Już za dwa lata kierowcy będą mogli przejechać nową dwujezdniową drogą krajową nr 8, niestety tylko na odcinku 6,4 km z Białegostoku do Katrynki. Roboty budowlane rozpoczną się jeszcze w lipcu tego roku. Wcześniej białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wyłonił w drodze przetargu wykonawcę robót budowlanych, którym została firma Strabag Sp. z o.o. Cały odcinek ma być sfinansowany przez budżet państwa (koszt budowy to 217 mln zł) i przekazany do użytku wiosną 2010 roku.

Teren inwestycji został już odpowiednio przygotowany. W styczniu i lutym inwestor przeprowadził wycinkę drzew wzdłuż planowanej drogi i w miejscach skrzyżowań bezkolizyjnych, które powstaną w Sielachowskich, Jurowcach i w Sochoniach.

Przebudowywany odcinek drogi krajowej nr 8 uwzględnia standardy ochrony przyrody. W niektórych miejscach planowane są wygrodzenia drogi uniemożliwiające wtargnięcie zwierząt na jezdnię, zaprojektowano m.in. pięć zbiorników podczyszczających wody opadowe, a także przejścia dla małych zwierząt i zupełnie nowy most nad rzeką Supraśl i jej doliną, umożliwiający także migracje dużych zwierząt. Poza tym, w ramach kompensaty przyrodniczej, drogowcy dostosują do potrzeb ptactwa około 200 hektarów terenów, utworzą nowe stanowiska lęgowe dla zagrożonych budową drogi gatunków ptaków. Prace te w zależności od gatunku będą polegały na sadzeniu drzew i krzewów, koszeniu łąk, piętrzeniu wody i tworzeniu oczek wodnych.

Jeszcze w trakcie prac na odcinku Białystok - Katrynka, białostocki oddział GDDKiA zamierza również rozpocząć budowę kolejnego fragmentu drogi krajowej nr 8, odcinka Katrynka - Przewalanka. Żeby jak najmniej ingerować w środowisko naturalne nie będzie budowana jednak druga jezdnia i ostatecznie pozostanie jedna, ale poszerzona, z dodatkowym pasem ruchu do wyprzedzania. Dzięki tym wszystkim działaniom, prawdopodobnie już pod koniec 2010, kierowcy wyjeżdżający z Białegostoku w stronę Augustowa pojadą zupełnie nową, 18 km drogą, na 6,4 km dwujezdniową, a na pozostałych 11,9 km jednojezdniową z tzw. dodatkowym pasem ruchu do wyprzedzania.