15 września w Warszawie fani motoryzacji obchodzili święto, które narodziło się 3 lata temu. Mowa o VERVA Street Racing – wydarzeniu mającym na celu przybliżyć egzotyczne pojazdy oraz sporty motorowe szerszej publiczności.
Tegoroczna edycja pobiła wszelkie rekordy. Do Warszawy przyjechało ponad 200 luksusowych i sportowych maszyn, które obejrzało 100 000 widzów. Właściwie każda dyscyplina motorsportu miała swojego przedstawiciela. I to z najwyższej półki.
Nie zabrakło maszyn z takich serii jak WRC, Formuła 1, DTM, GT3, GT2, Formuła 2, Porsche Supercup, GSMP, DMP czy klasycznych rajdówek i wyścigówek z lat 60-tych i 70-tych. Na VERVA Street Racing zaprezentowano również współczesne dzieła technologii w wersjach drogowych oraz kultowe pojazdy z przeszłości, będące klasą samą dla siebie.
W naszej galerii znajdą Państwo fotografie pojazdów wraz z opisami, które na stałe zapisały się na kartach historii motoryzacji. Serdecznie zapraszamy do obejrzenia galerii „Perły motoryzacji VERVA Street Racing”. Zdjęcia wykonał Radosław Turek.
Shelby Daytona Cobra Coupe (1964-1965). Pierwszy amerykański samochód, który pokonał włoskie Ferrari w wyścigach serii FIA World Sportscar Championship. Biały kruk wśród samochodów wyścigowych - wyprodukowano zaledwie 6 sztuk z czego 5 przetrwało do dziś. Caroll Shelby do stworzenia Daytony wykorzystał podwozie oraz układ napędowy z AC Cobry (motor V8 4.7/385 KM) . Karoserię ze sztywnym dachem zaprojektował na nowo. Ceny oryginalnych egzemplarzy wahają się w graniach 10 milionów dolarów
Alfa Romeo GTam z 1969 roku to wyścigówka z krwi i kości zbudowana na bazie modelu 1750 GTV. W czasach swojej świetności odnosiła wiele sukcesów na europejskich torach, w tym w prestiżowej serii ETCC. Wygrywała m.in. z BMW CS czy Fordem Capri 2300 RS. Pod maską auta kryje się dwulitrowa jednostka o mocy 240 KM. Powstało zaledwie 40 sztuk Alfy Romeo GTam. Jeden egzemplarz należy do polskiego kierowcy Rafała Płatka, który z powodzeniem startuje w zagranicznych wyścigach samochodów zabytkowych
Porsche 911 RSR. Gwiazda sportów motorowych w sezonie 1973. Zbudowano tylko 49 sztuk tego modelu. Do napędu RSR służył 2.8-litrowy motor o mocy 300 KM osiąganych przy 8000 obr/min (!). Zwycięzca 24-godzinnego wyścigu Daytona, zdobywca 3. miejsca w 24h Le Mans oraz triumfator w ostatniej edycji emocjonalnego rajdu Targa Florio
Ford Mustang I generacji. Produkowany w latach 1964-1973. Ikona amerykańskiej motoryzacji, jeden z najbardziej pożądanych modeli Forda na świecie. Samochód w najmocniejszej wersji chowa pod maską motor 7.0 l V8 o mocy 375 KM. Ceny oryginalnych egzemplarzy w stanie kolekcjonerski sięgają nawet 150 000 $
Ferrari 275 P2 (1965). Wyścigowy prototyp zbudowany na bazie modelu 275 zaprojektowanego przez Pininfarinę. Pierwszy samochód z silnikiem zamontowanym centralnie, który sięgnął po zwycięstwo w wyścigach. Motor V12 jest nadal klasą samą dla siebie
Porsche 911 SC (1977-1983), a właściwie 911 Super Carrera. Model wyposażony w 3-litrowy silnik o mocy 180, a od 1981 roku, 204 KM. Przy masie zaledwie 1160 kg czyni z 911 wyjątkowo szybki pojazd. Wersję SC charakteryzowało także bogatsze wyposażenie od poprzednika. Prezentowany model z powodzeniem startuje w Górskich Samochodowych Mistrzostwach Polski
Ferrari 330 P2 (1965). Okres wielkiej rywalizacji Forda z Ferrari w wyścigach długodystansowych. Włoski rumak napędzany niezawodnym 4.0 V12 musiał ustąpić miejsca amerykańsku przeciwnikowi w Le Mans, jednak zrewanżował się na terenie Forda w Daytonie. Zamieszczony na fotografii model w nietypowej zieleni należy do brytyjskiego kierowcy wyścigowego Davida Pipera
Ponownie Ford Mustang I generacji z połowy lat 60-tych, tym razem w wyjątkowej wersji Shelby GT 500. Jak sama nazwa wskazuje, swoje "palce maczał" w nim Caroll Shelby. Urzekająco piękny, brutalnie silny. Niektórzy mogą kojarzyć model ten z filmem „60 sekund”, na potrzeby którego stworzono specjalną edycję Shelby Mustanga GT500 „Eleanor”. Projektem zajął się Chip Foose
