Trasa naszej jazdy testowej wiodła z Warszawy przez Poznań, Berlin do Essen, a następnie do Lipska i przez Wrocław autostradą A4 do Strzelec Opolskich. Dalej już drogami lokalnymi do Częstochowy i drogą szybkiego ruchu do Warszawy. Łącznie pokonaliśmy dystans 2,5 tys. kilometrów, co pozwala ocenić model 308 SW w różnych warunkach jazdy.
Pierwszą cześć trasy pokonaliśmy w ramach obowiązujących przepisów, czyli przestrzegając wszelkie ograniczenia prędkości. Była to, więc jazda płynna, ale znacznie wolniejsza niż na autostradach niemieckich.
Okazało się, że Peugeot 308 SW 1,6 HDI w takich warunkach zużył nam średnio 5,8 l/100 km oleju napędowego. Jednak już po przekroczeniu granicy Niemiec i wjechaniu na znacznie lepsze autostrady, uwolniły naszą fantazję.
Jednak staraliśmy się utrzymywać w przedziale prędkości 130-150 km/h. Korzystaliśmy także z tempomatu. Po dojechaniu do pierwszego celu naszej podróży, którym było Essen, okazało się, że średnie zużycie oleju napędowego wzrosło, ale tylko do 6,5 l/100 km.
Zaznaczyć należy, że nasza jazda nie była jakimś sportowym wyczynem. Staraliśmy się jechać płynnie, zbytnio gwałtownie nie przyspieszać i nie ścigać się z innymi użytkownikami. Z naszych krótkich prób popartych wskazaniami komputera pokładowego, że bardziej dynamiczna i szybsza jazda związana jest bezpośrednio ze znacznym wzrostem paliwa i zdecydowanie przekracza normy podawane przez producenta. Ale to jest już bezpośrednio uzależnione od fantazji kierowcy.
Czterocylindrowa jednostka wysokoprężna o pojemności skokowej 1598 cm3 i mocy 110 KM przy prędkości do 150 km/h pracuje stosunkowo cicho, nie męczy hałasem pasażerów. Taka moc w zupełności wystarcza na osiąganie optymalnego przyspieszenia, chociaż w tym przypadku wymaga redukcji przełożenia na stopień niżej. Sześciostopniowa przekładnia pracuje płynnie, nie wymaga siły i ma krótkie przełożenia.
Pozytywnie należy ocenić zawieszenie, które zapewnia pasażerom podróż w komfortowych warunkach. Przednie fotele zostały ergonomicznie zaprojektowane i nawet po pokonaniu jednorazowo dystansu 800 km kierowca nie czuje się zmęczony, nie odczuwa bólu kręgosłupa.
Przednie fotele dają się odpowiednio dopasować do każdej sylwetki, ale nam zdecydowanie nie podobał się mechanizm regulacji kąta ustawiania oparcia, który wymaga od kierowcy użycia znacznej siły. Na tylnej kanapie jest odpowiednio dużo miejsca, szczególnie na nogi. Co można docenić przy dłuższych podróżach. Oparcia są indywidualnie składane, co znacznie zwiększa funkcjonalność tego pojazdu.
Bagażnik ma pojemność 508 litrów, ale po złożeniu tylnych siedzeń powiększa się do 1736 litrów. W najszerszym miejscu ma 1350 mm, a dolna krawędź załadunku znajduje się już 550 mm nad ziemią. Zaleta bagażnika jest także jego równa podłoga. Dobre wrażenie robi deska rozdzielcza, której elementy wykonane są z dobrych jakościowo materiałów.
Dobrze widoczne i czytelne są dla kierowcy wszelkie wskaźniki oraz funkcjonalne dźwignie – kierunkowskazów, tempomatu, wycieraczek i radioodbiornika. W testowanej przez nas wersji zamontowany był fabrycznie system nawigacji satelitarnej z zamykanym ekranem, na którym także wyświetlane są informacje dotyczące systemu audio. Ekran ten może być w każdej chwili zamknięty do pozycji wyjściowej. Bardzo praktycznym rozwiązaniem jest także informowanie kierowcy o ewentualnej zmianie kierunku jazdy dodatkowo na małym wyświetlaczu na tablicy zegarów.
