Dwukomorowy tunel ma mieć długość 2,06 km i będzie stanowił 12,3 proc. całej trasy. Zaplanowane są w nim awaryjne przejścia między komorami, dwa portale oraz pełna infrastruktura i wyposażenie techniczne. Zakończenie drążenia tunelu ma nastąpić w 2021 r.

Jeśli chcesz przeczytać więcej infografik, kliknij tutaj

Tak powstaje nowy odcinek zakopianki
Tak powstaje nowy odcinek zakopianki

Drążenie tunelu rozpoczęło się 6 marca 2017 r. w Naprawie, od prawego portalu północnego. Ze względów technologicznych i bezpieczeństwa wykonywanych robót dopuszczone zostało wykonywanie prac w ruchu ciągłym, 24 godziny na dobę, przez 7 dni w tygodniu. Prawy tunel jest wydrążony w całości. Lewy wydrążono na długości 1184 m, co stanowi ok. 62 proc. całości.

Liczący ok. 16,7 km fragment nowej zakopianki, w tym 15,8 km o parametrach drogi ekspresowej, podzielony został na trzy odcinki realizacyjne, każdy z osobnym wykonawcą: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała oraz Skomielna Biała - Rabka Zdrój. Odcinek pierwszy do wejścia do tunelu wykonuje polsko-ukraińskie konsorcjum przedsiębiorstw: IDS-BUD S.A. z Warszawy i Korporacja ALTIS-HOLDING z Kijowa, odcinek tunelowy - włoska firma Astaldi, a trzeci - włoska firma Salini.

Łączny koszt tych zadań wynosi blisko 2,5 mld zł. Inwestycja jest współfinansowana ze Środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wysokość dofinansowanie to ponad 1,3 mld zł. Na całym tym odcinku powstaje w sumie 38 obiektów inżynierskich (mosty, wiadukty, estakady) oraz dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.