nowoczesne, mocne i jednocześnie oszczędne silniki wysokoprężne z turbosprężarką (TDI) i układem wtryskowym Common-Rail najnowszej generacji. Volkswagen samochody użytkowe zaprezentował publicznie raz pierwszy podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego (IAA) w Hanowerze. Była to wersja przeznaczona dla morskich służb ratowniczych. Model ten nakreślił wizerunek przyszłych samochodów użytkowych Volkswagena.

Całkowitą nowością jest również design tego samochodu. W studyjnym pick-upie widać wyraźnie nowe stylistyczne DNA Volkswagena, zaprezentowane po raz pierwszy w Scirocco i Golfie szóstej generacji. Pickup jest pierwszym samochodem użytkowym Volkswagena, w którym zastosowano nowy "kod genetyczny". Główny projektant koncernu - Walter de Silva - skomentował to następująco: "Zestawiliśmy pewne podstawowe elementy - określane jako historyczne DNA, które odziedziczą nowe projekty Volkswagena. Wszyscy oglądający nasze samochody będą odnosić wrażenie, że patrzą na coś znajomego, a jednocześnie nowego".

Znajomy, a jednak nowy - takie wrażenie doskonale pasuje do studyjnego pick-upa. Do znanych elementów należą czyste i pełne siły płaszczyzny nadwozia, a także precyzja z jaką poszczególne strefy nadwozia łączą się ze sobą. Na szczególną uwagę zasługuje kontur powyżej klamek, który z jednej strony oddziela od siebie drzwi i płaszczyzny okien, z drugiej strony rozciąga się od słupka C, przez drzwi do przedniego błotnika i zderzaka. Jest to linia, która w wyjątkowy sposób kształtuje cały samochód.

O najwyższej wartości świadczą również takie elementy stylistyczne jak poziomy układ osłony chłodnicy z wbudowanym symbolem VW oraz reflektory włączone w całość linii grilla. Dzięki nim przód nadwozia o szerokości 1,9 metra robi naprawdę wyjątkowe wrażenie. Inaczej niż w przypadku konkurencji pickup VW mieści europaletę nie tylko wzdłuż lecz również w poprzek przestrzeni ładunkowej.

Głównymi rynkami dla nowego pick-upa będą Ameryka Południowa, Afryka Północna i Australia. W tych regionach świata popyt na pick-upy, które ze względu na swoją wszechstronność wykorzystywane są jako samochody użytkowe i weekendowe, jest bardzo duży. Nowy pickup będzie produkowany w argentyńskich zakładach Volkswagena "Pacheco" i zostanie wprowadzony do sprzedaży, jeszcze w 2009 roku na rynek Ameryki Południowej. W Europie samochód pojawi się w 2010 roku.