Poszukiwanie winnychStawiamy inne pytanie: a może polskich kierowców zwyczajnie nie ma kto nauczyć bezpiecznej i rozsądnej jazdy? Może cały system szkół nauki jazdy to fikcja, służąca tylko przygotowaniu do egzaminu na prawo jazdy i pokonaniu konkretnej trasy egzaminacyjnej?
Typujemy najgorszeAby sprawdzić, czy przystępujący do egzaminu na prawo jazdy rzeczywiście potrafią coś więcej, niż to co pozwala zaliczyć testy i jazdę po mieście, razem z policją wytypowaliśmy piętnaście elementów techniki jazdy, których brak najbardziej rzuca się w oczy na ulicach. Zapytaliśmy naszych internautów, czy przerabiali te elementy podczas praktycznej części kursu prawa jazdy.Internauci bardziej odważni?W raporcie z 31. numeru "Auto Świata", z tymi samymi pytaniami wyruszyliśmy "w teren". W kilku mniejszych i większych miastach polowaliśmy na zdających w pobliżu ośrodków egzaminowania, zwanych potocznie WORD-ami. Wyniki ankiety internetowej wypadły o wiele mniej optymistycznie! Być może przez internet łatwiej się przyznać do niewiedzy niż na żywo... Poza tym internauci mogli od dawna mieć prawo jazdy i część zagadnień zwyczajnie zapomnieć. Poniżej pytania i wyniki opracowane w oparciu o odpowiedzi internautów.Czy podczas praktycznej części kursu na prawo jazdy uczono Cię:
- Jazdy po zapadnięciu zmroku?
56 proc. tak 44proc. nie
- Jazdy poza obszarem zabudowanym?
76 proc. tak 24 proc. nie
- Wyprzedzania na drodze dwukierunkowej?
59 proc. tak 41 proc. nie
- Jak zachować bezpieczną odległość od poprzedzającego auta?
78 proc. tak 22 proc. nie
- Zdejmowania nogi z pedału gazu i stawiania stopy na pedale hamulca podczas dojeżdżania do przejść dla pieszych?
56 proc. tak 44 proc. nie
- Zajmowania prawidłowej pozycji za kierownicą (ustawianie kierownicy, oparcia fotela, wysokości zagłówka i pasów)?
82 proc. tak 18 proc. nie
- Prawidłowego kręcenia kierownicą (skręt manewrowy, gokartowy…)?
50 proc. tak 50 proc. nie
- O tym, żeby używać lewego pasa tylko gdy to konieczne?
83 proc. tak 17 proc. nie
- O prawidłowej kolejności: lusterko, kierunkowskaz, skręt?
84 proc. tak 16 proc. nie
- Że kiedy zamierzasz skręcić z pasa pozwalającego skręcić lub jechać prosto, to powinieneś sygnalizować kierunkowskazem zamiar skrętu, nawet stojąc na czerwonym świetle, aby poinformować jadących z tyłu?
82 proc. tak 18 proc. nie
- Że oczekując na skrzyżowaniu na skręt, trzeba unikać postoju na skręconych kołach, bo w razie najechania na tył nasze auto może zostać wepchnięte pod nadjeżdżające z przeciwka samochody?
32 proc. tak 68 proc. nie
- Jak bezpiecznie wsiadać do samochodu zaparkowanego przy krawężniku ruchliwej ulicy, żeby nie stwarzać zagrożenia?
47 proc. tak 53 proc. nie
- Że nie wolno korzystać z pasa dla autobusów, nawet gdy jest korek?
72 proc. tak 28 proc. nie
- Że zmieniając pas trzeba to zrobić tak, by auta jadące już tym pasem nie musiały gwałtownie hamować?
91proc. tak 9 proc. nie
- Że trzeba hamować przed, a nie na zakrętach?
82 proc. tak 18 proc. nieSzkoły nauki jazdy słabo uczą?Do takiego wniosku można dojść, przeglądając wyniki ankiety internetowej. Nawet zakładając, że wypełniający ją kierowcy z biegiem czasu zapomnieli część przekazywanej im na kursach wiedzy, poddaje to w wątpliwość nie tylko kompetencje kierowców, lecz także metodykę nauczania w ośrodkach nauki jazdy.Prawie połowa kursantów nigdy nie wyprzedzała!Trudno w to uwierzyć, ale ponad 40 proc. ankietowanych internautów podczas praktycznego kursu prawa jazdy nie przeszła nawet krótkiego szkolenia wyprzedzania na drodze dwukierunkowej! I jak tu ma być bezpiecznie, skoro jednego z najniebezpieczniejszych manewrów musieli się nauczyć już po ukończeniu kursu we własnym zakresie?Piesi, strzeżcie się samochodu!44 proc. badanych internautów nie słyszało na kursie prawa jazdy o tym, że dojeżdżając do przejścia dla pieszych, warto zdjąć na moment nogę z gazu i postawić stopę na hamulcu, nie wciskając go. Przecież takie zachowanie mogłoby ocalić niejedno życie, znacznie skracając drogę ewentualnego hamowania.Połowa kręciła, jak chciała!To przerażające, ale połowa ankietowanych internautów na kursie nie była uczona, jak prawidłowo obracać kołem kierownicy. Nie dowiedzieli się, że inaczej kręci się nią na parkingu, a inaczej na np. rondzie czy długim zakręcie. To tak, jakby uczyć kogoś obsługi komputera bez zaznajamiania go z myszką i klawiaturą...Czas wypełnić braki w wiedzyLuk w wiedzy kierowców można znaleźć więcej. Są przecież elementy techniki kierowania, o których w Polsce prawie się nie słyszy, pozwalające wyjść cało z wielu niebezpiecznych sytuacji. Tak jest w przypadku skrętu w lewo na drodze dwukierunkowej, kiedy nieskręcone koła podczas oczekiwania na wolną drogę chronią przed czołowym zderzeniem z jadącymi z przeciwka autami, gdy jakiś pojazd najedzie na nas z tyłu. Blisko 68 proc. badanych internautów nie słyszała o tym na kursie!Anonimowy instruktor ujawnia smutną prawdęChcesz wiedzieć więcej? W 31. numerze "Auto Świata" znajdziesz obszerny raport na temat alarmującego stanu bezpieczeństwa na polskich drogach. Anonimowy instruktor nauki jazdy ujawnia nam kombinacje, które pomagają ośrodkom szkolenia kierowców dobrze zarabiać kosztem wiedzy kursantów, a psycholog opowiada, czym statystyczny polski kierowca różni się od swoich zagranicznych kolegów. Zapraszamy do lektury!