać pierwsze miejsce w organizowanym przez niemiecki magazyn fachowy „Auto Bild" konkursie „Best Value" w 2006 roku.
Wyposażenie
Nowy samochód można będzie nabyć w pięciu wersjach wyposażenia:
WersjaWyposażenieEssentiaABS, poduszkiczołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, lusterka zewnętrzne sterowaneelektrycznie, szyby elektryczne z przodu, centralny zamek z pilotem,instalacja do montażu radia, regulacja wysokości fotela kierowcy, felgistalowe 16 caliEnjoyABS, poduszkiczołowe i boczne dla kierowcy i pasażera, lusterka zewnętrzne sterowane ipodgrzewane elektrycznie, szyby elektryczne z przodu, centralny zamek zpilotem, radio CD30, klimatyzacja, regulacja wysokości fotela kierowcy, felgistalowe strukturalneCosmoABS, poduszkiczołowe i boczne dla kierowcy pasażera, lusterka zewnętrzne sterowanepodgrzewane elektrycznie, szyby elektryczne z przodu i z tyłu, centralny zamekz pilotem radio CD30, klimatyzacja automatyczna komputer pokładowy, regulacjawysokości fotelaSportPakiet Sport, ABS,system stabilizacji tor jazdy ESP, poduszki czołowe i boczne dla kierowcy ipasażra, lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie, szybyelektryczne z przodu, centralny zamek z pilotem, radio CD30, klimatyzacja,regulacja wysokości fotelaOPCABS, systemstabilizacji toru jazdy ESP, IDS+, zawieszenie sportowe, poduszki czołowe iboczne dla kierowcy i pasażera, lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewaneelektrycznie, szyby elektryczne z przodu, centralny zamek z pilotem, radioCD30, klimatyzacja
Ceny
Oczywiście jedną z najistotniejszych spraw dla potencjalnego nabywcy są ceny. I tu niespodzianka: Zafira po faceliftingu kosztuje od 900 do 2 950 zł taniej (w zależności od wersji wyposażenia oraz silnika), w porównaniu z poprzednim rokiem modelowym.
MODELSILNIKCENA w złZafira Essentiaz16xer 115 KM71 000z16YNG 94 KM84 800z18xer 140 KM76 600z18xer 140 KM East Tronic83 600z22yh 150 KM83 100z22yh 150 KM Automat90 100z19dtl 100 KM82 700z19dt 120 KM85 700z19dt 120 KM ActiveSelect92 700z17dtj 110 KM83 450z17dtr 125 KM86 750Zafira Enjoyz16xer 115 KM77 700z16YNG 94 KM91 300z18xer 140 KM83 100z18xer 140 KM East Tronic90 100z22yh 150 KM89 600z22yh 150 KM Automat96 600z19dtl 100 KM89 200z19dt 120 KM92 200z19dt 120 KM ActiveSelect99 200z19dth 150 KM98 200z19dth 150 KM ActiveSelect105 200z17dtj 110 KM89 950z17dtr 125 KM93 250Zafira Cosmoz16xer 115 KM86 350z16YNG 94 KM99 950z18xer 140 KM91 750z18xer 140 KM East Tronic98 750z22yh 150 KM98 250z22yh 150 KM Automat105 250z20ler 200 KM112 200z19dtl 100 KM97 850z19dt 120 KM100 850z19dt 120 KM ActiveSelect107 850z19dth 150 KM106 850z19dth 150 KM ActiveSelect113 850z17dtj 110 KM98 600z17dtr 125 KM101 900Zafira Sportz18xer 140 KM91 700z18xer 140 KM East Tronic98 700z22yh 150 KM97 750z22yh 150 KM Automat104 950z20ler 200 KM112 250z19dt 120 KM100 800z19dt 120 KM ActiveSelect107 800z19dth 150 KM106 550z19dth 150 KM ActiveSelect113 550z17dtj 110 KM98 550z17dtr 125 KM101 850Zafira OPCz20leh 240 KM130 200
Dane techniczne
Silniki benzynowe1.6 ECOTEC1.8 ECOTEC2.2 DIRECT ECOTEC2.0 turbo ECOTEC2.0 turbo ECOTEC OPC1.6 CNG ECOTECLiczba cylindrów/Zawory na cylinder4/44/44/44/44/44/4Pojemność skokowa [cmł]159817962198199819981598Moc [kW (KM)/obr. na min.]85 (115)/6 000103 (140)/6 300110 (150)/5 600147 (200)/5 400177 (240)/5 60069 (94)/6 200Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr. na min.]155/4 000175/3 800215/4 000262/4 200320/2 400 - 5 000133/4 200Skrzynie biegów1)MT5MT5, ET5MT6, AT4MT6MT6MT5Średnie zużycie paliwa [l/100 km]7,17,4 (7,2)8,29,59,65,0 kg (wodór)Średnia emisja CO2 w g/km169177 (172)197228230138Przyspieszenie 0-100 km/h [s]13,411,510,69,07,817,0Maksymalna prędkość [km/h]185197200225231165
•1) Skrzynie biegów: standard, opcja; AT=automatyczna, ET=Easytronic, MT= manualna, 4/5/6=biegów. Wszystkie dane są wstępne.
•2) Osiągi, zużycie paliwa i CO2 dotyczą podstawowej wersji modelu Zafira z manualną skrzynią biegów.
Silniki wysokoprężne1.7 CDTI ECOTEC1.7 CDTI ECOTEC1.9 CDTI ECOTEC1.9 CDTI ECOTECLiczba cylindrów/Zawory na cylinder4/44/44/24/4Pojemność skokowa [cm³]1686168619101910Moc [kW (KM)/obr. na min. ]81 (110)/3 80092 (125)/4 00088 (120)/3 500110 (150)/4 000Maksymalny moment obrotowy [Nm/obr. na min.]260/2 300280/2 300280/2 000-2 750320/2 000-2 750Skrzynie biegów1)MT6MT6AT6MT6, AT6Średnie zużycie paliwa [l/100 km]5,75,77,26,1Średnia emisja CO2 w g/km152152194165Przyspieszenie 0-100 km/h [s]13.412.312.510.4Maks. prędkość [km/h]179189182202