Toyota ma przed sobą siódmy sezon startów w Formule 1 i wciąż przed sobą cel, jakim jest wygranie niektórych wyścigów. To, że w ostatnich dwóch latach nie wychodziło, to wcale nie oznacza zmniejszenia ambicji w walce o tytuł. Zapewne kolejnym krokiem będzie nowy bolid TF108 i odmłodzony skład zespołu. Obok doświadczonego kierowcy jakim jest Jarno Trulli pojedzie w tym sezonie młody utalentowany Niemiec Timo Glock. Śmiałym celem jest walka w sezonie 2008 o trzecią pozycję w pucharze konstruktorów za zespołami Ferrari i McLaren-Mercedes. Ale, by to osiągnąć trzeba będzie pokonać wielu konkurentów, a więc zespoły Red Bull Racine, Williams, Renault i oczywiście BMW Sauber.
Prezentacja nowego bolidu Toyota TF108 odbyła się w niemieckiej siedzibie zespołu w Kolonii. Konstruktorzy pod kierownictwem dyrektora Pascala Vasselona najwięcej czasu poświecili optymalizacji aerodynamiki i to jest już na pierwszy rzut oka widoczne (różnice z dotychczasowym modelem). Najwięcej zmian widocznych jest w przedniej części pojazdu, kolejne w jednostce napędowej, gdzie poprawiono chłodzenie.
„Widać, że zmieniła się aerodynamika. Ubiegłoroczny model 107 był ewolucją 106. Obecnie rozstajemy się z poprzednimi Toyotami.” - powiedział dyrektor techniczny Pascal Vasselon.
Toyota TF108 ma przedłużony rozstaw osi podobnie jak McLaren-Mercedes MP4-23, co pozwala osiągnąć lepsze efekty aerodynamiczne i uzyskanie lepszych osiągów na szybszych torach. Po wielu pomiarach w tunelu aerodynamicznym z niecierpliwością oczekiwano na sprawdzenie bolidu podczas jazdy na normalnym torze. Pierwsze jazdy zaplanowane zostały w Jerez de la Frontera. Prace z podwoziem dotyczyły zachowania sztywności przy zmniejszeniu jego masy.Z jednostką napędowa konstruktorzy wiele pracy nie mieli. Przepisy FIA ograniczyły rozwój silników na najbliższe dziesięć lat i już wiadomo, że z Toyota RVX-08 wiele zrobić nie można. Zmiany dotyczą jednostki sterującej i przejściu na inne oprogramowanie. Toyota przed sezonem nie jest w łatwej sytuacji. Japońska centrala postawiła jasny cel: „chcemy widzieć zmiany, dążymy do pierwszej wygranej w GP.” Szef zespołu Tadashi Yamashina ma tę świadomość. Na to stanowisko powołany został latem ub. roku, ale wiele zdziałać nie potrafił. Obecnie ma przed sobą konkretny termin. Sukcesy muszą przyjść najpóźniej w 2009 roku, ale poprawa wyników już teraz. Stąd kierownictwo Toyoty oczekuje, że obaj kierowcy będą zdobywać punkty i pojawia się przynajmniej kilka razy na podium dla najlepszych. Ma w tym pomóc świeża krew, a więc młody niemiecki kierowca Timo Glock, który zastąpił w zespole Ralfa Schumachera. Interesujący jest także fakt, że za niepowodzenie nie krytykowano dotychczas kierowców zespołu, a jedynie sprawy techniczne. NazwaPanasonic Toyota RacingRok powstania20011. GP3. marca 2002 - GP Australii1. miejsce punktowane3. marca 2002 - GP Australii1. pole-position19. czerwca 2005 - GP USANajlepsze miejsce w MŚ4. miejsce (2005)Liczba startów w GP104Liczba zwycięstw w GP0Liczba uzyskanych punktów163 (skuteczność 1,57 pkt./wyścig)Liczba najszybszych okrążeń1 (skuteczność 1 %)Liczba pole-position2 (skuteczność 2 %)Nie ukończone wyścigi29%Szef zespołuTadashi Yamashina (Japonia)MenedżerRichard Cregan (Wielka Brytania)Dyrektor technicznyPascal Vasselon (Francja)Główny silnikowiecLuca Marmorini (Włochy)Główny inżynierDieter Gass (Niemcy)Numer startowy - kierowca11 - Jarno Trulli (Włochy), jego główny mechanik Ossi Oikarinen (Finlandia)Numer startowy - kierowca12 - Timo Glock (Niemcy), jego główny mechanik Francesco Nenci (Włochy)Kierowca testowyKamui Kobayashi (Japonia)Liczba zatrudnionych800Roczny budżet375 mln EuroPojazd - podwozieToyota TF108SilnikToyota RVX-08OponyBridgestoneSiedziba zespołuToyota Motorsport GmbH, Toyota Allee 7, 50858 Köln, Niemcy
Toyota swój bolid na rok 2008 zaprezentowała jako trzeci zespół. Dotychczas uczyniły to zespoły Ferrari i McLaren-Mercedes. Taka pozycja na końcu sezonu byłaby największą satysfakcją dla japońskiego zespołu. ”Chcemy być najlepszym z pozostałych na polu startowym” powiedział Pascal Vasselon. Taki wynik był najbliżej Toyoty w 2005 roku, kiedy to ten zespół ukończył sezon na czwartej pozycji i uzyskał najwięcej punków w historii. Jarno Trulli i Ralf Schumacher uzbierali łącznie 88 punktów. Lepsi to: Renault (191 punktów), McLaren-Mercedes (182 punkty) i Ferrari (100 punktów).