Podczas testu korzystaliśmy z dwóch urządzeń nawigacji satelitarnej – zamontowanego na stałe w pojeździe i dodatkowo był to przenośny Navigon 8410. Oczekiwaliśmy znacznych rozbieżności we wskazaniach, ale okazało się, iż fabrycznie zamontowany zestaw z mapą Europy zdał praktyczny egzamin. Nawet na lokalnych drogach na terenie Niemiec kilkakrotnie ukazał nam bardziej realne wskazania niż Navigon z mapą Niemiec!
Peugeot 308 SW z całą pewnością stanowi jedną z najciekawszych ofert rynkowych nie tylko w tym segmencie. Zaletą jest duże i funkcjonalne wnętrze, oszczędny silnik wysokoprężny i odpowiedni komfort jazdy.
Testowana przez nas egzemplarz Peugeot 308 SW 1,6 HDi 110 KM Premium kosztuje 73 100 zł. Jego wyposażenie to: 4 poduszki powietrzne, ABS oraz wspomaganie hamowania awaryjnego, ESP, automatycznie włączane światło, elektrycznie regulowane, składane i podgrzewane lusterka boczne, centralny zamek sterowany pilotem, elektrycznie sterowane szyby w drzwiach, automatyczna klimatyzacja dwustrefowa, komputer pokładowy, regulacja koła kierownicy w dwóch płaszczyznach, relingi dachowe, światła mgłowe, szklany dach panoramiczny, wspomaganie kierownicy progresywne, system nawigacji satelitarnej, radio z CD MP3.
Plusy:
- dobrej jakości materiały we wnętrzu
- przestrzenne wnętrze
- komfortowe siedzenia
- wytłumienia hałasu
- komfortowe podwozie
- ekonomiczna eksploatacja przy normalnej jeździe
- praktyczne schowki i miejsca na pojemniki
- dobre hamulce
Minusy:
- wzrost zużycia paliwa przy szybkiej jeździe
- utrudniona regulacja nachylenia oparcia fotela kierowcy
Peugeot 308 SW 1,6 HDi (110 KM) - Podstawowe dane techniczne | |
Typ silnika: | wysokoprężny z turbodoładowaniem |
Cylindry / zawory: | 4 / 4 |
Pojemność skokowa (ccm): | 1560 |
Moc (kW / obr./min): | 80 / 4000 |
Maksymalny moment obrotowy (Nm / obr./min): | 240 / 1750 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 185 |
Przyspieszenie 0 - 100 km/h (s): | 12.5 |
Zużycie paliwa - miasto/trasa/mieszane (l/100 km): | 6.3 / 4.1 / 4.9 |
Bagażnik - siedzenia/złożone (l): | 573 / 1736 |
Zbiornik paliwa (l): | 60 |
Masa pojazdu gotowego do jazdy / nośność (kg): | 1407 / 453 |
Rozmiar opon: | 205/55 R17 |
Wymiary zewnętrzne: | |
długość (mm): | 4500 |
szerokość (mm): | 1815 |
wysokość (mm): | 1566 |
rozstaw osi (mm): | 2708 |
rozstaw kół z przodu (mm): | 1536 |
rozstaw kół z tyłu (mm): | 1531 |
Wymiary wewnętrzne: | |
podzielna przestrzeń z przodu min/max (mm): | 840 / 1010 |
podzielna przestrzeń z tyłu min/max (mm): | 710 / 950 |
wysokość nad siedzeniem - przód (mm): | 1010 |
wysokość nad siedzeniem - tył (mm): | 970 |
szerokość z przodu (mm): | 1490 |
szerokość z tyłu (mm): | 1480 |
długość siedziska z przodu (mm): | 490 |
długość siedziska z tyłu (mm): | 470 |
wysokość oparcia z przodu (mm): | 620 |
wysokość oparcia z tyłu (mm): | 580 |
miejsce z tyłu pod przednim siedzeniem: | tak |