"Jest to kolejny rekordowy rok pod względem nakładów inwestycyjnych na drogi. Zamknęły się one kwotą o ponad połowę wyższą niż przed rokiem" - poinformował dziennikarzy dyrektor oddziału Jacek Gryga. Dla porównania w roku 2007 wydano na ten cel w regionie około 900 mln zł.

Jak zaznaczył, br. prace budowlane i przygotowawcze prowadzone były na prawie 70 proc. sieci dróg krajowych w województwie małopolskim. Główne źródła finansowania inwestycji to Krajowy Fundusz Drogowy, budżet państwa oraz unijny Fundusz Spójności i kredyty z Europejskiego Banku Inwestycyjnego.

Najważniejszą tegoroczną inwestycją jest budowa kolejnego 20-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Krakowem i Szarowem, na którą wydano w 2008 r. 424 mln zł. Zakończenie przedsięwzięcia zaplanowano na połowę przyszłego roku.

Pozostałe ważne inwestycje to m.in. zakończona w tym miesiącu modernizacja najstarszej części południowej obwodnicy Krakowa w ciągu autostrady A4, rozpoczęcie budowy wschodniej obwodnicy Krakowa w ciągu drogi ekspresowej S7 pomiędzy węzłem Bieżanów a węzłem Rybitwy, budowa ekspresowego odcinka "Zakopianki" pomiędzy Myślenicami i Lubniem wraz z obwodnicą Lubnia, dokończenie modernizacji krajowej "czwórki" pomiędzy Targowiskiem i Tarnowem oraz modernizacja drogi nr 7 pomiędzy Rabką i granicą państwa w Chyżnem.

W tym roku oddano też do użytku oczekiwaną przez mieszkańców i kierowców obwodnicę Biecza na drodze nr 28 o długości 5 kilometrów.

Wykupy gruntów pod przyszłe inwestycje drogowe kosztowały 2008 r. krakowski oddział GDDKiA ponad 33 mln zł, a opracowanie dokumentacji dla 25 przyszłych zadań to kolejne 30 mln zł.

Krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zarządza siecią dróg krajowych województwa małopolskiego, na którą składa się 12 dróg o łącznej długości 886 km, w tym 88 km tras dwujezdniowych oraz 405 mostów i około 1,8 tys. innych obiektów inżynierskich.