Jaguar E-Type (1961-1975). Kwintesencja brytyjskiego stylu, a dla wielu miłośników motoryzacji najpiękniejszy samochód wszechczasów (1. miejsce w rankingu The Daily Telegraph). Występuje z trzema benzynowymi jednostki napędowymi: 3.8 R6, 4.2 R6 oraz 5.4 V12. Nie pozostaje nic innego jak delektować się jego pięknem
Austin Healey 3000 (1959-1967). Samochód dostępny wyłącznie w wersji roadster produkowany przez brytyjską markę Austin Motor Company. Pod maską znajduje się rzędowa „szóstka” o pojemności 2.9 litra. W najmocniejszej wersji rozwijał moc 150 KM. Zasłynął dzięki sukcesom w wielu europejskich rajdach
Polski Fiat 125P. Powrót rajdowej legendy na odcinki specjalne stał się rzeczywistością. Coraz więcej osób decyduje się na pieczołowite odrestaurowanie polskiej rajdówki sprzed lat. Samochód w swojej epoce z powodzeniem startował w tak prestiżowych imprezach jak Rajd Polski, Rajd Monte Carlo czy Rajd Akropolu. W tegorocznym historycznym Rajdzie Monte Carlo załoga Stanisław Postawka i jego ojciec Andrzej na Fiacie 125P zajęli 22. miejsce w klasyfikacji generalnej
Tego pojazdu prawdopodobnie nie trzeba nikomu przedstawiać. Polonez w rajdowej specyfikacji 2000 Rally wyposażony w 2-litrowy silnik DOHC z dwoma podwójnymi gaźnikami Weber. Wielkie nadzieja polskiego motorsportu produkowana przez Fabrykę Samochodowych Osobowych w Warszawie, której historia sięga 1978 roku. Zdobywca punktów w Mistrzostwach Świata (Maciej Stawowiak/Ryszard Żyszkowski, Rajd Portugalii 1980). Niezwykle zaawansowana konstrukcja z podzespołami od najlepszych europejskich producentów. Mało kto wie, że Polonez 2000 Rally w 1984 roku otrzymał homologację grupy B. Niestety za późno
Lancia Delta Integrale EVO (turbodoładowany silnik 2.0 o mocy 211 KM i napęd 4x4). Rajdowa królowa wczesnej grupy A. 46 wygranych rajdów w Mistrzostwach Świata i 6 mistrzowskich tytułów z rzędu w kategorii producentów (1987-1992). Za kierownicą Delty zwyciężali m.in. Massimo Biasion, Juha Kankkunen, Markku Alen czy Carlos Sainz. 20 lat temu był to jeden z najbardziej pożądanych samochodów na europejskich drogach
Skoda Fabia WRC. Reprezentuje najwyższą klasę rajdową World Rally Car pierwszej generacji (1997-2010). Pod maską znajduje się 2-litrowy silnik turbo o mocy 300 KM połączony z sekwencyjną skrzynią biegów. Napęd 4x4. Dzięki masie wynoszącej zaledwie 1200 kg samochód rozpędza się do 100 km/h w około 3.5 sekundy. Pojazdy WRC słyną z fenomenalnej sterowności, zrywności i wytrzymałości
Subaru Impreza STI. Legenda rajdów samochodowych, odwieczny rywal Mitsubishi Lancera Evolution. Wielokrotny zdobywca tytułu Mistrza Świata producentów oraz multi-zwycięzca regionalnych mistrzostw w grupie N. Produkowana nieprzerwanie od 1993 roku. Subaru Impreza STI posiada silnik 2.0 turbo typu boxer o mocy oscylującej w granicach 300 KM (później 2.5 turbo) i napęd 4x4
Mitsubishi Lancer Evolution IX (produkowany od 1992). Na rynku jest już dostępna X ewolucja Lancera. Właściwie jedyny konkurent Subaru Imprezy. Oba auta stworzyły klasę samą dla siebie. Podobnie jak Impreza posiada silnik 2.0 turbo o mocy ok. 300 KM i napęd 4x.4 Na swoim koncie ma również niewiele mniej lub więcej tytułów. Za kierownicą Lancera Evo Tommi Makinen czterokrotnie zdobywał Rajdowe Mistrzostwo Świata
Bolid RB7 zespołu Red Bull Racing. Pojazd, który z pospolitym samochodem oprócz czterech kół nie ma nic wspólnego. Szczyt technologii i inżynierii samochodowej. Silnik o pojemności 2.4 potrafi kręcić się do 18 tys. obr/min i rozwija moc ok. 750 KM (dane nieoficjalne, bowiem żaden z producentów nie publikuje takich informacji). Masa bolidu wynosi ok. 620 kg. Przyspieszenie większości współczesnych F1 od 0 do 100 km/h wynosi 1.7 sekundy, a od 0 do 300 km/h 8.6 sekundy!
