Rozpocznij quiz
1. Popularny czteroosobowy "Maluch" to już legenda. Każdy pamięta dzieci wożone na kolanach i torby poupychane pod nogami. Czy wiesz, ile oficjalnie osób można zmieścić w tym samochodzie? Pytamy o Rekord Guinnessa:
Poprawna odpowiedź: 17
W 2015 r. mistrzowie świata w tańcu pobili rekord świata w liczbie osób, którym udało się wejść do Fiata 126p. Finalnie udało się wsiąść aż 17 osobom.
2. Gdzie w latach 50. najłatwiej było wyjechać za granicę?
Poprawna odpowiedź: do Czechosłowacji
Podpisana w 1955 r., a obowiązująca od kwietnia 1956 r., konwencja turystyczna z Czechosłowacją było dla wielu osób przełomową zmianą. Choć życie za południową granicą niewiele się różniło od naszego, wielu uwielbiało wręcz korzystać z takiej możliwości.
3. Pamiętasz popularne "ogórki"? Jakie rozwiązanie stosowano, aby zapobiec zamarzaniu przedniej szyby zimą?
Poprawna odpowiedź: uchylano pokrywę silnika
Zimą w autobusach "ogórkach" często zawodziło ogrzewanie przedniej szyby. Kierowcy znaleźli na to sposób: uchylali nieco pokrywę silnika, podkładając pod nią np. cegłówkę, co pozwalało ciepłu z silnika dostawać się do wewnątrz i zapobiegało zamarzaniu szyby.
4. Jakie miasto widać na zdjęciu? W PRL-u było częstym kierunkiem samochodowych wypraw.
Poprawna odpowiedź: Sopot
Sopot, ze względu na swoje położenie nad morzem i słynne molo, był jednym z najbardziej popularnych kierunków wakacyjnych w PRL. Miasto to było i nadal jest znanym kurortem nadmorskim.
5. Na kolonie najczęściej jeździło się...?
Poprawna odpowiedź: pociągiem
Specjalne składy kolonijne w czasach PRL były wykorzystywane do organizacji wakacyjnych wyjazdów dla młodzieży, w tym do popularnych "ohapów" (Ochotniczych Hufców Pracy) oraz na kolonie letnie. To były imprezy organizowane na masową skalę! Zdarzały się wyjazdy autobusem, ale to była rzadkość.
6. Jak nazywała się polska przyczepa kempingowa, która była popularna w PRL-u?
Poprawna odpowiedź: Niewiadów
Niewiadów to marka przyczep kempingowych produkowanych przez Zakłady Sprzętu Campingowego i Turystycznego w Niewiadowie. Były one bardzo popularne wśród Polaków podróżujących w czasach PRL-u. Do dziś można zakupić w Niewiadowie dom na kołkach w wersji zliftingowanej i dopasowanej do naszych czasów.
7. Co było symbolem luksusu i prestiżu podczas podróży pociągiem?
Poprawna odpowiedź: Wagony "pulmanowskie"
Wagony "pulmanowskie" były uważane za szczyt PRL-owskiego komfortu w podróżach pociągiem. Oferowały one wyższy standard wyposażenia i obsługi, co czyniło je symbolem luksusu i prestiżu wśród podróżujących koleją w tamtych czasach.
8. "Duży Fiat" był marzeniem wielu Polaków. I dawał większe możliwości podróżowania niż Maluch. Jaki to model?
Poprawna odpowiedź: Fiat 125p
Fiat 125p, produkowany w Polsce pod nazwą Polski Fiat 125p, był jednym z najbardziej rozpoznawalnych samochodów w PRL-u. Jego produkcję rozpoczęto w 1967 r. w Fabryce Samochodów Osobowych w Warszawie.
9. Dlaczego często wyjazd na wakacje własnym samochodem nie wchodził w grę?
Poprawna odpowiedź: z powodu braku paliwa
Można było być dumnym posiadaczem pięknego wozu, ale paliwo było reglamentowane. Niektóre destynacje były z tego powodu wręcz nieosiągalne.
10. Jaką nazwę nosiła akcja promująca wypoczynek na wsi w czasach PRL-u?
Poprawna odpowiedź: wczasy pod gruszą
Akcja "wczasy pod gruszą" została zapoczątkowana w latach 60. XX w. przez Spółdzielnię Turystyczno-Wypoczynkową "Gromada". Polegała na kierowaniu mieszkańców miast na wypoczynek bezpośrednio do gospodarzy na wsi, a wysokość opłaty za takie wczasy była regulowana przez państwo.
11. Jak nazywał się program telewizyjny promujący podróże w PRL-u?
Poprawna odpowiedź: "Klub sześciu kontynentów"
"Klub sześciu kontynentów", inaczej "Kawiarenka pod globusem", to popularny w PRL-u program podróżniczy prowadzony przez Ryszarda Badowskiego. Na antenie gościł ponad 20 lat (1969 r. — 1988 r.)
12. W którym roku wprowadzono paszporty dla obywateli PRL umożliwiające wyjazdy zagraniczne?
Poprawna odpowiedź: 1956 r.
W 1956 r. władze PRL zdecydowały się na złagodzenie polityki paszportowej, co umożliwiło większej liczbie obywateli wyjazdy zagraniczne, choć nadal podlegały one ścisłej kontroli.
13. Własny samochód był synonimem luksusu i wolności. Który z wymienionych NIE był produkowany w Polsce?
Poprawna odpowiedź: Trabant
Trabant był produkowany w NRD (Niemiecka Republika Demokratyczna), a nie w Polsce Ludowej. Był jednak popularnym samochodem w krajach bloku wschodniego, w tym w Polsce.
14. Kto najczęściej organizował młodzieżowe wyjazdy wakacyjne?
Poprawna odpowiedź: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK)
Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze (PTTK) to organizacja, która w czasach PRL zajmowała się promocją turystyki i krajoznawstwa, a także organizacją wczasów pracowniczych, młodzieżowych i wycieczek.
15. Wakacyjne tankowanie odbywało się oczywiście na CPN-ie. Jakiego koloru było jego logo?
Poprawna odpowiedź: pomarańczowe
Logo CPN-u jest już znakiem kultowym, niestety po stacjach niewiele pozostało. Ostatecznie "cepeeny" zakończyły swoją działalność w 1999 r.