Rynek motoryzacyjny, który osiągnął w 2006 roku przychody w wysokości prawie 70 mld, rozwija się prężnie jak nigdy dotąd. 90 proc. jego produkcji trafia na eksport. Odbiorcami polskich części i akcesoriów samochodowych stały się takie firmy, jak Mercedes, BMW, Jaguar czy Ferrari.

Według danych resortu gospodarki, do Polski w ciągu niespełna trzech lat - od akcesji do Unii Europejskiej do końca marca 2007 roku - sprowadzono 2 mln 720 tys. używanych samochodów.

Od 2002 roku rośnie liczba firm sektora motoryzacyjnego. W branży działa ponad 380 przedsiębiorstw (chodzi o firmy zatrudniające ponad 9 osób; wzrost o 4,3 proc. wobec roku 2005). Rośnie też liczba zatrudnionych - w 2006 r. było to ponad 111,8 tys. osób, czyli o 11,6 proc. więcej niż rok wcześniej.

W Polsce od końca 2003 r. wzrasta produkcja aut. W 2006 r. w naszym kraju powstało 715 tys. samochodów osobowych i dostawczych, czyli o 16,9 proc. więcej niż rok wcześniej.

Liderem wśród polskich producentów jest Fiat. Jego udział w całkowitej produkcji samochodów osobowych wyniósł ok. 46 proc. Drugie miejsce, z wynikiem 31 proc., zajął Opel, trzecie - Volkswagen (15-proc. udział), czwarte miejsce (8 proc.) zajęła FSO.

Rośnie również produkcja samochodów dostawczych. Wyprodukowanie 106 tys. pojazdów w 2006 r. oznacza 25 proc. wzrost w stosunku do roku 2005. Tu liderem został Volkswagen, który osiągnął ponad 73 proc. w całkowitej produkcji, wyprzedzając Fiata (25 proc.) i Intrall (1,5 proc.).

W 2006 roku przemysł motoryzacyjny osiągnął przychody netto w wysokości 69,3 mld zł, a zysk ze sprzedaży wyniósł 4,1 mld zł. W 2007 roku przewidywany jest wzrost eksportu do około 17 mld euro.