Auto Świat Wiadomości Aktualności Pamiętasz wczasy w PRL-u? Na 11. pytaniu potknie się prawie każdy

Pamiętasz wczasy w PRL-u? Na 11. pytaniu potknie się prawie każdy

Autor Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł

Wakacje w PRL-u to była przygoda pełna absurdów, kombinowania i niezapomnianych emocji. Nie każdemu „to były czasy!” kojarzy się z nostalgią – wyjazdy za czasów Rzeczypospolitej Ludowej wymagały sprytu, cierpliwości i elastyczności. Marazm, reglamentacja i ograniczenia sprawiały, że każda, nawet najkrótsza podróż, stawała się wyzwaniem. A jednak – dla wielu była to prawdziwa szkoła życia i spełnienie marzeń. Pamiętasz jeszcze te klimaty? Przypomnij sobie, jak wyglądały wczasy, gdzie jeździło się najchętniej i co oznaczało być kierowcą w PRL-u. W naszym quizie sprawdzisz, ile z tego jeszcze pamiętasz. Wynik 11/15 to już mistrzostwo!

Podróże w PRL-u - to było wyzwanie! Pytamy o wyzwania, miejsca i absurdy czasów słusznie minionych
Podróże w PRL-u - to było wyzwanie! Pytamy o wyzwania, miejsca i absurdy czasów słusznie minionychŻródło: Źródło zbiorcze dla obrazków importowanych w ramach Onet Editorial Workflow

Rozpocznij quiz

Pytanie 1/15
Żródło: Shuterstock / siekierski.photo

1. Popularny czteroosobowy "Maluch" to już legenda. Każdy pamięta dzieci wożone na kolanach i torby poupychane pod nogami. Czy wiesz, ile oficjalnie osób można zmieścić w tym samochodzie? Pytamy o Rekord Guinnessa:

Poprawna odpowiedź: 17

W 2015 r. mistrzowie świata w tańcu pobili rekord świata w liczbie osób, którym udało się wejść do Fiata 126p. Finalnie udało się wsiąść aż 17 osobom.

Pytanie 2/15

2. Gdzie w latach 50. najłatwiej było wyjechać za granicę?

Poprawna odpowiedź: do Czechosłowacji

Podpisana w 1955 r., a obowiązująca od kwietnia 1956 r., konwencja turystyczna z Czechosłowacją było dla wielu osób przełomową zmianą. Choć życie za południową granicą niewiele się różniło od naszego, wielu uwielbiało wręcz korzystać z takiej możliwości.

Pytanie 3/15

3. Pamiętasz popularne "ogórki"? Jakie rozwiązanie stosowano, aby zapobiec zamarzaniu przedniej szyby zimą?

Poprawna odpowiedź: uchylano pokrywę silnika

Zimą w autobusach "ogórkach" często zawodziło ogrzewanie przedniej szyby. Kierowcy znaleźli na to sposób: uchylali nieco pokrywę silnika, podkładając pod nią np. cegłówkę, co pozwalało ciepłu z silnika dostawać się do wewnątrz i zapobiegało zamarzaniu szyby.

Pytanie 4/15
Żródło: Unsplash / Roberto Huczek

4. Jakie miasto widać na zdjęciu? W PRL-u było częstym kierunkiem samochodowych wypraw.

Poprawna odpowiedź: Sopot

Sopot, ze względu na swoje położenie nad morzem i słynne molo, był jednym z najbardziej popularnych kierunków wakacyjnych w PRL. Miasto to było i nadal jest znanym kurortem nadmorskim.

Pytanie 5/15

5. Na kolonie najczęściej jeździło się...?

Poprawna odpowiedź: pociągiem

Specjalne składy kolonijne w czasach PRL były wykorzystywane do organizacji wakacyjnych wyjazdów dla młodzieży, w tym do popularnych "ohapów" (Ochotniczych Hufców Pracy) oraz na kolonie letnie. To były imprezy organizowane na masową skalę! Zdarzały się wyjazdy autobusem, ale to była rzadkość.

Pytanie 6/15

6. Jak nazywała się polska przyczepa kempingowa, która była popularna w PRL-u?

Poprawna odpowiedź: Niewiadów

Niewiadów to marka przyczep kempingowych produkowanych przez Zakłady Sprzętu Campingowego i Turystycznego w Niewiadowie. Były one bardzo popularne wśród Polaków podróżujących w czasach PRL-u. Do dziś można zakupić w Niewiadowie dom na kołkach w wersji zliftingowanej i dopasowanej do naszych czasów.

