Co prawda auto nie jest liderem swojego segmentu, ale ponad 140 tys. sprzedanych w ciągu 7 miesięcy br. pojazdów (łącznie z vanem Verso) to wynik bardzo dobry (lider rynku - Peugeot 206 sprzedał się w ilości 265 tys.). Produkowany w Valencienne we Francji Yaris pierwszej generacji ma już 7 lat, a dotychczasowy face lifting był jedynie kosmetyczny - zmieniły się detale techniczne niedostrzegalne dla użytkownika. Poza tym już niedługo rozpocznie się sprzedaż produkowanego w Kolinie Aygo ("brata" CitroĎna C1 i Peugeota 107). Choć autko z Czech nie powinno stanowić bezpośredniego zagrożenia dla Yarisa (jest mniejsze), Japończycy nie chcą ryzykować i już podczas salonu we Frankfurcie (od 13 września) zobaczymy drugą generację Toyoty Yaris. Choć koncern dopiero teraz zaprezentował oficjalne zdjęcia nowego modelu, dla nas nie były one zupełnym zaskoczeniem. Już w lutym br. w Japonii rozpoczęła się sprzedaż Vitza - japońskiej wersji Yarisa. W numerze 14/05 "Auto Świata" prezentowaliśmy zdjęcia i opis tego auta. Nowy Yaris jest autem znacznie dojrzalszym i bliżej mu do kompaktowej Corolli. Choć wygląda podobnie do swojego poprzednika, jego wymiary znacznie się zwiększyły. 10-centymetrowy przyrost długości niemalże w całości przełożył się na większy rozstaw osi (+9 cm), a co za tym idzie na przestrzeń w kabinie pasażerskiej. Auto jest również znacznie wyższe (+7 cm) i szersze (+4 cm). Choć zegary umieszczone są nadal na środku deski rozdzielczej, w stosunku do poprzedniego Yarisa zmieniło się wiele. Elektroniczny wyświetlacz zastąpiono klasycznymi wskaźnikami, za to panel środkowy to prawdziwy high-tech z dużym, ciekłokrystalicznym wyświetlaczem opcjonalnej nawigacji satelitarnej, okrągłymi przyciskami sterującymi klimatyzacją, nawiewami i podgrzewaną szybą tylną. Nowy Yaris zostanie wyposażony także w bezkluczykowy system uruchamiania silnika. Jeśli chodzi o jednostki napędowe, to chętni do kupienia nowej Toyoty będą mieli do wyboru aż 4 silniki (w tym 3 benzynowe ze zmiennymi fazami rozrządu VVTi): - 1.0/71 KM;- 1.3/87 KM; - 1.8/110 KM;- 1.4 D-4D/75 KM. Standardowo do przeniesienia napędu posłuży 5-biegowa skrzynia manualna, a przyusportowionej wersji RS z silnikiem 1.8 - 6-biegowa (ta wersja będzie dostępna za kilka miesięcy).Oprócz tego w wyposażeniu opcjonalnym znajdziemy bezstopniową przekładnię CVT. Na rynku japońskim Vitz występuje także w wersji z napędem naobie osie. Czy taka odmiana będzie wytwarzana i sprzedawana również w Europie, pozostaje tajemnicą koncernu, podobnie jak los wersji z systemem Stop&Go, który wyłącza silnik przy każdym postoju, a naciśnięcie pedału gazu powoduje ponowne uruchomienie motoru. Dzięki temu samochód jest bardziej przyjazny dla środowiska, a zużycie paliwa spada.Niestety, nieznane są jeszcze szczegóły dotyczące cen i wyposażenia na europejskim rynku (także w Polsce). Drugą ważną nowością Toyoty podczas frankfurckiego salonu będzie trzecia generacja popularnego SUV-a - RAV4. Podobnie jak Yaris auto będzie większe niż poprzednik i według zapowiedzi firmy ma oferować więcej przyjemności z jazdy i komfortu. We wnętrzu użytkownicy zostaną zaskoczeni całkiem nowymi materiałami wykończeniowymi oraz przestronnością.
Prawie kompakt
W Polsce Yaris rozchodzi się niczym świeże bułeczki. W Europie Toyota także nie ma powodu do narzekań.