Jak przebiegała dotychczasowa kariera japońskiego zespołu w Formule 1, to ukazuje poniższa tabela. RokFakty2000Toyota podejmuje decyzje o wejściu do Formuły 1, Toyota Motorsport kończy udział w rajdach2001Toyota Motorsport przez cały rok testuje bolid F1 na większości torów, na których odbywają się wyścigi GP2002TF102, kierowcy Mika Salo i Allan McNish. Razem 2 punkty i 10. miejsce zespołu2003TF103, kierowcy Olivier Panis i Cristiano da Matta. Razem 16 punktów i 8. miejsce zespołu2004TF104, kierowcy Olivier Panis, Cristiano da Matta, Ricardo Zonta i Jarno Trulli. Razem 9 punktów i 8. miejsce zespołu2005TF105 i TF105B, kierowcy Jarno Trulli i Ralf Schumacher. Razem 88 punktów i 4. miejsce zespołu2006TF106, kierowcy Jarno Trulli i Ralf Schumacher. Razem 35 punktów i 6. miejsce zespołu2007TF107, kierowcy Jarno Trulli i Ralf Schumacher. Razem 13 punktów i 6. miejsce zespołu2008TF108, kierowcy Jarno Trulli i Timo Glock.
JARNO TRULLI – kierowca zespołu, numer startowy 11
Jarno Trulli trafił do Formuły 1 w wyniku niekwestionowanego talentu. Przeszedł przez sito włoskich mistrzostw w kartingu na początku lat dziewięćdziesiątych i został trzykrotnie mistrzem świata w tej kategorii. Wielki łowca talentów Flavio Briatore dostrzegł jego szybkość i waleczność, co zakończyło sie debiutem w zespole Minardi. Tam też rozpoczęła sie trwająca jedenaście lat kariera zawodnika Formuły 1. Pierwszego zwycięstwa w wyścigu doczekał się w barwach zespołu Renault, które jak dotychczas jest jedynym wygranym Grand Prix w dotychczasowej karierze.
Imie i nazwiskoJarno TrulliUrodzony13. lipca 1974, Pescara (Włochy)Wzrost173 cmWaga60 kgStan rodzinnyżonaty z Barbarą, syn Enzo (2005), syn Marco (2006)Zainteresowaniewiniarstwo, muzyka, karty, pływanie, tenis, jazda na rowerze1. GP9. marca 1997 - GP Australia/Melbourne w zespole Minardi-Hart1. punkty27. lipca 1997 - GP Niemiec/Hockenheimring za 4. miejsce w 10. GP kariery1. zwycięstwo w GP23. maja 2004 - GP Monako/Monte Carlo v 118. GP kariery1. pole-position23. maja 2004 - GP Monako/Monte Carlo v 118. GP karieryNajlepsze miejsce w MŚ6. miejsce (2004)Liczba startów w GP182Liczba zwycięstw w GP1 (skuteczność 1 %)Liczba zwycięstw183 (skuteczność 1,01 pkt./wyścig)Liczba najszybszych okrążeń0Liczba pole-position3 (skuteczność 2 %)Nieukończone wyścigi35%
Ostatnie trzy sezony Jarno Trulli w japońskim zespole Toyota miał wzloty i upadki. Po relatywnych sukcesach w 2005 roku przyszedł spadek wyników. Miniony rok należy uznać za najgorszy w historii występów tego zespołu w Formule 1. Jarno Trulli pozostaje nadal wierny barwom i jest przekonany, że w sezonie 2008 nadejdą zasadnicze zmiany na lepsze. Ma w tym pomóc nowy bolid TF108.