Mercedes klasy C w ekstremalnej specyfikacji DTM. Co łączy go z drogową wersją klasy C? Nazwa i poniekąd kształty. Samochody DTM (najpopularniejsza seria wyścigowa w Niemczech) to pełnokrwiste wyścigówki. Nadwozie wykonano z lekkich materiałów, a bazą napędową jest silnik V8 o pojemności 4 litrów. Moc wynosi ok. 460 KM, która jest przenoszona na koła tylne. Masa to 1050 kg. Przyspieszenie do 0 do 100 km/h nie przekracza 3.5 sekund
Mazda RX-7 III generacji (1992-2002). Właściwie niespotykana na polskich drogach (brak dystrybucji), ale bardzo popularna w Japonii i Stanach Zjednoczonych. Sercem RX-7 jest charakterystyczny dla Mazdy rotacyjny silnik Wankla. Z zaledwie 1.3 litra pojemności w najmocniejszej wersji rozwija aż 276 KM. Moc przenoszona jest oczywiście na koła tylne. Polskiej publiczności Mazdę RX-7 przybliżył drifter Krzysztof Terej
Lotus Exige E1-3500 należący do kierowcy wyścigowego Piotra Soji. Samochód przeszedł gruntowną modernizację, by z powodzeniem startować w wyścigach płaskich i górskich. Sercem auta jest hondowski motor K24 (pojemność 2.4 l) o mocy 285 KM
Porsche 911 GT3 Cup (typ 997). Wyścigowa broń zawodników VERVA Racing Team, Kuby Giermaziaka i Patryka Szczerbińskiego, w międzynarodowej serii Porsche Supercup. Samochód dysponuje 4-litrową jednostką napędową o mocy 450 KM, którą na koła tylne przenosi 6-biegowa sekwencyjna skrzynia biegów
Radical SR3 RS. Marka Radical powstała w 1997 roku. Dwóch brytyjskich inżynierów - Mick Hyde i Phil Abbott korzystając ze swojej wiedzy i doświadczenia postanowili stworzyć pojazd bezkompromisowy, ale stosunkowo niedrogi. I to z pewnością im się udało, ponieważ Radicale podbiły serca kierowców wyścigowych na całym świecie
Mercedes SLS AMG GT3. Najnowsza technologia ukryta w stylistycznym dziele sztuki. Stworzony do wygrywania. Szczegółowe informację znajdą Państwo pod adresem: www.mercedes-amg.com/slsgt3/
Toyota AE86 (Hachiroku) w Polsce znana jako popularna Corolla (1983-1987). Występuje w dwóch wersjach nadwozia: hatchback oraz coupe. Kultowy model w środowisku drifterskim (napęd na tył), ale AE86 ma także na swoim koncie wiele sukcesów w wyścigach płaskich. Słynie z doskonałych właściwości jezdnych, szczególnie gdy napędza ją legendarna jednostka 1.6 4A-GE rozwijająca 120 KM (wersje GT, GT-APEX oraz GTV). Hachiroku zdobyła na popularności również dzięki ojcowi driftingu Keiichi Tsuchiyii oraz kreskówce Initial-D
Toyota GT86. Pierwszy od wielu lat samochód japońskiego producenta budzący tak wiele emocji. Następca niezapomnianej AE86. Powstał przy współpracy z Subaru (silnik typu boxer 2.0/200 KM i napęd na tylne koła). Czy już teraz GT86 można traktować jak auto kultowe? Sądzimy, że tak...
Inżynierowie Nissana wpadli kiedyś na pomysł, że fajnie byłoby zbudować radykalną wersję niesfornego Juke’a. Spece od marketingu szybko podłapali idee i zlecili projekt. Tym sposobem powstał Juke-R. Serce, napęd oraz zawieszenie pochodzą od flagowego GT-R’a, zatem crossover otrzymał najlepsze podzespoły z fabryki Nissana. 550 KM w pudełku? Dlaczego nie. Cena? Lepiej nie pytać...
Mercedes C63 AMG Coupe Black Series. Najmocniejszy samochód w swojej klasie. Silnik V8 o pojemności 6.3 litra rozwija 517 KM i 620 Nm co pozwala rozpędzić auto do 100 km/h w 4,2 sekundy. Sportowe usposobienie ujawnia się już po pokonaniu pierwszego zakrętu, a wygląd rasowego coupé przyprawia o gęsią skórkę. Jest muskularny, pewny siebie i nie pozostawia złudzeń w jakim celu został stworzony. ESP w trybie OFF niewskazane
W czerni im do twarzy. Od lewej: Nissan GT-R, Ford Mustang V generacji, Bentley Continental GT oraz Porsche 911 cabrio