Opel ogłosił europejską część największego jak dotąd programu testowego firmy GM pojazdów z ogniwami paliwowymi, co nastąpiło w trakcie wizyty niemieckiego Federalnego Ministra Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast, Wolfganga Tiefensee.

Dziewięć firm: ADAC, Allianz, Coca Cola, Hilton, Linde, Schindler, Axel Springer, Total i Veolia, będzie w rejonie Berlina eksploatować pojazdy GM / Opel o emisji zerowej HydroGen4. Testy będą odbywały się w ramach prowadzenia normalnej działalności biznesowej.

Ten test drogowy w warunkach realnego świata będzie przebiegał pod patronatem Clean Energy Partnership (CEP), projektu ufundowanego przez niemiecki Federalny Departament Transportu, Budownictwa i Rozwoju Miast, a skupiającego się na zapewnieniu codziennej przydatności wodoru jako paliwa w transporcie drogowym.

- Nasza przyszłość leży w pojazdach elektrycznych napędzanych przez akumulatory i ogniwa paliwowe - powiedział Niemiecki Federalny Minister Transportu Wolfgang Tiefensee. Ta technologia pozwoli nam ograniczyć globalną emisję CO2 w perspektywie długoterminowej, jak również pomoże zmniejszyć nasze uzależnienie od ropy naftowej. Dzięki badaniom i innowacjom, opracowywane są teraz produkty nadające się do kierowania na rynek. Z radością podzielam tę wizję i jestem szczęśliwy, że mogę osobiście ją wspierać. W Niemczech, osiągnęliśmy wysoki poziom kompetencji w dziedzinie wykorzystania wodoru i technologii ogniw paliwowych. I musimy wzmocnić ten kierunek. Moja administracja wydała 500 milionów euro, wspierając Narodowy Program Innowacji dotyczących Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych. Przemysł jest zdecydowany podejmować takie same wysiłki. Ten program okazuje się być olbrzymim sukcesem.

HydroGen4 na drogach

Czwarta generacja pojazdów na ogniwa paliwowe stanowi uwieńczenie ponad 10 lat prac rozwojowych w zakresie technologii wodoru i ogniw paliwowych. HydroGen4 odznacza się ulepszeniami w zakresie codziennego użytkowania, takimi jak osiągi techniczne i trwałość.

Łącznie, firma GM oddaje do eksploatacji ponad 100 pojazdów tego typu w ramach jej programu testów drogowych (Project Driveway) w USA, Japonii, Korei, Chinach i Niemczech.

W USA ponad 100 000 osób zgłosiło się jako kierowcy do testów rynkowych. Jak dotąd, 3 400 osób prowadziło te pojazdy, a 30 rodzin testowało je w czasie codziennego użytkowania w okresie 2 - 3 miesięcy. Łącznie pojazdy przejechały prawie 700 000 km. Informacje zwrotne z tych działań pokazowych dostarczyły inżynierom GM istotne dane.

Pojazdy są wyposażone w system bezprzewodowego przesyłania danych, który pomaga inżynierom poprzez przeładowywanie danych o osiągach technicznych do serwera firmy. Utrzymanie techniczne pojazdów użytkowanych w Berlinie będzie realizowane w normalnych stacjach Opla, wyposażonych w personel i narzędzia konieczne do serwisowania pojazdów z ogniwami paliwowymi.

Stos paliwowy HydroGen4 wykorzystuje 440 pojedynczych ogniw paliwowych, które łączą wodór i tlen z powietrza w celu wytwarzania energii elektrycznej, z wodą jako jedynym produktem odpadowym. Oznacza to brak spalania oraz jakiejkolwiek emisji CO2. Stos ogniw paliwowych dostarcza energię elektryczną do 73-kilowatowego synchronicznego silnika elektrycznego, zapewniając przyspieszenie od zera do 100 km/h w ciągu około 12 sekund oraz prędkość maksymalną 160 km / godz.

Cechy chwilowego momentu obrotowego silnika elektrycznego pozwalają również pojazdowi na doskonałe przyspieszenie przy małej prędkości. HydroGen4 jest wyposażony w akumulator buforowy o mocy 1,8 kWh do magazynowania energii pochodzącej z regeneracyjnego układu hamulcowego i służącej do pokrywania szczytowych obciążeń elektrycznych. Trzy zbiorniki z kompozytu z włókien węglowych zawierają 4,2 kg wodoru pod ciśnieniem 700 bar, co wystarcza do zapewnienia zasięgu jazdy do 320 kilometrów.

HydroGen4 może być uruchomiany i pracować w temperaturach ujemnych, co jest znaczącą zaletą w porównaniu do technologii poprzedniej generacji oraz istotną zaletą w codziennym użytkowaniu. Jest on zaprojektowany tak, żeby był tak bezpieczny jak pojazdy konwencjonalne i zawiera unikalne funkcje bezpieczeństwa wodorowego w każdym z jego głównych układów.

- Zawsze jesteśmy otwarci na innowacje mające pomóc naszej planecie. Z tego powodu popieramy nowe rodzaje napędów samochodowych takie jak HydroGen4 jako niezależne i krytyczne osoby testujące - powiedział Ludger Seggewies, koordynator ds. sprzedaży BILD Division and Magazines, Axel Springer AG.