65 procent Polaków posiada samochód w swoim gospodarstwie domowym, w tym 11 procent badanych deklaruje posiadanie co najmniej dwóch pojazdów. W porównaniu do roku 2001 odsetek gospodarstw, które posiadają samochód wzrósł o sześć procent.

Najwięcej gospodarstw nie posiadających samochodu znajduje się w miastach powyżej 200 tysięcy mieszkańców.

W 2008 roku Polacy w "lwiej" części kupowali samochody używane - 80 procent, tylko 20 procent to nowe samochody z salonu. Dla porównania w 2001 roku co trzeci Polak deklarował nabycie nowego samochodu a tylko dwóch na trzech kupiło używane auto.

Najczęściej posiadaną przez Polaków marką samochodów w 2008 roku jest Fiat (18 procent), Opel (14 procent), Volkswagen (11 procent), Ford (10 procent), Renault (8 procent) i Daewoo (8 procent).

Polacy deklarując chęć zakupu samochodu, stawiają na auta używane. Wśród preferowanych marek prym wiodą Volkswagen, Opel, Audi, Toyota, BMW, Mercedes, Fiat i Ford.

Ciekawostką jest fakt, iż zmalała liczba osób nie potrafiących określić swojej preferencji co do marki samochodu, który zamierzają nabyć. Z 28 procent w roku 2001 do zaledwie 5 procent w roku bieżącym, świadczy to o większej wiedzy obywateli z zakresu motoryzacji.

Zapytano także Polaków o to czy decydując się na zakup nowego pojazdu wybrali by tę samą markę. I tu zaskoczenia nie było, największym zaufaniem wśród kierowców cieszy się Toyota przed Audi i Volkswagenem. Najmniejsze natomiast zaufanie budzą pojazdy marki Daewoo, Fiat, Ford i Skoda.

*Wyniki pochodzą z badania przeprowadzonego przez IMAS international jako część ankiety wielotematycznej typu Omnibus. Badanie zrealizowano w październiku 2008 roku na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej (n=1003). Wyniki porównano z analogicznymi wynikami badania z roku 2001 (n=1010).