Po raz pierwszy Koncept D pojawił się podczas salonu samochodowego we Frankfurcie nad Menem w 1999 roku. Wersja studyjna miała nadwozie liftback, ale już do produkcji trafiła bardziej klasyczna.
Volkswagen Phaeton otrzymał dziesięciocylindrowy silnik wysokoprężny, a jego platforma była identyczna na jakiej powstał Bentley Continental. Produkcję seryjną rozpoczęto w maju 2002 roku.
Chociaż Phaeton jest już osiem lat w sprzedaży to jednak nie przyniósł producentowi spodziewanych sukcesów. Zmiany kosmetyczne nadwozia zostały zaprojektowane przez Waltera de Silvę. Nowa jest atrapa wlotu powietrza chłodnicy , pas świateł diodowych do jazdy dziennej oraz sportowy przedni zderzak. Standardem będą reflektory bi-ksenonowe, radar adaptacyjnego tempomatu, wąskie przednie światła mgłowe, diodowe kierunkowskazy w lusterkach bocznych.
Z tyłu nadwozia zmieniły się światła zespolone, które w całości tworzą diody. Zmienił się także kształt tylnego zderzaka. Podstawowym silnikiem Phaetona jest 3,6 FSI V6 o mocy 206 kW. W ofercie są też benzynowe jednostki napędowe: 4,2 FSI V8 (246 kW) i W12 o pojemności skokowej 6,0 W12 (331 kW) oraz jeden sześciocylindrowy turbodiesel 3,0 TDI o mocy 176 kW.