1983 - 1995Karty1996Formuła 3, triumfator mistrzostw Niemiec w zespole Benetton1997Premiera w Formule 1 w zespole Minardi-Hart, 7 startów, po wypadku Panisa dołączył do zespołu Prost-Mugen, łącznie 3 punkty i 15. miejsce w mistrzostwach1998Prost-Peugeot, 1 punkt i 15. miejsce w mistrzostwach1999Prost Peugeot, pierwsze miejsce na podium (drugi w GP Europy na Nürburgringu), łącznie 7 punktów i 11. miejsce w mistrzostwach2000Jordan-Mugen-Honda, razem 6 punktów i 10. miejsce w mistrzostwach2001Jordan-Honda, razem 12 punktów i 9. miejsce w mistrzostwach2002Renault, razem 9 punktów i 8. miejsce w mistrzostwach2003Renault, razem 33 punktów i 8. miejsce w mistrzostwach2004Renault (15 wyścigów), Toyota (2 wyścigi), 1 zwyciestwo, razem 46 punktów i 6. miejsce w mistrzostwach2005Panasonic Toyota Racing, razem 43 punkty i 7. miejsce w mistrzostwach2006Panasonic Toyota Racing, razem 15 punktów i 12. miejsce w mistrzostwach2007Panasonic Toyota Racing, razem 8 punktów i 13. miejsce w mistrzostwach2008Panasonic Toyota Racing
Jarno Trulli zdobywał tytuły w kartingu, a następnie kolejno wygrał F3 w Niemczech i w 1997 roku rozpoczął starty w Formule 1 pod okiem Flavio Briatore w zespole Minardi. Po wypadku Oliviera Panisa w Kanadzie został jego następca w zespole Prost i po zakończeniu sezonu podpisał stałą umowę. W kolejnym sezonie zmagał się z awariami technicznymi bolidu, ale pokazał także podczas wyścigu na Nürburgringu, że ma on duże możliwości, gdy wywalczył drugie miejsce w Grand Prix.W 2000 roku przesiadł się na lepszy bolid Jordan, ale także nie ominęły go problemy techniczne. W 2002 roku przeszedł do zespołu Renault i po raz pierwszy został kierowcą, którego wspierał zespół. Zarzucano mu jednak, ze nie potrafi na torze wykorzystać swoich wielkich możliwości. W 2003 roku został kolegą Fernando Alonso, który stał się nową gwiazdą Renault. Po kontrowersyjnym starcie w GP Francji, gdy stracił na ostatnim zakręcie miejsce na podium, jego stosunki z kierownictwem zespołu uległy znacznemu pogorszeniu. Stąd też trzy wyścigi przed końcem sezonu poprosił o rozwiązanie umowy i przeniósł się do Toyoty.Był to dobry krok, bo już w pierwszym roku startów miał kilka miłych momentów. Trzy razy stawał na podium dla zwycięzców i podczas GP USA startował z pole-position, a cały sezon ukończył na siódmej pozycji. W 2007 roku cały zespół nie odniósł żadnych sukcesów i Toyota ukończyła sezon na szóstej pozycji z 13. punktami, z czego 8 wywalczył Trulli, a 5 Ralf Schumacher. Ostatecznie Niemiec rozstał sie z zespołem, a Jarno Trulli pozostał. Jego nowym kolegą został kolejny niemiecki kierowca Timo Glock.
Mocne strony: bardzo szybki, szczególnie w kwalifikacjachSlabé stránky: nierówno jeździ w wyścigach, potrzebuje perfekcyjnie ustawionego auta
TIMO GLOCK – kierowca zespołu, numer startowy 12
Niemiecki kierowca Timo Glock rozpoczynał karierę zawodniczą w wieku 14 lat od motokrosu. Trwało to jednak krótko i rok później rozpoczął starty w kartingu. Szybko jednak trafił do Formuły 1, bo w 2004 roku wystartował w czterech wyścigach. Zastąpił Giorgio Pantano, który popadł w problemy finansowe ze sponsorami i startował w jednym zespole z Nickiem Heidfeldem. Był to Jordan.
