Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponach powoduje, że samochód spala więcej paliwa i szybciej zużywa ogumienie. W dodatku wraz ze spadkiem ciśnienia rośnie ryzyko rozerwania opony lub zsunięcia się jej z obręczy.Tymczasem regularna kontrola opon nic nie kosztuje. Na niemal każdej stacji benzynowej znaleźć można kompresor z manometrem, czyli zestaw, dzięki któremu nie tylko sprawdzimy ciśnienie, lecz także – w razie potrzeby – dopompujemy koła. Wystarczy poświęcić na to kilka minut przy okazji tankowania. Sygnały ostrzegawcze – jak reaguje samochód w przypadkuspadku ciśnienia powietrza w oponachKierowca, który dobrze zna swój samochód, powinien bez problemu zauważyć, że ciśnienie powietrza w oponach jest niewłaściwe. Towarzyszą bowiem temu zwykle objawy dość łatwe do wychwycenia.Zbyt niskie ciśnienie powietrza lub uszkodzenie opony na tylnej osi:samochód gwałtownie zarzuca tyłem podczas pokonywania zakrętów i zachowuje się niespokojnie w trakcie zmiany pasa ruchu.Zbyt niskie ciśnienie powietrza lub uszkodzenie opony na przedniej osi: samochód gwałtownie staje się podsterowny –opornie wchodzi w zakręty i wyślizguje się z łuku przednimi kołami. Auto „myszkuje”, tzn. pojawiają się problemy z utrzymaniem kierunku jazdy na wprost. W przypadku zauważenia powyższych objawów należy niezwłocznie zatrzymać samochód i sprawdzić stan ogumienia! Pytania i odpowiedziWarsztat, w którym serwisuję auto, namawia mnie na pompowanie kół specjalnym gazem. Czy ma to jakikolwiek sens?Gaz do pompowania opon składa się głównie z azotu. Do jego zalet należy między innymi to, że dużo wolniej niż normalne powietrze uchodzi z kół. Jednak mimo jego stosowania i tak warto sprawdzać ciśnienie w kołach. W moim samochodzie zamontowałem opony o bardzo niskim profilu. Jak pokonywać krawężniki?Najlepiej wcale! Nawet jeśli manewr taki zostanie wykonany powoli i ostrożnie, opona oraz felga mogą poważnie ucierpieć. Jeśli nie ma innego wyjścia, należy najeżdżać na krawężnik możliwie prostopadle i z jak najmniejszą prędkością. Czy można zamontować czujniki ciśnienia powietrza w kołach auta, które fabrycznie nie było w taki system wyposażone?Tak, w specjalistycznych sklepach dostępne są zestawy złożone z nadajników montowanych w kołach i odbiornika mocowanego na desce rozdzielczej. Co trzecie auto narażone jest na "złapanie gumy"Wielu kierowców nie interesuje się stanem opon zamontowanych w używanych przez nich autach. W trakcie przeprowadzonej przez nas wyrywkowej kontroli w 21 spośród 60 sprawdzonych aut ciśnienie powietrza w ogumieniu było zbyt niskie. Dwie trzecie kierowców nie potrafiło określić, kiedy po raz ostatni sprawdzali stan opon. Radzimy nie brać z nich przykładu i przynajmniej raz na dwa tygodnie poświęcić kilka minut na sprawdzenie ciśnienia powietrza w oponach! Porada ekspertaJeżeli ciśnienie powietrza jest zbyt niskie, to w trakcie jazdy opona znacznie się deformuje, a w konsekwencji gwałtownie wzrasta jej temperatura. Nieuniknione skutki to wzrost zużycia paliwa i pogorszenie właściwości jezdnych auta. W dodatku już po krótkim czasie opona zaczyna się wręcz rozsypywać. Jeśli podwyższymy ciśnienie, możemy obniżyć spalanie, ale odbędzie się to kosztem komfortu jazdy oraz przyczepności. Zarówno zbyt wysokie, jak i za niskie ciśnienie zmniejsza trwałość ogumienia. Jedynie utrzymywanie parametrów zgodnych z zaleceniami producenta auta gwarantuje bezpieczną jazdę. PodsumowanieOpony są czarne, okrągłe i dla większości kierowców raczej mało interesujące. A szkoda – przecież to właśnie one stanowią połączenie między autem a nawierzchnią drogi! Choćby dlatego należy im się przynajmniej odrobina troski, dbałości i uwagi. Regularna kontrola ciśnienia powietrza w ogumieniu, ostrożność podczas najeżdżania na krawężniki, unikanie zbyt brutalnego traktowania to zasady postępowania, bez przestrzegania których nie można liczyć na długą, bezproblemową, a przede wszystkim bezpieczną eksploatację. Kto o tym nie pamięta, ten naraża się niepotrzebnie na wysokie wydatki na paliwo i częstsze wymiany opon. Nie to jest jednak najgorsze – zaniedbane opony drastycznie zwiększają ryzyko wypadku!