Postęp umiędzynaradawiania polskiej gospodarki postępuje bardzo dynamicznie. Pokazuje to "Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce, 2021" przygotowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Wynika z niego, że w latach 2010-2019 relacja eksportu wyrobów i usług do PKB zwiększyła się z 40 proc. Do 56 proc.
Przeczytaj też:
Drugą ważną miarą tego zjawiska jest liczba przedsiębiorstw zajmujących się eksportem lub importem. Z szacunków Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wynika, że tylko 4,6 proc. firm w Polsce sprzedaje wyroby za granicę, a zaledwie 1 proc. – usługi. Tak niskie liczby wynikają głównie ze słabego wyniku mikroprzedsiębiorstw, wśród których jedynie co trzecia firma prowadzi działalność eksportową, w średnich zajmuje się tym już co drugie przedsiębiorstwo, a wśród największych firm prawie 70 proc. eksportuje swoje towary i usługi.
Kolejne firmy motoryzacyjne planują eksport produktów
Polskie firmy motoryzacyjne, to w większości średnie i duże przedsiębiorstwa, zatem badanie pod tytułem “MotoBarometr 2021. Nastroje w automotive w Polsce i Europie" przeprowadzone przez Exact Systems pokazuje, że wynik 56 proc. nie odbiega od średniej. To właśnie tyle firm zadeklarowało, że nie zamierza podejmować działalności eksportowej, ponieważ już ją prowadzi. Z kolei 11 proc. przedstawicieli branży stwierdziło, że w bliskiej przyszłości planuje wejść na zagraniczne rynki, a 14 proc. nie zamierza tego robić.
Dalsza część tekstu pod podcastem:
Polskie firmy radzą sobie dobrze, ale do czołówki bardzo daleko
Niestety cały czas mamy masę pracy do zrobienia, aby dogonić inne kraje europejskie. Wśród 11 badanych krajów Polska jest na trzecim miejscu od końca. Gorszy udział w zagranicznych rynkach ma tylko Portugalia (47 proc.) oraz Rumunia (48 proc.). Co ciekawe bardzo dobrze radzą sobie z tym zadaniem nasi południowi sąsiedzi. Działalność eksportowa w Czechach, to 73 proc., a na Słowacji – 75 proc. Najlepiej wygląda to jednak w Belgii, tam aż 85 proc. Firm z branży moto eksportuje swoje produkty za granicę.
"Nasza branża motoryzacyjna wyzbywa się kompleksów i coraz śmielej wychodzi nie tylko za granicę, ale i poza kraje Unii Europejskiej. Może tego nie widać w wynikach naszego badania, bo tutaj rzeczywiście mamy jeszcze sporo do nadrobienia wobec innych krajów, ale prawie nikt nie wyobraża sobie prowadzenia działalności, będąc obecnym jedynie na rynku polskim. O sukces wówczas bardzo trudno, bo funkcjonujemy w branży, w której łańcuchy dostaw są bardzo umiędzynarodowione" – zwraca uwagę Paweł Gos, prezes zarządu Exact Systems.