Imię i nazwiskoTimo GlockUrodzony10. marca 1982, Lindenfels (Niemcy)Wzrost169 cmWaga64 kgStan rodzinnykawalerZainteresowaniekarting, sporty ogólnorozwojowe1. GP13. czerwca 2004 - GP Kanady/Montreal w zespole Jordan-Ford1. miejsce punktowane13. czerwca 2004 - GP Kanady/Montreal za 7. miejsce w 1. GP kariéryNajlepsze miejsce w MŚ19. miejsce (2004)Najlepsza pozycja na starcie16. miejsceNajlepsze miejsce w GP7. miejsceLiczba startów w GP4Liczba zwycięstw w GP0Liczba uzyskanych punktów2 (skuteczność 0,50 pkt./wyścig)Liczba najszybszych okrążeń0Liczba pole-position0Nieukończone wyścigi0%
Jednak tak szybki debiut w Formule 1 nie zapewnił wówczas Glockowi stałego kontraktu. Startował w ChampCar i Serii GP2. W 2007 roku dr Mario Theissen zaangażował go w roli drugiego kierowcy testowego w zespole BMW Sauber. Po odejściu Sebastiana Vettela do Scuderii Toro Rosso awansował o szczebel wyżej. Ostatecznie tuż przed końcem sezonu miejsce w zespole zaoferowała mu Toyota, gdzie zastąpił Ralfa Schumachera. Tym razem ma nadzieje na znacznie większe sukcesy niż dotychczas.
2000Niemiecka foruła BMW, debiutant roku2001Niemiecka formuła BMW, mistrz2002Niemiecka formuła 3,3. miejsce2003Europejska formuła 3, 5. miejsce2004Kierowca testowy, Jordan-Ford, debiut w GP Kanady i 3 końcowe GP roku jako następca Giorgia Pantana, gościnnie w Porsche Supercup, w MŚ Formuły 1 łącznie 2 punkty i 19. miejsce w mistrzostwach 2005Serial ChampCar, 8. miejsce, debiutant roku2006Seria GP2, łącznie 4. místo2007Kierowca testowy, BMW Sauber, mistrz serii GP22008Panasonic Toyota Racing
Dopiero w wieku 22 lat Timo Glock po raz pierwszy usiadł za kierownica bolidu Formuły 1 zespołu Jordan. Podczas swojego debiutu ukończył GP Kanady na punktowanym siódmym miejscu, na które awansował po dyskwalifikacji czterech kierowców. Nie wystarczyło to jednak do podpisania kontraktu na kolejny sezon. Zawiedziony wyjechał za ocean i startował tam w wyścigach ChampCar, gdzie uznany został debiutantem roku.
Drugą próbę wejścia do Formuły 1 otrzymał Timo Glock w 2006 roku po dobrych występach w serii GP2. W 2007 roku został kierowca testowym zespołu BMW Sauber.
Mocne strony: bojowy, agresywny w walce, jak na debiutenta doświadczonySłabe strony: zniechęcają go niepowodzenia
KAMUI KOBAYASHI – kierowca testowy
Japoński 21-latek nie jest na europejskich torach postacią zupełnie nową. Od 2005 roku startuje w wyścigach Formuły Renault i F3. dobre wyniki w F3 w 2007 roku zapewniły mu naturalny awans do wyższej kategorii. Jako podopieczny Toyoty otrzymał w 2008 roku szansę uczestniczenia w testach bolidów Formuły 1.
Imię i nazwiskoKamui KobayashiUrodzony13. września 1986, Aamagasaki (Japonia)Wzrost? cmWaga? kgStan rodzinnykawalerZainteresowanie???Liczba startów w GP0Liczba zwycięstw w GP0Liczba zdobytych punktów0Liczba najszybszych okrążeń0Liczba pole-position0
Toyota obserwuje jego wyniki już od 2004 roku i od tego czasu włączyła go do programu przeznaczonego dla utalentowanych kierowców. Zdobywał doświadczenie na europejskich torach. W minionym sezonie prezentował równą formę i systematycznie zdobywał punkty, co pozwoliło mu na zajęcie w europejskiej serii Formuły 3 czwartej pozycji w całym sezonie.
1996Początek kariery w kartingu2000Karting, japoński mistrz juniorów2001Karting, japoński mistrz seniorów2002Formuła Esso-Toyota2003Formuła Esso-Toyota,2. miejsce w sezonie2004Włączenie do programu utalentowanych zawodników toyoty2005Włoska formuła Renault, mistrz formuły Renault-Eurocup2006Europejska seria formuły 3, łącznie 8. miejsce2007Europejska seria formuła 3, łącznie 4. miejsce2008Kierowca testowy, Toyota
Kamui Kobayashi w latach1996 - 2002 najczęściej pojawiał się w wyścigach kartów i zdobył łącznie sześć tytułów mistrzowskich.
O zespołach Formuły 1 w sezonie 2008: