O ile marcowy wynik tegorocznej produkcji samochodów w Polsce złagodził tendencję spadkową i napawał nadzieją na przełamanie złej passy, o tyle wielkość kwietniowej produkcji pozbawia jakichkolwiek złudzeń: spadek w stosunku do ubiegłego roku wynosi obecnie 22,1 proc., podczas gdy w poprzednich miesiącach było to kolejno (poczynając od stycznia): 33,6; 28,9; i 21,6 proc.

Łącznie od początku roku na terenie Polski wyprodukowano 288 228 sztuk pojazdów, w tym niespełna 7,0 proc. to samochody dostawcze, a ponad 93,0 proc. - osobowe.

Samochody osobowe

Produkcja samochodów osobowych wyniosła w kwietniu 73 304 sztuki, o 7,7 proc. mniej w porównaniu do poprzedniego miesiąca i o 17,4 proc. mniej niż rok wcześniej.

Na pozycji lidera na polskim rynku umocnił się Fiat, jedyny producent, który odnotował większy wynik niż przed rokiem. Z tyskiej fabryki Fiata wyjechało od początku roku 189 706 aut osobowych, o 23,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Taki rezultat pozwolił na zwiększenie udziału w rynku z 47,9 do 70,7 proc.

Pozostali producenci wykazali spadek tegorocznej produkcji, przy czym najbardziej dotkliwy należy do FSO (-66,1 proc.), nieco łagodniejszy do Opla (-57,7 proc.), a najmniejszy (-16,4 proc.) do Volkswagena. Warto w tym miejscu podkreślić, że odnotowany przez niemiecką markę spadek pozwolił na zachowanie udziału w polskim rynku na poziomie sprzed roku (9,6 proc.).

Tylko trzy modele spośród 10 powstających w rodzimych fabrykach samochodów odnotowały wzrost produkcji w porównaniu z ubiegłym rokiem: Fiat Panda o prawie 12 tys. sztuk, Ford Ka o ponad 32 tys. sztuk i Chevrolet Aveo o 13,3 tys. sztuk. Zdecydowana większość produkowanych w Polsce samochodów osobowych trafiła na rynki zagraniczne (97,4 proc.), zaledwie 2,6 proc. - pozostało w kraju.

Samochody dostawcze

Produkcja samochodów dostawczych w kwietniu wyniosła 4 825 sztuk, o 13,5 proc. mniej niż miesiąc wcześniej i o 64,4 proc. mniej niż przed rokiem. Łącznie w ciągu 4 pierwszych miesięcy 2009 roku wyprodukowano w Polsce 20 051 pojazdów użytkowych, co oznacza ponad 59,3 proc. spadku.

Obaj obecni na polskim rynku producenci odnotowali spadek tegorocznej produkcji: Volkswagen Poznań o 55,4 proc., a Fiat Auto Poland o 73,0 proc.

VW umocnił swoją pozycję o 7,6 proc. i stanowi obecnie 85,0 proc. rynku, podczas gdy Fiat zmniejszył udział z 22,6 do 15,0 proc. Ponad 70,0 proc. tegorocznej produkcji stanowi Volkswagen Caddy (14,1 tys. sztuk), znacznie mniejsze udziały mają VW Transporter (14,6 proc.) czy Fiat Panda Van (13,8 proc.).

Tylko nieco ponad 3,0 proc. tegorocznej produkcji samochodów dostawczych trafiło na polski rynek (609 sztuk); aż 97,0 proc. to produkcja na eksport (19 442 sztuki).