Pytanie 7/15

7. Co było symbolem luksusu i prestiżu podczas podróży pociągiem?

Poprawna odpowiedź: Wagony "pulmanowskie"

Wagony "pulmanowskie" były uważane za szczyt PRL-owskiego komfortu w podróżach pociągiem. Oferowały one wyższy standard wyposażenia i obsługi, co czyniło je symbolem luksusu i prestiżu wśród podróżujących koleją w tamtych czasach.

Pytanie 8/15

8. "Duży Fiat" był marzeniem wielu Polaków. I dawał większe możliwości podróżowania niż Maluch. Jaki to model?

Poprawna odpowiedź: Fiat 125p

Fiat 125p, produkowany w Polsce pod nazwą Polski Fiat 125p, był jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w PRL-u. Jego produkcję rozpoczęto w 1967 r. w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie.

Żródło: Shuterstock / PhotoRK
Pytanie 9/15
Żródło: Shuterstock / siekierski.photo

9. Dlaczego często wyjazd na wakacje własnym samochodem nie wchodził w grę?

Poprawna odpowiedź: z powodu braku paliwa

Można było być dumnym posiadaczem pięknego wozu, ale paliwo było reglamentowane. Niektóre destynacje były z tego powodu wręcz nieosiągalne.

Pytanie 10/15

10. Jaką nazwę nosiła akcja promująca wypoczynek na wsi w czasach PRL-u?

Poprawna odpowiedź: wczasy pod gruszą

Akcja "wczasy pod gruszą" została zapoczątkowana w latach 60. XX w. przez Spółdzielnię Turystyczno-Wypoczynkową "Gromada". Polegała na kierowaniu mieszkańców miast na wypoczynek bezpośrednio do gospodarzy na wsi, a wysokość opłaty za takie wczasy była regulowana przez państwo.

Pytanie 11/15

11. Jak nazywał się program telewizyjny promujący podróże w PRL-u?

Poprawna odpowiedź: "Klub sześciu kontynentów"

"Klub sześciu kontynentów", inaczej "Kawiarenka pod globusem", to popularny w PRL-u program podróżniczy prowadzony przez Ryszarda Badowskiego. Na antenie gościł ponad 20 lat (1969 r. — 1988 r.)

Pytanie 12/15

12. W którym roku wprowadzono paszporty dla obywateli PRL umożliwiające wyjazdy zagraniczne?

Poprawna odpowiedź: 1956 r.

W 1956 r. władze PRL zdecydowały się na złagodzenie polityki paszportowej, co umożliwiło większej liczbie obywateli wyjazdy zagraniczne, choć nadal podlegały one ścisłej kontroli.

Pytanie 13/15

13. Własny samochód był synonimem luksusu i wolności. Który z wymienionych NIE był produkowany w Polsce?

Poprawna odpowiedź: Trabant

Trabant był produkowany w NRD (Niemiecka Republika Demokratyczna), a nie w Polsce Ludowej. Był jednak popularnym samochodem w krajach bloku wschodniego, w tym w Polsce.

Pytanie 14/15

14. Kto najczęściej organizował młodzieżowe wyjazdy wakacyjne?

Poprawna odpowiedź: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK)

Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK) to organizacja, która w czasach PRL zajmowała się promocją turystyki i krajoznawstwa, a także organizacją wczasów pracowniczych, młodzieżowych i wycieczek.

Pytanie 15/15

15. Wakacyjne tankowanie odbywało się oczywiście na CPN-ie. Jakiego koloru było jego logo?

Poprawna odpowiedź: pomarańczowe

Logo CPN-u jest już znakiem kultowym, niestety po stacjach niewiele pozostało. Ostatecznie "cepeeny" zakończyły swoją działalność w 1999 r.

Żródło: Shuterstock / Below the Sky
Brakuje jeszcze 15 odpowiedzi
Wypełnij odpowiedzi na wszystkie pytania, żeby zobaczyć wynik
TWÓJ WYNIK:
Słabiutko, zostajesz w garażu!
Niestety, z taką wiedzą daleko nie zajedziesz! Spróbuj rozwiązać ten quiz jeszcze raz i zobacz, jak ci pójdzie!
Przyzwoicie, czeka cię wycieczka!
Całkiem nieźle sobie poradziłeś. Nie zginąłbyś w PRL-owskim bałaganie, ale do perfekcji jeszcze trochę ci brakuje.
Możesz jechać nad morze!
Brawo, poradzisz sobie nawet z kontrolą milicji. Śmiało możesz zapakować swój dobytek na dach i ruszać w trasę życia! Koniecznie pochwal się wynikiem i sprawdź, czy ktoś zdoła ci dorównać.
Autor Hanna Szczygieł
Hanna Szczygieł
materiał promocyjny

Sprawdź nr VIN za darmo

Zanim kupisz auto, poznaj jego przeszłość i sprawdź, czy nie jest kradziony lub po wypadku

Numer VIN powinien mieć 17 znaków